Sorozat

Melegnek lenni nehéz, de hercegként még nehezebb – Szerelem vagy kötelesség

Mi lenne, ha Harry herceg svéd lenne, 15 éves és meleg? Akkor is a szerelmét választaná a hercegi kötelességei helyett? Nagyjából ezen allegória mentén vezethető le a Netflix svéd sorozata, a Szerelem vagy kötelesség  (Young Royals), ami végső soron egy magával ragadó szerelmi történet.

Az, hogy valaki a királyi családba szülessen, a való életbeli példán keresztül is tisztán látszik, hogy nem csupa csillogás és kényelem: elég csak az Egyesült Királyság leghangosabb botrányát venni a közelmúltból, mikor Harry herceg és felesége, Meghan Markle hátrébb léptek a hercegi kötelezettségeiktől és elköltöztek Amerikába. Ugyan Harry nem közvetlen várományosa a brit királyi trónnak, a rengeteg szabály, elvárás és a látszat fenntartása az elmondásuk szerint már olyan rossz hatással volt a mentális egészségükre, hogy

kénytelenek voltak a saját magukat priorizálni a Korona helyett.

Ám a világ – mivel a média olyan behatóan foglalkozik a szigetországi monarchiával – gyakran elfelejti, hogy nemcsak Nagy Britanniában él királyi család, hanem még rengeteg helyen a világban, többek között például Svédországban is. Ezért most a Netflix a svéddekkel is elkészítette a maguk A koronáját egy fiktív uralkodócsaláddal, akiken látszik a britek globalizálódásának hatásai: a Young Royalsban Angliához hasonlóan királynő uralkodik, – a valós párhuzammal ellentétben egy generációt ugorva – két fiútestvér a trón legközelebbi várományosai, a fiatalabb herceg pedig igazi botrányhős. Harry hercegnek nem kevés gondja akadt a féktelen bulizással fiatalkorában, az utóbbi időben pedig a szerelem és kötelesség között őrlődött, míg végül előbbit választotta.

A Young Royals fiatal hercegének – akit a William svéd megfelelőjének, Wilhelmnek neveztek el előrevetítve, hogy a sorozat folyamán később ő kapja meg a koronahercegi címet – Harryhez hasonlóan szintén vad estékkel tarkított múltja van, később pedig neki is választania kell a magánélet és a koronához való hűség között.

Egy különösen elfajult parti után Wilhelm internátusba kerül, a bejelentést követően pedig a herceg belenéz a kamerába – ez csupán még egyszer ismétlődik meg a szériában: a legutolsó jelenetben. A negyedik fal áttörése mindkét esetben azt jelzi, hogy a fiú tisztában van azzal, hogy az élete örökre megváltozik. Először azért, mert kikerül a megszokott környezetéből, elveszíti a barátait és egy teljesen új iskolában kell újrakezdenie, másodszor pedig azért, mert végre elfogadja önmagát és az identitását. Addig azonban hatalmas utat kell bejárnia.

A cím és a „bentlakásos iskolába költöző herceg” – premisszából azt gondolhatnánk, hogy a Young Royals csak egy újabb netflixes tinisorozat gazdag gimnazisták életéről.

Ahol a lányok tökéletes életet hazudnak a közösségi médián, a legnagyobb céljuk becserkészni a királyi sarjat, a fiúk pedig gyúrnak, csajoznak és durva beavatási szertartásokat szerveznek, miközben mindenki iszik, drogozik és bulizik. Ez azonban hatalmas tévedés lenne: a svéd széria ennél sokkal több.

Már első pillantásra feltűnik egy szignifikáns különbség az olyan sorozatok, mint a Riverdale vagy az Elite és a Young Royals között: a diákokat nem modelleknek is beillő felnőttek, hanem valódi tinédzserek alakítják (a pattanásos Wilhelmet például a 18 éves Edvin Ryding). Az első epizód közben pedig arra is hamar rájövünk, hogy nemcsak a felszínen más ez a széria a megszokottnál. Wilhelm csak egy átlagos srác, pont olyan, mint Simon, a valóban szegény, ösztöndíjjal itt tanuló fiú. A menő, méhkirálynőnek beállított lány, Felicie ugyan öntudatos, de egyúttal szorongással küzd, a nagyszájú August (Wilhelm másod-unokatestvére) pedig a traumáját leplezi így. Mindnyájan kidolgozott, igazi emberek.

Ezek a gondosan kidolgozott karakterek marasztalják az embert az egyébként meglehetősen átlagos első rész után – és milyen jól tesszük, ha nem mondunk le a folytatásról! A Young Royals erőssége ugyanis csak ezután bontakozik ki: ez pedig nem más, mint az óriási szíve és a társadalmi érzékenysége. Merthogy a továbbiakban egy magával ragadó szerelmi történet kibontakozását láthatjuk Wilhelm és Simon között, a kapcsolatuk azonban egyúttal több szinten is fontos kérdéseket vet fel.

A Simon iránt érzett vonzalom egyrészt elindítja Wilhelmet az identitáskeresés, majd elfogadás útján,

hiszen a fiú kezdetben még saját magának sem meri bevallani: meleg. Ráadásul herceg is, akinek fenn kell tartania a tökéletesség látszatát – mind viselkedésben, mind a heteronormatív társadalom által támasztott elvárások szempontjából –, és nem mellesleg egyik pillanatról a másikra a trónörökös szerepe is rázuhan, ami tovább növeli a királyi család és a Svédország felől érkező nyomást. A sorozat tehát egyszerre és külön-külön is bemutatja a melegség és az uralkodócsalád tagjakénti megfelelési kényszer jelentette küzdelmeket. Mindez pedig az évadzáró utolsó 15 percében kulminálódik, amikor is valóban értelmet nyer a magyar cím: Szerelem vagy kötelesség, és Wilhelmnek döntenie kell.

Simon esetében a válasz egyértelmű: szerelem. Az ő melegsége soha, egy pillanatra sem téma; teljesen természetes, a személyiségének egy része. A családja feltétel nélkül elfogadja és szereti őt. Az önmagát nyíltan vállaló Simon és a még nem coming outolt Wilhelm titkolózásra kényszerült kapcsolata a Kristen Stewart főszereplésével készült Karácsonyi meglepi című romkomot idézi. Ezzel ellentétben a coming out Wilhelm számára még Harper eseténél is bonyolultabb: hiszen egy egész ország előtt kellene előbújnia, illetve plusz akadályt jelent számára a monarchia mint rendszer, azon belül is elsősorban az örökösödés kérdésköre.

Simon karaktere pedig egy teljesen más társadalomkritikai aspektust is felvet,

mégpedig az osztálykülönbségeket. A fiú, a testvérével, Sarával együtt – akinek cselekményszálán keresztül a széria kiemelkedő kísérletet tesz az Asperger-szindróma normalizálására és reprezentálására – egy bevándorló, spanyol édesanya gyermeke. A munkásosztálybeli származásuk a testvérek két, merőben eltérő módon élik meg. Míg Simon nem feltétlenül akar beilleszkedni az őt kiközösítő elit gimnazisták körébe, addig Sara mindent megtesz, hogy azonosuljon a magániskolában tanuló lányokhoz.

Az elfogadás és megfelelési kényszer tehát átitatja a Young Royals minden percét, ám a sorozat mégsem kioktatóan prédikál a közönségnek az empátiáról. Éppen ellenkezőleg: Wilhelm és Simon szerelme annyira tiszta és őszinte, hogy szinte észrevétlenül hálózza be a nézőt.

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés