Sorozat

Semmi sem szent – A country ereje

„Cuki énekesnő egy cuki családnál, ahol a délceg Eddie Cibrian az apa – mi sülhet el rosszul?” – ezzel a bevezetővel kért fel a szerkesztőm erre a cikkre. Hogy mi sülhet el rosszul? Minden. A Netflilxen futó A country ereje (Country Comfort) szégyentelenül vacaknak ígérkező sitcom, ami két lábbal tipor mindent, ami szent.

Hogy mi szent? A muzsika hangja (The Sound of Music) például. Robert Wise 1964-es öt, többek között a legjobb filmért járó Oscarral díjazott alkotása ugyanis a sorozat ihletője. A hét gyerekkel megözvegyült von Trapp kapitány (Christopher Plummer) és a gyerekeiből kórust kovácsoló Maria (Julie Andrews) szerelmének története a musical történelem egyik elévülhetetlen klasszikusa, ami a remake-ek korában talán valóban megért már egy feldolgozásra, de a filmre a nyitó epizódban rögtön is reflektáló A country ereje a legkevésbé sem kerülhet a (jövőben reméljük elkészülő) méltó adaptációk közé. A modernizált történetben Mariából country énekesnői karrierről álmodó Bailey (Katharine McPhee) lesz, a szigorú von Trapp kapitányból pedig Beau (Eddie Cibrian), a már csak öt gyereket nevelgető, melegszívű cowboy. Bailey kocsija egy viharos napon pont Beau háza előtt robban lett – egy félreértésnek köszönhetően az éppen zenekarából és párkapcsolatából is dobott lány elvállalja a sebtiben felajánlott nevelőnői állást.

Az alaphelyzet akár még jól is elsülhetett volna, de

a Rém rendes család szintjén mozgó nyitány hamar világossá teszi, hogy túl sok értékre ne számítsunk.

A kapitányi székben Caryn Lucas, olyan komédiák és sitkomok anyja ül, mint a Beépített szépség, A dadus vagy a Míg az élet el nem választ – sajnos azonban még azoknak a nézőknek sincs sok esélyük, akik kedvelik ezek közül bármelyiket, mert Lucas új sorozata még csak nyomokban sem tartalmaz afféle humort, mint a fent említett művek. Egész pontosan semmilyen humort nem tartalmaz. Márpedig a humor bizony szintén szent. Óriási félreértés azt hinni, hogy egy mondat csak attól vicces lesz, mert fejhangon, kiszólva mondják el, vagy mert felhangzik utána a sitcomok jól ismert kacagó tömege. Az első epizód fő konfliktusa abból fakad, hogy Bailey az elhunyt anya gitárjához nyúl, amit egyik gyermeke nem tolerál. Egy tízéves kislány gyásza azonban olyasmi, amiből csak ritka jó érzékkel lehet poént faragni – az alkotóknak mindenesetre nem is sikerül. De nem csak itt lóg ki a lóláb: a viccnek szánt beszólások teljesen életidegenek, és sokszor olyan szájából hangzanak el, akinél semmi keresnivalójuk.

Persze nyilvánvaló, hogy a széria miből nyerné létjogosultságát: a country és a család párosítása olyan kombó Amerikában, ami szinte borítékolja a sikert. Újabb két szentség, ami A country ereje negligál. Az előbbit csak elhanyagolja, hiszen csak mutatóba kapunk muzsikát, az utóbbit azonban látványosan rombolja. Sokat segítene, ha lenne némi kohézió a szereplők között, de már az első húsz percben teljesen diszfunkcionálisnak mutatkozik a família – egy családi értékeket méltató sorozatban pedig talán nem ez a legjobb kiinduló pozíció. Ennél is komolyabb gond, hogy kémiát nyomokban sem találunk a két főhős között – éppen emiatt nem is nagyon drukkolunk, hogy összejöjjenek.

Nyilván az sem tesz hozzá a helyzethez, hogy az ember péklapáttal ütné valamennyit szereplőt.

A 2006-os American Idolban feltűnt Katharine McPhee csak és kizárólag akkor elviselhető, amikor énekel (kár, hogy csak nagyjából másfél percet részenként), a gyerekek pedig kifejezetten irritálóak – mentsége csak a Beau barátnőjét alakító Janet Varney-nak van, aki szerepéből fakadóan ilyen tenyérbemászó. Az egyetlen valamennyire is elviselhető szereplő Eddie Cibrian, akit korábbi munkái szemlátomást túlságosan megfertőztek ahhoz, hogy menjen a fejhangon sipítozás.

Ne tévesszen meg senkit A country ereje trailere sem, ami sokkal szerethetőbbnek mutatja a szériát, mint amilyen – persze ha a szekunder szégyenérzetre hajtunk, jó helyen járunk. De ha nem ez volna a cél, kerüljük messzire a szériát, mert bár a sorozat eredeti címe Country Comfort, a színészi alakítások, a poénok és a szereplők közötti kémia teljes hiánya miatt semmi komfortosat nem fog adni annak, aki belevág.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Jelenleg a Filmtekercs Vizuális Kultúráért Egyesület alelnökeként a Filmtekercs offline rendezvényeiért és partnerkapcsolataiért felel. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés