Sorozat

Mr. és Mrs. Sorozatgyilkos – Te (3. évad)

Joe Goldberg visszatért és ahogy az őt alakító Penn Badgley, úgy maga a Te (You) is remekel. A harmadik évad a legjobb példája annak, amikor egy sorozat képes megújulni és ezáltal minden eddiginél jobbat kihozni önmagából.

A romantikus filmek hősei mindent megtesznek álmaik nőjéért: segítenek elérni a céljaikat (például, hogy publikálják a lány könyvét), romantikus vacsorát készítenek (még akkor is, ha nem tudnak főzni), mindentől óvják a szerelmüket és ha kell, még ölnek is érte. Legalábbis ezt gondolja Joe Goldberg. A Te szociopata főszereplőjének ugyanis meggyőződése, hogy az élete egy romkom – tehet ő arról, hogy néha vérfoltos lesz a mozivászon?! Egyáltalán nem: csupán a körülmények kényszerítik őt a gyilkolásra, legyen szó az útban lévő pasiról, aki nem bánik elég jól Beckkel, első évadbeli vágyai tárgyával, vagy egy szexuális ragadozó stand-uposról, aki a második szezonban megismert 15 éves szomszéd lányt tervezi megerőszakolni. A saját történetében Joe a hős, aki missziójának tartja, hogy minden számára fontos embert megvédjen. Csakhogy valójában ő az, akitől védelemre szorulnak az emberek.

A Te három évada során Joe (Penn Badgley msteri alakításában) mint megbízhatatlan narrátor meséli el a történteket. Az, hogy az ő szemszögéből figyeljük a cselekmény folyását, olyan ambivalens pozícióba helyez minket nézőként, amiben könnyű lenne meghasonulni: kényszerít, hogy azonosuljunk Joe kitekert, beteg gondolkodásával, sőt, szurkoljunk neki, miközben pontosan tudjuk, hogy nem is lehetnének problémásabbak a tettei. Megnehezíti a szituációt Joe kifejezetten vicces, szarkasztikus fekete humora, amivel kommentálja az eseményeket: az első évadban New York gazdag hipszter társaságát kritizálja, míg a másodikban a Los Angelesi sznobokból csinál viccet, hogy a harmadik szezonra megérkezzen a személyes poklába: a kertvárosba. Ahol mindenki gluténmentesen étkezik, influenszerkként vagy tech-fejlesztőkként dolgoznak, gyönyörű, fehér kerítéses házakban laknak és természetesen  a megszólalásig tökéletesek. Joe ebben a szezonban sziporkázik, hiszen ennyi gúnynak még egyetlen hely sem szolgált elég alappal – pedig L.A. újgazdag ficsúrjai egészen közel kerültek hozzá.

A sorozat kreátorai, Sera Gamble és Greg Berlanti azonban nem engedik, hogy megfeledkezzünk arról: Joe nem a jófiú a történetben.

Minden iróniára jut egy rögeszmés, hamis fantázia, minden „hőstetthez” (= gyilkossághoz) jár a tudat, hogy Joe félelmetesen profin élt a hullák eltűntetéséhez. Penn Badgley pedig egyetlen pillantással képes váltani az elbűvölő úriember és az őrülten villogó szemű sorozatgyilkos között – pont, ahogyan azt egy valódi szociopata tenné. Mert valójában semmi romantikus nincs abban, hogy Joe kiszúr magának egy nőt, a megszállotjává válik, visszataszító ereklyéket gyűjt tőle (ellopott fehérneműtől akár egy összevérzett sálig), majd mikor a nő már nem akar vele lenni – mert, mint ahogy Beck az első szezonban rájön, hogy egy sorozatgyilkos – vele is végez.

Pontosan ez volt a Te dinamikája az első két évadban: úgy tűnt, mindegy, Amerika melyik partján él Joe, mindig talál valakit, akit titokban megfigyelhet. Csakhogy a második szezon fináléja felborította az addig felállított mintát, mikor Joe vágyainak legújabb tárgyáról, a gyönyörű beszélő névre keresztelt Love-ról kiderült, hogy maga sem egyszer követett már el gyilkosságot. Joe pedig nem ölheti meg őt, mert Love kisbabát vár. A harmadik évadra ezáltal a sorozat képes volt felfrissülni és újat mutatni. Hiszen Joe többé nincs egyedül: házas, egy kisbaba édesapja, a felesége pedig legalább annyira sötét és erőszakos, mint Joe, ráadásul hirtelen haragú és impulzív is. Love abszolút nem áldozat (bármennyire is könnyebb lenne őt annak látni, pláne, ha a nőbe beleszeretett szomszéd srác, Theo szemén keresztül nézzük őt).

Ő valójában egy tükör Joe számára, de a nemezise is, a szerelmének tárgya, gyermeke édesanyja, egyúttal azonban Joe hibáinak állandó emlékeztetője is.

Victoria Pedretti zseniális társa Badgley-nek, egyszerre ezer érzelmet képes közvetíteni, kiszámított döntéseknek nyomát sem látjuk, a Love agyát elborító ködöt azonban minden alkalommal, mikor rátámad valakire (ezzel ismételten kiegészítve a megfontolt és szinte minden lépését kiszámító Joe-t). Ebben a szezonban pedig ez meglehetősen sokszor fordul elő. Sorra hullanak az emberek, már-már komikus gyorsasággal. Azonban a gyilkosságok hada mégsem válik abszurddá: csak egyfajta keretet biztosítanak a valódi drámának, nevezetesen Joe és Love házasságának. Éppen ezért olyan izgalmasak az új részek. Hiszen a megszállott zaklató sztorija is érdekes (és ne aggódjunk, ebből sincs hiány: a kertváros könyvtárosa, Marienne meghódítása minden eddiginél nagyobb kihívást jelent Joe számára), ám nehezen múlja felül a Mr. és Mrs. Smith sorozatgyilkos-verzióját, ahol senki nem bízik senkiben, mégis segítenek egymásnak eltakarítani a hullákat két párterápia között, miközben valakinek a gyerekre is vigyáznia kéne.

Ahogy telnek az évadok, úgy kezdik el egyre mélyebben vizsgálni Joe pszichéjét és igyekeznek megválaszolni a kérdést: szociopatának születni kell vagy azzá válni?

A jelenlegi szezonra Gamble és Berlanti abszolút ez utóbbi mellett tették le a voksukat. Minden eddiginél több időt töltünk a kisfiú Joe-val, mentális problémáinak születését flashbackről flashbackre figyelhetjük. Joe maga is tisztában van a problémáival, így a három évad során az önpercepciójának ívét is ábrázolták: a kezdeti romantikus hősből Joe mostanra egy meg nem értett szerelmesnek látja magát, a rosszfiúnak, aki szeretne megváltozni. Egyszerűen csak a tökéletes nőre van szüksége.

A Netflix már berendelte a Te negyedik évadát, így Joe-nak van ideje megtalálni az igaz szerelmet, illetve Gamble-nek és Berlantinak lezárni a sorozatot. Ugyan a harmadik volt az eddigi legjobb évad, mégis fennáll a veszély, hogy ha Joe túl sokáig marad büntetlen, a Te valószerűtlenné, önmaga paródiájává váljon – bár eddig sikerült, mégis nehéz sokáig egyensúlyozni a szappanopera és a thriller cérnavékony határán.

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés