Sorozat

Beteg, beteg, beteg – A tett

Egy rettenetes bűntény, amely pár éve bejárta a világsajtót. Idehaza is olvashattunk róla, megnézhettük az azt feldolgozó dokumentumfilmet, most pedig itt A tett (The Act), amely minisorozat formájában tárja elénk Gypsy Blanchard rettenetes történetét.

A Hulu sorozata (nálunk az HBO GO-n látható!) a végzetes nap képével indít, holtan találják Dee Dee Blanchardot (Patricia Arquette alakítja, aki a Szökés Dannemorából után újból sorozatban remekel). Ezután néhány évet ugrunk előre az időben, amikor az asszony a kislányával beköltözik a jótékonyságból nekik épített kisvárosi házba. A kislány, Gypsy Rose (a nem kevésbé kiváló Joey King megformálásában) kerekesszékben ül, az anyja gyomorszondán át táplálja, és mindig be van készítve az Epinefrin-injekció a súlyos cukorallergiája miatt.

Az első jeleneten túl az új szomszédasszony, Mel (Chloë Sevigny, akit a Hóemberben láthattunk legutóbb) gyanakvása jelzi, nincs minden rendben. És valóban, az első epizód végén jön a leleplezés: mikor anyja elalszik, Gypsy felkel, és a saját lábán sétál ki a konyhába édességet nassolni.

Ennek tudatában igazán borzalmas az, ami kibontakozik a szemünk előtt: egy lelki terrorral és abúzussal teli élet.

Münchausen-szindrómának hívják azt a pszichiátriai betegséget, melynek során a páciens igazi betegségek tüneteit produkálja, miközben valójában semmi baja nincs. Csakhogy itt nem Gypsynek, hanem az anyjának vannak mentális gondjai. Egész életében ennek élt, hogy betegnek hazudja a lányát, a kisgyermeki állapotban tartott Gypsy pedig ebben nőtt fel, ebbe az állapotba lett szocializálva, hogy ő beteg.

Persze egy ilyen kitalált életet nem lehet hosszú távra tervezni, hisz mindig van valaki, aki gyanút fog. Ezért a sok költözés, az újra meg újra felépített hazugsághegyek. Az új, jótékonyságból kapott házba költözve egy új kezdettől fogva lehetünk szemtanúi, hogy működik ez az egész. S annak is, hogy Patricia Arquette mennyire briliánsan válik eggyé ezzel a súlyosan zavart karakterrel.

Tökéletes játssza a mártírt, kivívva ezzel az emberek szimpátiáját, no meg anyagi segélyét. Mégsem érezni azt, hogy csak egy közönséges csaló lenne. A tekintetébe nézve látszik, hogy nem ebben a világban él. És amikor kizökkentik ebből, újabb önhazugságokkal leplez vagy egyszerűen csak átlép a probléma felett. Évekig terrorizálja a lányt, testileg-lelkileg, de ahogy Gypsy kamaszodik, úgy talál benne igazi ellenfélre. Ellenfélre, aki lerombolhatja a világát.

Mert bizony a másik oldal ugyanilyen ijesztő.

Gypsy, akár egy életre kelt baba, nappal eljátssza a szerepét, éjszaka azonban éli a saját életét. Pontosan tudja, mit szeretne, de ezt sohasem kaphatja meg – és a frusztráció egyre csak nő benne. A kis titkokból nagy titkok lesznek, majd az a néhány évvel későbbi végzetes nap.

S bár a sorozat egy-egy jelent erejéig visszatér a jelenbe, az elkövetkezendő hat rész ezt az utat mutatja meg, ahogy ez a nyomorúságos helyzet bombaként felrobban. Nem lesz könnyű néznivaló, de megéri.

Avatar

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg néhány könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében olvas és sorozatokkal foglalkozik, díjszezon idején pedig a díjszezonnal.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya