Sorozat

Skandináv krimi hét: Csapdába ejt – Trapped (évadkritika)

Baltasar Kormákur mielőtt kiruccant Hollywoodba, hogy megrendezze a 2 kalibert és az Everestet, vérfagyasztó történeteket dirigált odahaza, a jeges Izlandon. A Trapped (Ófærð) ezek közül az egyik – méghozzá az egyik legjobb.

A Trapped skandináv krimi a javából. A csontig hatoló hideg, a rendőrségi folyamatok és az állandó fenyegetettség a széria első évadának mind a tíz részét átjárja. A 2015-ben készült, minden korábbinál drágább izlandi sorozat első epizódja Torontóban mutatkozott be, majd egy sikeres évad után 2018-ban tér vissza a kis képernyőre – nem késő még most pótolni a folytatás előtt.

Szereted a skandináv krimiket? Összeszedtük a 6+1 legjobbakat, kattints ide, hogy megtudd, mi a mi kedvencünk!

A történet a kimondhatatlan nevű Seyðisfjörðurban játszódik, az álmos izlandi kisvárosban, ahol a legnagyobb szenzációnak az számít, hogy a kínaiak hamarosan egy nagyobb kikötőt akarnak építeni benne. Egy nap, amikor komp érkezik, csonkolt holttestet találnak a vízben. Andri Olafsson (Ólafur Darri Ólafsson), a helyi rendőrfőnök két rendőrével – az egész helyi állománnyal – kezd nyomozásba.

A kompot veszteglésre bírják, a városban pedig mindenki gyanússá válik.

A Reykjavikból érkező felmentő sereg a hó miatt a városon kívül reked, a helyi detektívek magukra maradnak. Ahogy egyre mélyebbre ásnak, az eset egyre több módon kötődik egy régen elfeledettnek hitt múltbéli tragédiához.

Az első rész rendezését is magára vállaló Baltasar Kormákur kreátor ügyesen keveri a szálakat, fokozatosan adagolja az információkat, miközben egyetlen másodpercre sem engedi, hogy lankadjon a néző figyelme. Nem is emlékszem, mikor izgultam végig így egy sorozatot – és mikor vezettek utoljára ilyen csúnyán félre. A hetedik részre az ember nagy önhitten azt gondolja, megoldotta a rejtélyt, és már épp lesajnálóan legyintene a felesleges időhúzást látva, amikor Kormákur bedob egy-két újabb csavart, és az utolsó pillanatig kihasználja a rendelkezésére álló játékidőt.

De mi is az a skandináv krimi? Olvasd el az interjúnkat egy szakértővel, kattints ide!

Patikamérleg. Így vannak kimérve itt a dolgok, szép, módszeres építkezés során kerülünk egyre közelebb a megoldáshoz, mely teljesen másképpen nyújt feloldozást, mint ahogy egy amerikai széria tenné.

Elmarad a hangos happy end, elmarad a csinnadratta, marad a bólogatás, az elkerülhetetlen konstatálása.

Természetesen tíz részbe jócskán jut a helyiek lelki életére is, Olafsson volt feleségével (Nína Dögg Filippusdóttir) próbál dűlőre jutni, apósa (Þorsteinn Gunnarsson) másik lányának elvesztése feletti dühén igyekszik úrrá lenni. A széria számos szereplőt mozgat, apró kis szálakkal mindenki kötődik mindenkihez, szépen lassan vetül fény a kapcsolatok a történet ablakán kirajzolódó jégvirágjára.

Bitang erős alakításokat kapunk mindenhonnan, de a show azért egyértelműen a szinte noir hőst rajzoló Ólafur Darri Ólafssoné.

Nem egy klasszikus noir alak – se nem jóképű, se nem titokzatos –, sodródása, kétségbeesett igyekezete, hogy kontroll szerezzen az ügy és saját élete felett, mégis megidézi fekete-fehér elődjeit: egy nyomozó, aki úgy érzi, muszáj bizonyítania, egy férfi, aki nem képes elengedni exe iránt érzett szerelmét.

Ólafsson mellett a másik főszerep a hangulaté. Személy szerint én elfogult fagyok Izlanddal szemben, de azt hiszem, mások is át fogják érezni a jégsziget csodáját. A fagyos táj, a fullasztó elzártság, a véget érni nem akaró tél nyomasztó atmoszféráját tökéletesen aláhúzzák Jóhann Jóhannsson meseszép dallamai, melyek segítségével örökre velünk marad a Trapped kétségbeesett, mégis bitang erős atmoszféra.

 

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com