Sorozat

Megszelídíthetők-e a nőstényoroszlánok? – Special Ops: Lioness

Special-Ops-Lioness-Zoe-Saldana

Korunk ironikus-játékos kikacsintásoktól hemzsegő alkotásai között néha jól esik a magát komolyan vevő színtiszta műfajiság is. A Special Ops: Lioness akciódús, erős női karakterektől hemzsegő kémthrillere pontosan ezt nyújtja – és nem többet.

Taylor Sheridan nem tétlenkedik. A forgatókönyvíróként és rendezőként is tevékenykedő showrunner a 2010-es évektől kezdve csak úgy ontja magából a gondos iparosmunkával összerakott sorozatokat. Még ha valakinek nem is kenyere a Sheridan által képviselt keményfiús komolykodás, az kétségtelen, hogy szükség van az olyan filmkészítőkre, akik nemcsak, hogy őrzik a műfaji kereteket, de komolyan is veszik azokat. Sheridan nem felforgató szándékkal áll a műfajisághoz, nem ironizál, nem riad vissza a melodrámaiságtól és az amerikai értékek újramítoszosításától sem.

Miután a Yellowstone-univerzummal (Yellowstone, 1883, 1923) meghódította a vadnyugatot, a Tulsa királyával pedig belekóstolt a maffiózók világába, Sheridan újabb hipermaszkulin műfajt szemelt ki magának. Az akciódús kémthriller, a Special Ops: Lioness azonban nemcsak a műfajválasztás miatt jelent újdonságot az életműben. Sheridan ugyanis Paramount+-os sorozatarzenálját tekintve először próbálkozik meg szinte kizárólag női főszereplőkkel.

Special-Ops-Lioness-Zoe-Saldana-Nicole-Kidman

A sorozat egy valós CIA-programot alapul véve egy olyan egységet állít a középpontba, akiknek feladata, hogy titkosügynökökként beépülve minél közelebb férkőzzenek a Közel-Kelet veszélyes terroristáihoz. Információszerzés okán, vagy a célpont likvidálása érdekében

a Special Ops: Lioness női katonáinak célja, hogy a bűnözők hozzátartozói, lányai, feleségei bizalmukba fogadják őket.

A keménykezű Joe (Zoe Saldana) feladata, hogy új kémnőt találjon, aki elég rátermett ahhoz, hogy őrá helyezhessék a veszélyes akció terhét. Szerencsére akad is ígéretes jelentkező: az abuzív párkapcsolatából frissen szabadult Cruz-t (Laysla De Oliveira) majd szétveti küzdés- és bizonyítási vágy. Cruz tehát Joe szigorú próbatételeitől sem megrettenve új identitást kap, és azonnal az olajmágnás célpont lányának (Stephanie Nur) újdonsült legjobb barátnője lesz.

A Sheridan-rezidens színészek mellett a sorozatkreátortól megszokott módon híres mozisztárok színesítik a sorozat szereplőgárdáját. A Yellowstone Kevin Costnere, az 1923 Harrison Fordja és Helen Mirrene, vagy a Tulsa királya Sylvester Stallone-ja után a Special Ops: Lioness-ben Zoe Saldana kapta a főszerepet. Főnöke maga Nicole Kidman lesz, és még Morgan Freeman is feltűnik pár epizód erejéig.

Special-Ops-Lioness-Laysla-De-Oliveira-Stephanie-Nur

Saldanától nem áll távol Joe karaktere. Leginkább az Avatar és A galaxis őrzői harcos amazonjainak megformálásáról híres színésznő megbízhatóan hozza a veszélyes szituációktól sem megriadó nő szerepét. Joe kényelmesebben mozog a Közel-Kelet sivatagjaiban talpig felfegyverkezve, mint otthon a tűzhely mögött szorgoskodva. Jobban kiigazodik a veszélyes terroristákon, mint saját gyerekein.

Éppen emiatt lesz azonban nehézkes igazán belehelyezkedni a Special Ops: Lioness világába. Az első pár epizód alapján úgy érezhetjük, Sheridan nem véletlenül nem dolgozott még női főszereplőkkel. Egyszerűen mintha nem értene ahhoz, hogyan lehet erős nőkaraktereket alkotni anélkül, hogy a férfiakat is maguk mögé utasító keménykedések miatt túlságosan egydimenzióssá válnának.

