Sorozat

Szerinted hány igazi gengszter rappel? – Dealer

Dealer-Abdramane-Diakite

A Netflix Dealer című sorozata ötvözi a francia lakótelepet, a genszteréletet, a hiphopot és a found footage technikát. Hatalmas vállalás és rengeteg gonddal jár.

2020 áprilisában a Quibi hatalmas újítása az volt, hogy a tartalmait maximum 10 perces epizódokra darabolja fel és így tálalja a nézőknek. Decemberre befuccsolt. Persze, nem (csak) a forradalmi formaújítás miatt, de a tízperces sorozatok nagy hibájára jól rávilágít akár az egykori platform húzócíme, a Most Dangerous Game. A thriller azért nem működött ebben a formában, mert mire az ember megtalálta volna a történet fonalát, már vége is volt. Nem véletlen, hogy pozitívabb kritikát csak a reality címek kaptak. Ugyanakkor ellenpélda is van, hogy a 10 perces részekkel is lehet egy könnyedebb történetet mesélni kizárólag beszélgető emberekkel: Egy házasság helyzete.

A Netflix Dealer című francia sorozata szintén a tízperces epizódokkal próbálkozik, és az általános hiba ebben a gengsztertörténetben is érvényes: mire elkezdődne, már vége is van.

Tony, a helyi bűnvezér, drogbáró(cska) és hobbirapper videóklipet forgattat legújabb számához. A börtönből éppen szabadult dealer egy kéttagú stábot fogad, hogy realista módon, a saját lakótelepén vegyék fel azt, ami történik. A GoPro és kézikamerákkal felszerelt stáb pedig nem csak a rappelést rögzíti, de a helyenkénti lövöldözést és autós üldözést is. A pár napos időszakban éppen összedőlni látszik a kiépítettnek mondott drogbirodalom, a rendőrök razziáznak, végül a rivális gengszter bandája Tony kisöccsét is kórházba juttatja.

Dealer

Ettől többet a cselekményről nehéz lenne mondani, hiszen a sorozat ennyi. A két operatőr követi Tonyt a lakótelepen fel és alá, a gengszter rapper néhol előadja művészetét és mennek tovább. A Dealer két ellentétes attitűdöt próbál közös nevezőre hozni, sikertelenül. A sorozat egyrészt autentikus képet próbál adni a francia külváros háztömbjeinek világáról, a hierarchiáról és persze az alvilágiak családjáról. Másrészről a sorozat a performativitást is magáénak tudja, mert nem elég bűnözőnek lenni, elő is kell adni azt. A talált nyersanyagnak beállított mindössze 110 perces sorozatban a megkonstruált rappjelenetek ütköznek a valósnak mondott képekkel.

A probléma csupán az, hogy az autentikus elemek túlságosan megjátszottak, míg a performatív rész túl közönséges.

A lakótelep labirintusszerű tereiben Tony a király, de ha nagymamája utasítja, akkor be kell fejeznie az uzsonnát. A gang szerepelni akar a videóklipben, de ha feléjük fordítják a kamerát, inkább eltakarják az arcukat. A Dealer gengszterei eljátszák a nyers és könyörtelen bűnözői életet, de ha fényes nappal az utcán lövöldöznek, semmi sem történik. A Dealer története olyan, mintha egy álatlános iskolás napköziben bekapcsolva felejtették volna a kamerát. Ez még nem lenne akkora baj, hiszen a hiphop kultúrában egy ideje jelen van az „önmagunk paródiája vagyunk” szellemiség, de a sorozat ezt úgy viszi tovább, hogy azt hiszi sikerült hátrahagynia. Komolynak nevetséges, de önmagán semennyire sem tud nevetni.

A Dealert Ange Basterga, Nicolas Lopez és Nicolas Peufaillit írták, akiknek jobbára ez az első munkájuk, és érezhető is a sorozaton, hogy a Netflix nem kockáztatott. A mockumentary forma előnye, hogy olcsóbb, és az esetleges ügyetlenkedést is elfedi. A fake found footage technikát azok a filmek és sorozatok használják sikerrel, amik olyan helyet mutatnak, ahová nincs belépésünk. Viszonylag kevesen olvassák ezt a kritikát, akiket tényleg üldözött egy boszorkány a Black Hills-i erdőben és még kevesebben hiszik el, hogy ez valóban megtörtént. A néző mégis belemegy a játékba és a found footage ügyesen támogatja a (valójában hazudott) autentikus realitást. A Dealer viszont ott használja, ahol minannyian járunk. Az utcán, tizenéves gyerekek között, akik emberkednek a panel árnyékában. Ismerős kép, ismerős arcokkal, ami taszítja magától a robogóval érkező gépfegyveres drogdílereket. Esélyünk sincs elfogadni a sorozat játékát, hiszen a környezete már a miénk, a talált nyersanyag így csak leleplezi a valóságot.

Ne legyünk igazságtalanok, van lehetőségünk játszani a Dealer világával, ha csak a rap felől közelítjük meg.

A stúdióban felvett jelenetek, a valóban a fiktív kliphez forgatott részek egy karakteres rappert mutatnak ütős szöveggel. Ó, de kár, hogy a sorozat unhappy enddel zárul és a klip soha nem készül el. Sebaj, legalább néhányszor felcsendül egy-egy zseniális francia hiphop szám és a stáblista alatt is hallhatjuk ezeket. A sorozatról pedig elmond mindent, hogy minden részben csak a stáblistát vártam.

Még soha nem voltak Deego szatirikus sorai ennyire érvényesek: G – túl sok a gengszter rapper / Szerinted hány igazi gengszter rappel?

Nagy Tibor

Nagy Tibor

Nagy Tibor jelenleg az ELTE-n tanul Filmtudomány mesterszakon. Kedvenc műfajai a klasszikus hollywoodi gengszter- és westernfilm. Különös figyelmet fordít az izraeli filmekre és a vallási témákra.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés