Sorozat

Elveszett lelkek meséi – Tales from the Loop

Az Amazon egy egészen különleges projekttel tiszteleg a sci-fi műfaja előtt, képeket adaptál. A Tales from the Loop egy olyan antológia-szerű széria, amely mégis összefügg, egy olyan múltban, ami a jövő is lehetne. 

Russ (Jonathan Pryce) néz velünk farkasszemet. Ő hozta létre a Merce-i kísérleti fizikai központot, ami a kis falu egyetlen nagyobb intézménye. Ő hozta létre a földalatti komplexumot, amelynek legmélyén a Loop rejlik. Az univerzum rejtélyeit kutatja, bizonyítva, hogy a lehetetlen bizony lehetséges. A professzor elárulja, hogy a Loophoz mindenki kötődik, ki így, ki amúgy, e kapcsolat pedig tanulságos és különleges mesékkel bír. Olyanokkal, mint az eltűnt édesanyját kereső Lorettáé (Abby Ryder Fortson). Találkozik Cole-lal (Duncan Joiner), Russ unokájával, akivel együttes erővel folytatják a kutatást, amely a szürrealizmusba vész. 

Egy átlagos produkció esetében sem feltétlenül könnyű spoilermentesen tálalni a cselekmény fókuszát, ez a Loop esetében, hatványozottan igaz, legyen hát elég annyi, hogy a kisfiú édesanyja (Rebecca Hall) pontosan tudja mit él át Loretta.

Felsorolhatnám az epizódokat, elmesélhetném, ki milyen történetek révén szembesül a felfoghatatlan univerzum misztikumával, de nem volna értelme. Hiszen minden szegmens hasonlóan épül fel, szerkezeti sémát követve. A premisszája egy kapcsolati drámáról árulkodik. Ami az első résznek az anya-lánya szeretet válsága, az a másodiknak a barátság dinamikája, a harmadiknak pedig a szerelem pillanatnyisága. Az úgynevezett inciting incident, vagyis a cselekményt beindító eseményt mindig valamilyen titokzatos eszközökhöz köthető. Először Loretta talál egy antigravitációs anyagot, majd Russ unokája és haverja egy kapszulát, egy magányos lány pedig egy tégelyt. 

Hogy ezeknek mi a funkciójuk nos éppen azért nem mondhatom el, mert később ezekhez az eszközökhöz köthető később a tetőpont. Valamint a Loop egyik legnagyobb gyengesége, a könnyűszerrel kikövetkeztethető végkifejlet. 

Az egész szériát író, a Légióval elhíresült Nathaniel Halpern remek munkát végzett az alapot nyújtó Simon Stålenhag szürrealista képeinek egy egész történetbe való  összefűzésében. Sejtelmes és letaglózó, egymagában is helytálló egységeket hozott létre, amely erősen emlékeztet a Black Mirror hatásmechanizmusára és felépítésére, azon belül pedig azokra az epizódokra, mint amilyen például a 2. évad nyitánya, amely a gyászfeldolgozás okozta belső mételyeket tárja fel. A Loop akkor briliáns, amikor az emberi emóciókat állítja a technika adta megváltási lehetőség tükrébe. A sorozat egyik legerősebb pillanatában egyetlen szó elég ahhoz, hogy a szerelem örökké tartó pillanata véget érjen. 

A Netflixen futó kultklasszikus sorozattal ellentétben a Loop ezen katarzisai már akkor borítékolhatók, amint bekerül a képbe az ennek megágyazó eszköz, jelen esetben egy időkapszula. 

Ez azért fájó, mert az egységek végére az építgetett csattanó nem ütésként, hanem mintegy elvárásként ér, amely jelentősen redukálja az adott epizód összetevőinek érdemeit. A rendezés, főként Andrew Stanton, a Némó nyomában és a WALL-E Oscar-díjas alkotójától, hajszálpontos és nyugodt. Átélik, és ami fontosabb, megélik a képernyőn zajló drámát. Stålenhag bizonytalanságot gerjesztő képeiből az operatőr-csapat, köztük David Fincher régi társa Jeff Cronenweth komponált letisztult, mégis zavarba ejtő hosszú snitteket, mindezt pedig Paul Leonard-Morgan és a Truman Show 3 Oscarra jelölt zeneszerzője, Philip Glass nyugtalanító melódiái festik alá.

A különálló elemek harmonikus elegyet alkotnak, s ennek hála következetes marad a Loop stílusa, mégis, a mindig változó rendezői víziókkal részről részre eltérő műfajok öltenek testet. Az egyik epizód méltán kerülhetne bele az áttekintésünkbe, amely az alternatív időt veszi górcső alá, a másik megindítóan tiszteleg a klasszikus melodráma előtt, míg egy harmadik egy olyan elmúlástörténetet elevenít meg, amely nem sokkal marad el a Fel prominens montázsától, de tulajdonképp annak egészétől sem. 

Ha ennyire szépek és jók a Loop egységei, akkor mégis mi a baj vele? Maga az összkép. 

A Stålenhag képei köré emelt kontextus egy veszettül izgalmas keretet ad a különálló meséknek és egy mélyfilozófiai köntösbe bugyolálja azokat. Mi is az univerzum értelme, milyen összefüggések mozgatják életünket, van-e határa ennek a szabályrendszernek? Meg úgy egyáltalán, mi a fene ez a Loop, ami mindezen kérdéseknek megalapoz? Nos, ez az, amiről vajmi keveset tudunk meg, noha már az első másodpercekben kiderül, hogy ennek a sorozatnak ez az alapja. A válaszok hiányában, szinte érthetetlen, hogy miért kezelik szinte hétköznapi közönnyel azt, ha megáll az idő, vagy azt, ha két ember testet cserél. És egyébként, mi az isten az a robot az erdő mélyén? 

Az pedig, hogy ezek a csodával határos események nem jelentenek valóban fajsúlyos változást a cselekmény egészének tekintetében, még tovább növelik az értetlenkedést. 

A Tales from the Loop tehát egy olyan antológia sorozat, amely önálló történeteket dolgoz fel, ám egy konkrét cselekményváz egységeiként mégsem tekinthetők azoknak. Viszont meglehetősen paradox módon, a nagy egészről kevesebb derül ki, mint az elvileg azt felépítendő szegmensekből. Ez pedig egy olyan zűrzavart okoz, mint amilyen maga az univerzum, amelynek megfejtése lenne a célja. 

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel a PPKE kommunikáció szakos, filmen és újságíráson specializált hallgatója. Ha egy filmben egyszerre jelenik meg a misztikum és a társadalomkritika, nála tuti befutó.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..