Sorozat

Így kezdődött a migránsválság – Senkik földje

Ha a Balkán egy lőporos hordó, akkor a Közel-Kelet maga a tömegpusztító fegyver. A Senkik földje (No Man’s Land) című sorozat a szír háború mindennapjaiba kalauzol el minket, ahol semmi sem az, aminek elsőre látszik.

2015-ben Európára addig soha nem látott emberáradat zúdult a közel-keleti térségből. A bevándorlók többségében az afrikai kontinensről és a Közel-Keletről érkeztek, elsősorban a polgárháború sújtotta Szíriából, melyet a fundamentalista terrorszervezet, az Iszlám Állam tartott rettegésben. A valóság azonban sokkal bonyolultabb és sötétebb, mint azt gondolhatnánk.

Ebbe a világba kalauzol el minket a Hulu új sorozata, a Senkik földje, mely 2014-ben, a szír háborúban veszi fel a fonalat. A francia Antoine (Félix Moati) lánytestvére, Anna (Melanie Thierry) a konfliktusban vesztette életét egy öngyilkos támadásban. Míg a család az elhunytat gyászolja, Antoine egy videó felvétel alapján úgy véli, testvére mégis életben van. Mialatt Antoine Anna-t keresi, három jó barát az Iszlám Állam kötelékein belül harcol egy új világrendért…legalábbis elsőre így tűnik.

A Oded Ruskin rendezte sorozat első évadának nyolc epizódja mindenképpen figyelemreméltó alkotás a témában. A Senkik földje szerkezetét tekintve konzisztens és egységes, bár sokszor okoz nehézséget a változó szövetségi rendszerek követése. Elsősorban két nézőpontot követhetünk: a testvérét kereső Antoine-t, aki kurd fegyveresek közé keveredik, illetve Nassert (James Krishna Floyd), aki beépített emberként ténykedik az Iszlám Állam soraiban. Visszaemlékezésekkel és a cselekmény előrehaladtával a szálak egyre inkább összeérnek.

A sorozat bőven tartogat számunkra meglepő, sőt egyenesen sokkoló pillanatokat.

Az operatőri munka végig nyers és dokumentarista, de szerencsére a Bombák földjénben látható túlzott homevideós jelleget a készítők messze elkerülték. A hangkeverés és hangvágás szintén rengeteget ad a sorozat élvezeti értékéhez, ezért érdemes azt minél jobb hangrendszer mellett megtekinteni. Ez nem csupán az akciójelenetekre igaz. Többször fordulnak elő a szériában váratlan és meglepő hanghatások – semmiből érkező lövések, pokolgépes merényletek – melyek mégsem öncélúak, hanem a környezet kiismerhetetlen voltát erősítik. Maguk az akciójelenetek is szépen koreografáltak és láthatóan mellőzik a hollywoodi stílusú látványközpontú ábrázolást és sokkal hitelesebbnek, realistábbnak tűnnek.

A sorozat más tekintetben is szokatlanul valósághű. A Senkik földje szereplői rengeteg különböző nyelven szólalnak meg: angol, francia, arab, kurd. Az alkotók nem áldozták fel a hitelességet a kényelem oltárán, így a karakterek a származásuknak, illetve a szituációnak megfelelő nyelven szólalnak meg, ami viszont tovább nehezíti az amúgy sem egyszerű történet felfejtését. Különösen problémás lehet a kurdok és a velük harcoló nemzetközi önkéntesek motivációinak megértése. A kurdok között feltűnően sok nőt találhatunk – és ez nem feminista propaganda, valóban léteznek soraikban úgynevezett nővédelmi szervezetek – de akad egykori iraki veterán és a spanyol polgárháború nemzetközi brigádjai után nosztalgiázó baloldali anarchista is. Bár a színészi játék nem tartogat hatalmas bravúrokat, a történetet mégis szilárdan támasztja alá.

A sorozat nagy hangsúlyt fektet a nemzetközi összefüggések bemutatására és a szír események láncreakció-szerű mivoltára.

Hisz a Keleti pályaudvarnál lévő menekülttömegek, a Nyugat-Európában merényleteket elkövető szélsőségesek és a bevándorlás ellen demonstráló jobboldali politikai erők képe mind ebben a térségben gyökerezik. Bár a Senkik földje 2014-ben játszódik, többször is utalást tesznek olyan következményekre, melyek azóta már részei mindennapjainknak. A titkosszolgálatok ábrázolása szintén sokrétű és talán ez a szál tartogatja a széria legnagyobb meglepetéseit is.

A Senkik földje azonban nem a széles tömegek számára készült produkció a harmadik világ problémáiról, mint pl. a Véres gyémánt. Nem ajánlható olyanoknak, akiknek fogalma sincsen a szír háború mibenlétéről, mivel meglehetősen masszív alapműveltséget feltételez. Ilyen formán nem tudja felhívni a figyelmet a közel-keleti probléma fontosságára, mivel olyan közönségnek készült, amelynek eleve van sejtése az ott működő sötét erőkről. A cselekmény folyása sem a legfeszesebb, bár az érdeklődést szinte végig képes fenntartani. Marad a felismerés, hogy

ebben a háborúban bizony mindenki bemocskolódik irányítson a háttérből, vagy harcoljon a fronton.

Rengeteg múlik viszont a következő évad minőségén. Az első szezon zárása rengeteg kockázatot rejt magában így az egyenletes minőség korántsem magától értetődő. Valószínűleg biztonságosabb lett volna az alkotóknak, ha minisorozat formájában igyekeznek feldolgozni a szír háborút. Ugyanakkor a téma annak lezáratlansága miatt is kimeríthetetlennek tűnik, így bőven van ok a bizakodásra és egy még ütősebb második évadra.

A Senkik földje tehát nem egy könnyed szórakoztató popcorn sorozat, de a téma iránt érdeklődőknek egyszerűen kihagyhatatlan darab, mely segít árnyalni a fejekben lévő képet. Kényes összefüggéseket vizsgál, melyek ismeretében a világunk igazán nyugtalanítónak tűnik majd.

A sorozat az HBO GO platformján tekinthető meg.

Gueth Ádám

Gueth Ádám

Gueth Ádám 2017-ben csatlakozott a Filmtekercshez. Mióta 5-6 évesen először látta a Jurassic Parkot, vonzza a filmek világa. 2016-ban a Károli Gáspár Református Egyetem történelem szakán szerzett mesterdiplomát. Később, 2020-ban az ELTE BTK Szabadbölcsészetének filmtudomány szakirányán szerzett BA oklevelet. Főállásban dolgozik egy helyi lapnál, mellette pedig több filmes portál és blog állandó és vendégszerzője. Elsősorban a történelmi, a háborús és a science-fiction műfaj érdekli, szívesen elemzi történelmi filmek valós hátterét és igazságtartalmát. Kedvenc rendezői között találhatjuk Steven Spielberget, Ridley Scottot, Quentin Tarantinot és Stanley Kubrickot.

Filmtekercs Filmklub s03

Filmtekercs Filmklub

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya