Izgalmas, hidegháborús kémtörténetek nem csupán az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban vagy a Szovjetunióban születhetnek. Az HBO új sorozata, a Spy/Master a Ceaucescu-féle Románia kényes ügyeibe kalauzolja a nézőt, ahol a nemzetközi helyzet bizony tényleg fokozódik.
A legtöbb általunk ismert kémtörténet a szuperhatalmak résztvevői szempontjából mutatja be a világot. Az USA, az Egyesült Királyság, illetve a Szovjetunió (vagy utódállama, Oroszország) fegyverarzenálja önmagában is félelmetes erő, ezért a titkosszolgálatok munkája hatványozottan is nagy felelősséggel jár. Legalább ilyen érdekes viszont az olyan államok kémszolgálata, mint amilyen például a szóban forgó sorozatban Románia, mely a hidegháború éveiben rendkívül komoly diplomáciai tényezővé vált. Természetesen a nagyhatalmak ezekből a történetekből sem maradhatnak ki, ám a perspektíva ilyen esetekben egy alulnézeti képet mutat, melyben a hatalmasok szerepe egészen más képet fest.
Victor Godeanu (Alec Secareanu), a Kárpátok géniuszának, Nicolae Ceaucescu elvtársnak (Cladiu Blenont) lojális szolgálója, tanácsadója. Közeli barátja a diktátornak és feleségének (Elvira Deatcu), részt vesz az elvtársi vadászatokon, a román felső vezetés legmagasabb köreiben mozog. Emellett férj, egy kamaszlány édesapja és nem utolsósorban a KGB romániai téglája. Mielőtt lelepleződne, Victor disszidálni szándékozik Romániából. Ebben segítségére van egy Nyugat-Németországban ténykedő Stasi-ügynök (Svenja Jung) és egy CIA-ügynök (Parker Sawyers). Victor először a nyugat-német fővárosba, Bonnba utazik, hogy egy diplomáciai találkozót felhasználva az Egyesült Államokba szökhessen.
Mindeközben viszont egy félelmetes, román kémnő (Ana Ularu) is a fejét akarja,
Victor családja pedig a hatalmi játszmák kereszttüzébe kerül. Ha még mindez nem lenne elég, arab terroristák merényletet terveznek az USA nyugat-német követsége ellen.
Christopher Smith rendező sorozata igazi nemzetközi koprodukció, mely a történetben és a kivitelezésben egyaránt megnyilvánul. A román színészek mellett (akik adott esetben szintén komoly nemzetközi tapasztalattal bírnak), német és amerikai tehetségek képviseltetik magukat,
de a Spy/Master-ben a magyar filmszakma is jelentősen képviseltette magát, helyszínekkel, szakemberekkel és kisebb szerepekben feltűnő, hazai nevekkel (mint pl. Orosz Ákos, Árpa Attila).
Quentin Tarantino Becstelen brigantykjához hasonlóan a nyelvi különbözőség itt is rendkívül fontos szerepet játszik az autentikus környezet megteremtésében. A hatrészes évad lényegében egy hét eseményeit dolgozza fel, azonban meglehetősen ugrál az időben. Ezt nem mindig könnyű követni, és a széria tempója is néha hektikusan váltakozik az izgalmas pillanatok és a kevésbé érdekes momentumok között. Összességében viszont az alkotók mindig képesek egy olyan részlettel, információval vagy a korrajzot segítő adalékkal szolgálni, ami tovább lendíti a nézőt és fenntartja az érdeklődést.
A Spy/Master igazi ereje pedig éppen a korrajzban és a nemzetközi összefüggések ábrázolásában rejlik. Kevésbé szól a Ceaucescu-rendszer belső mindennapjairól, sokkal inkább arról, miként próbálja magát egy diktatúra jószínben feltűntetni a demokratikus országok számára, és hogyan váltja mindezt politikai tőkére. Mivel főhőseink legmagasabb körökben mozgó személyek, ezért a széria arról nem ad megfelelő képet, mekkora életszínvonalbeli különbségek voltak egy átlag román és egy NSZK-s háztartás között.
Látjuk viszont Ceaucescu szocialista barokk otthonát
és rengeteg olyan módszert, amiket a titkosszolgálatok gyakorta alkalmaztak információszerzésre, illetve megtévesztésre. Ez több esetben okozhat meglepetést és csavaros fordulatot a nézőnek. Bár több ilyen momentum eléggé meseszerűnek tűnhet, azt sem szabad feledni, hogy a hidegháború során az élet bizony forgatókönyvbe illő történeteket írt.
A sorozat karakterei sajnos nem rendelkeznek kellő mélységgel. Bár egyáltalán nem mondhatóak fekete-fehérnek, vagy rajzfilmszerűen egyszerűnek, sajnos kevés igazán karizmatikus figurával találkozhatunk. Maga Victor is inkább egy szürke egérnek tűnik, ami lehet éppenséggel alkotói koncepció. Ez viszont elég zavaró, amikor az őt üldöző román ügynöknő személye és az őt alakító színésznő játéka érdekesebb. A Ceaucescu-házaspár sem hat elég félelmetesnek vagy karizmatikusnak. Egy korabeli román vicc szerint, a nép bár apjának és anyjának tekintette a házaspárt, de mégis inkább árva szeretett volna lenni.
A Spy/Master bár nem hibátlan sorozat, de mégis tartalmas kikapcsolódást nyújt a hidegháborús kémtörténetek rajongóinak. Elsősorban azoknak ajánlható, akik érdeklődnek egy kissé más szemszögű, alulnézetibb ábrázolásra, szemben a szuperhatalmak sokszor James Bond-szerű ügynökmeséivel szemben. Különösen elgondolkodtató annak ábrázolása, miként tudnak kis országok belügyei kihatni a világpolitikára és hogy hatalmas dolgok múlhatnak egészen apró, egyéni döntések meghozatalán. Figyelemreméltó látni azt is, ahogy a keleti blokk egykori országai (lásd még: A besúgó) szépen lassan bekapcsolódnak a közös bűnök, a szocialista rendszerek sötétségének feldolgozásába.