Bármennyire is jó érzékkel adagolt az akció, minőségi a kivitelezés, igencsak meggátolja a bevonódást, ha ennyi érzelemmentes terminátorasszonnyal van dolgunk.

És ha a két gyengéd érzelmektől teljességgel elzárkózó főszereplőnőnk, a traumáit terápia helyett szuperkatonává avanzsálással orvosolni kívánó Cruz és a hétköznapi anyaszerepeitől teljesen elidegenedett mentora sem kerülnek közel a nézőkhöz, akkor legyen bármilyen izgalmas Sheridan kémthrillere, a figyelem hamar lankadni kezd.

Special-Ops-Lioness-Zoe-Saldana-Dave-Annable

Az érzelemmentes hősködés és a „ki a keményebb harcos” mentalitás azonban az évad második felére szerencsére enyhül. Elhárul az a veszély is, hogy Joe férjének (Dave Annable) Grace klinikákba oltott családi melodráma-szála érzelmileg jobban képes involválni a nézőt, mint bármi, ami a lassan előrehaladó bevetés körül történik. Megértjük azt is, miért nem engedhetik meg maguknak a sorozat faarcú hősnői a gyengédséget. Amint ugyanis előtörnek belőlük az őszinte érzelmek, legyen szó akár Joe családi megpróbáltatásairól, vagy Cruz lassan ébredező vonzalmáról a célpont lánya iránt, az akció veszélybe kerül, és a nők hibákat vétenek katonai kötelezettségeikben.

Cruz érzelmi involválódása tovább komplikálja a kezdetben túl egyszerűen előrehaladó bevetést, és a lebukástól való félelem is állandó izgalmat biztosít. Bár a központi akció néha háttérbe szorul felesleges, sőt, a katonai és hírszerzési szakszavak gyakori használata miatt közel érthetetlen mellékszálak miatt, az utolsó epizódokra szépen összeáll minden megkezdett történetelem.

A sorozat évadzárójára tehát

egyensúlyba kerülnek a nagy adag melodrámaisággal átitatott érzelmi szálak és a kémthriller műfajából fakadó izgalmak,

és szerencsére a militarista, Amerika hősi megmentő szerepét sulykoló propaganda-jelleg is árnyalódik. Mindig nehéz vállalás a kortárs háborús-politikai viszálykodások műfaji köntösbe csomagolása, az ellentétek Hollywood torzító szemüvegén keresztüli ábrázolása. Pláne, ha a Közel-Keletről van szó: félő ugyanis, hogy a készítők a csábítóan egyszerű negatív sztereotípiák csapdájába esnek. A Special Ops: Lioness se mentes ezektől a fejcsóválásra vagy felszisszenésre okot adó elemektől, hiába igyekezett bebiztosítani magának a politikai korrektséget a latin-amerikai származású női főszereplőkkel. De ha a Tom Cruise-hősök aktuális bevetései kedvéért képesek vagyunk a szórakoztatás oltárán feláldozni a propaganda-elemeken való ideológiai morgolódást, akkor talán a Special Ops: Lioness hölgyei is érdemelnek egy esélyt.

A Special Ops: Lioness hibái ellenére is bizonyítja, korunk egyik leginkább elfoglalt sorozatkészítője pontosan tudja, hogyan kell egy egyszerű szórakoztatást nyújtó sorozatot összerakni. Aki tehát kedvelte az író-rendező munkásságának korábbi darabjait, annak ez az erős női karakterektől hemzsegő kémthriller sem fog csalódást okozni.

Néha jól tud esni egy-egy ilyen minőségi iparosmunkával jól összerakott, pátoszos műfajiság is, mint amit a Special Ops: Lioness képvisel.

Ha a Kelet és Nyugat közötti feszültségeket igencsak leegyszerűsítve és igencsak Amerika-centrikusan kezelő politikai aspektus felett szemet hunyunk, és elfogadjuk az akciófilmekre jellemző túlzásokat és valószerűtlenségeket is, akkor a Special Ops: Lioness egész kellemes kikapcsolódást nyújthat.

A Special Ops: Lioness október 30-tól hetente megjelenő új részekkel érkezik a SkyShowtime-ra.

Nagy Eszter

Nagy Eszter az ELTE filmtudomány mesterszakán diplomázott 2023-ban. Fő kutatási területe a kortárs magyar film, érdeklődési köre a musicalektől kezdve a gótikán és a film noirokon át egészen Bergmanig terjed - illetve még azon is túl.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com