Sorozat

Az anyai ösztön kínzó árnya – The Alienist (2. évad)

Visszatért a nálunk forgatott, brutális történetűnek szánt, kosztümös krimisorozat: egy közepesen erős nyitás után, kiváló szereplőgárdával, hová lyukadhat ki a The Alienist új évada? A kritika a második évad első két része alapján készült.

Az első évad felpörgött tempóját kicsit megtörte az összecsapottabb záró rész. Hosszú felvezetés után túl hirtelen lett vége, és a válaszok sem voltak túl bőségesek a néző számára. Ellenben a történet kifejtésre váró és megkezdett szálakat hagyott maga után a három főszereplővel kapcsolatban, ami jó alapot nyújthatott a folytatásra. Kérdés, hogy mit kezdenek a lehetőséggel és az alapanyaggal?

A korábbi bűnténysorozat magasra tette a mércét elborzasztás téren. Kisfiú prostituáltak voltak a sorozatgyilkos áldozatai, nehéz innen fokozni a szélsőségességet azért, hogy tovább növeljék az új tettes elvetemültségét.

Talán a legkönnyebb megoldáshoz folyamodott az író: mi felháborítóbb annál, ha egy kiszolgáltatott gyereknek baja esik?

Ha egy csecsemőnek! Megjeleníteni azt a lelki deformáltságot, amely rávesz valakit, hogy a legkisebbeket bántsa, a mai sorozatok között már nem kirívó, de mit tehetünk, ha az alapanyagot évtizedekkel ezelőtt írták?

Something Wicked - The Alienist S02E02 | TVmaze

Egy kivégzésre váró nő, akit egyenesen szörnyetegnek tart a közvélemény, utolsó óráiban megkéri Dr. Kreizlert, hogy találja meg eltűnt lányát, akinek meggyilkolásával vádolják. A lelkiismeretes lélekbúvár az ártatlanul megvádolt nőt nem tudja már megmenteni a kivégzéstől, de mélyen nyomot hagy benne az igazság kudarca. Ahogy sejteni lehet, hamarosan megismétlődik a tragédia, és újabb csecsemő tűnik el, most már egyértelmű módon: valaki elrabolta. A kétségbeesett anya pedig a most már magándetektívként dolgozó Sara Howardot bízza meg, hogy göngyölítse fel az ügyet, mert politikai státusza miatt nem bízik a New York-i rendőrség segítségében. Dr. Laszlo Kreizler, John Moore és Sara hamar rájönnek, hogy a két ügy összefügg, és a helyzet rosszabb, mint remélték.

A nálunk forgatott jelenetek még mindig adnak egy kis plusz ízt a hazai nézők számára.

A történet ügyesen szövi bele az eseményekbe a korabeli valóságot a spanyol-amerikai háború feszültségével. Ráadásul nem is nehéz elképzelni, hogy az 1800-as évek végének New Yorkjában ilyen előfordulhatott volna. Ez főleg Caleb Carr alapanyagul szolgáló könyvének köszönhető. Néhány klisés mondaton kívül nem zökkentik ki a nézőt a forgatókönyvírók a sötét és nyomasztó hangulatból. Bár, mintha korábban nagyobb hangsúlyt fektettek volna az atmoszféra megteremtésére.

The Alienist Angel of Darkness Cast

Remélhetőleg az új évad visszatér a félbehagyott személyesebb elemekre, mert az évadnyitó epizód főleg az új bűntényre koncentrál, és alig enged bepillantást abba, hogy mi a helyzet a három főhőssel. Új iránynak tűnik a szüfrazsett vonal, Dakota Fanning szerepe beleillik a mozgalomba, kérdés mennyire lesz ez hatással a nyomozásra, vagy csak mutatóba kaptuk. Luke Evans újságíró karaktere is belátást engedhet az akkori sajtó erejébe.

Viszont Daniel Brühl lélekgyógyásza inkább dísz lett mostanában, mint izgalmas protagonista.

Hármójuk dinamikája sokat lendített már korábban is a sorozaton, így ideje lenne újból teret engedni neki. Úgy érzem, mintha a jól ismert mesterdetektívek jellegzetességeit akarnák Dr. Kreizlerre aggatni, de közel sem olyan briliáns módon, ahogy már annyiszor láthattuk. Ő sokkal esendőbb náluk, ezen a helyzeten pedig nem segít a karakter háttérbe szorulása. Nem tűnik úgy, hogy közelebb akarnának engedni a főbb karakterekhez, hiába is vagyok rájuk kíváncsibb néha, mint magára a kissé sablonos kutakodásra. Egy Murdoch nyomozó rejtélyei csavarosságát persze felülmúlják a nyomozás technikai részletei, de semmi újító nincs bennük.

Ezúttal talán zsigeri szinten félelmetesebb az elkövető bűne és a köré szövődő rejtély. A legtöbb horror is előszeretettel alkalmaz játékbabákat és halott gyermekeket, hiszen ösztönösen irtóznak az emberek ettől a párhuzamtól.

De nem túl olcsó kártya ez egy krimisorozatban?

A bűnügyi történetek általában három fő sémán alapulnak. Van a Poirot-ban ismert és talán legizgalmasabb koncepció, ahol a nyomozóval együtt találgathatunk, és van is esélyünk kitalálni a megfejtést. Létezik a Columbo-féle, ahol eredendően ismerjük a gyilkost és az érdekesség az, ahogy visszafejtik a bűntényt. Végezetül létezik a Sherlock Holmes-i, ahol gyakran egy korábban soha nem látott személyhez vezetnek a nyomok. A The Alienist is a harmadikat választotta az első évadban: ezt az utolsó pillanatig nem tudhattuk, így addig fenntartotta az érdeklődést, mert reméltük, hogy talán együtt nyomoztunk főhőseinkkel. Kérdés, elég lesz-e most maga a bűntény, hogy kíváncsiak legyünk, ki tehet ilyen szörnyűséget. (Amennyiben a válasz nem csupán annyi, hogy egy beteges személy.) Arról árulkodik az első két rész, hogy most a Poirot-metódussal indul el a történet. Nem csak porhintés a gyanús karakterek felsorakoztatása, és többet is nyújt, mint az aggódást egy eltűnt gyermek miatt.

Vajon elég sokrétű a bűnöző, akit megfejthet Dr. Kreizler? Vagy elég Sara kitartó szimatolása? Mert bár az alapkoncepció a lelkek feltárása, de mintha nem lennének olyan bonyolultak a doktor következtetései, mint, amire józan ésszel ne jönne rá valaki magától is.

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára a Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett. 2016-ban csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez. Újságírói tevékenysége mellett novellákat is ír.