Sorozat

Mészárosok apakomplexussal – A Fiúk (3. évad)

karl urban a fiúk the boys

Noha A Fiúk (The Boys) sokaknál már az első szezonjával kiverte a biztosítékot, Eric Kripke és alkotótársai azóta sem vettek vissza a tempóból. Az Amazon sikersorozatának harmadik évada brutálisabb és polgárpukkasztóbb, mint valaha, kockázatvállalás terén azonban érezhetően alábbhagytak a készítők.

A cikk spoilereket tartalmaz a sorozat évadzárójával kapcsolatban.

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!

2019-ben valószínűleg még Jeff Bezos sem gondolta, hogy egy, a mai szuperhőstrendet karikírozó, ultravéres és trágár sorozat lesz induló streamingplatformjának húzóneve. A Fiúkat anno (kritikánk az első és második évadról) ugyanis olyan nagyhalak közé dobták be, mint a fáziszáró Bosszúállók: Végjáték vagy a váratlanul kasszát robbantó Joker. Garth Ennis (Preacher) és Darick Robertson (Transmetropolitan) képregényének adaptációja páratlan stílusának és kendőzetlen társadalomkritikájának köszönhetően mégis kiemelkedett a középszerből.

Az Amazonnak olyannyira bejött ez a véres formula, hogy elkezdték építeni saját sorozatuniverzumukat.

Ennek kísérleti projektje volt a harmadik felvonást megelőző, A Fiúk ördögi oldala (Diabolical) című animációs széria. Az elmúlt hetekben pedig bejelentették, hogy készül egy élőszereplős spin-off sorozat is, amit már a negyedik szezon előtt megnézhetünk. Egyhamar tehát nem kell búcsút mondanunk A Fiúknak, ami a nyolcrészes harmadik évadot látva nagy szerencse.

Eric Kripke showrunner és csapata egyéves időugrással vették fel a sztori fonalát. Miután Hughie (Jack Quaid) az előző etapban elfogadta Victoria Neuman (Claudia Doumit) ajánlatát, tiszta módszerekkel próbálja leleplezni a szuperek gazságait, amiben Annie (Erin Moriarty) is segíti belsős informátorként. És miközben Homelander (Antony Starr) fia után kutat, Billy Butcher (Karl Urban) és társai minden erejükkel az elvetemült antihős kiiktatásán dolgoznak. Csakhogy a sikerhez egy még veszélyesebb fegyverre lesz szükségük a halottnak hitt szuperkatona, az amerikai csillagos-sávos lobogót hosszú évtizedekig jelképező Soldier Boy (Jensen Ackles) személyében. Ha ez még nem lenne elég, a helyzetet tovább bonyolítja, hogy Butcher hozzájut a Temporary-V nevű készítményhez, amely 24 órára szuperré teheti a használóját, így Homelandernek duplán fel kell kötnie a gatyáját a túléléshez.

Ahogy az lenni szokott, a készítők követték a folytatások bevett receptjét: a tét még nagyobb, vér és végtagok potyognak mindenhonnan, de trágárságból sincs hiány. A marketingkampány tehát nem hazudott, A Fiúk harmadik szezonja minden korábbi várakozásunkat felülmúlja, ha agresszióról, folytonos káromkodásról és eszement ötletekről beszélünk.

A legnagyobb fejlődést mégis világának tágításában és karaktereinek mélyítésében érte el a sorozat.

Rögtön ott van a rajongók legújabb kedvence, az Odaátból Eric Kripke által átmentett, nagyszerű Jensen Ackles Soldier Boy szerepében, aki nemcsak hihetetlenül szórakoztató, de az egyébként soványka történet mozgatórugója is. Általa megkapjuk A Fiúk univerzumának alternatív hidegháborúját, amely tele van háborús propagandára használt szuperekkel. (És egy azóta mémé vált Rapture feldolgozással is megajándékozott bennünket az Amerika Kapitány-parafrázis.)

Kamufelvételeken és visszaemlékezéseken keresztül betekintést nyerhetünk abba, milyen volt akkor a hősbiznisz, és hogy valójában mekkora hazugság Soldier Boy mítosza. A keserű igazság ugyanis az, hogy Ackles karaktere egy velejéig romlott, társait terrorizáló, aberrált tapló. Soldier Boy behozatalával

A Fiúkban már nem pusztán a modernkori héroszok imázsának dekonstrukcióját, hanem a múlt hősmítoszainak rombolását látjuk.

Ez egyúttal rámutat arra is, manapság milyen könnyen mosódik el a határ a valódi jótevők és az álszent csalók között.

Az események katalizátora azonban még mindig a Hughie-Butcher-Homelander trió. Hughie-nak a kegyetlen és helyes módszerek közül kell választania, miközben Butcher szörnyű múltját felelevenítve vívódik a bosszú és a nemkívánt apaság terhével. Mindezek dacára Homelander járja be a legváltozatosabb utat az évad során. Az emberarcú gyilkológép imádatra vágyó, dühöngő kisgyerekből lassan átalakul egy szeretetért epekedő, de igazán számító apafigurává, akit már nem lehet kontrollálni. Így a Butcher és közte húzódó feszültség többé nemcsak a bosszúról és gyűlöletről szól, hanem a jobb apává válásról (már amennyire ez két tömeggyilkosnál lehetséges).

A harmadik évad drámájának lényegét is az atyai nevelés hiányosságaiból fakadó felnőttkori frusztrációk adják.

Hiszen a csalódáskeltésből fakadó stressz, a megfelelési kényszer és a szeretethiány mind olyan nehézségek, amelyek Butcher, Homelander és Soldier Boy személyiségét egyaránt torzították. Épp ezért nem akarják elkövetni ugyanezeket a nevelési hibákat, amik életre szóló sebeket ejthetnek az emberben.

Érdemes kitérni a többiek karakterfejlődésére is. Nem elég, hogy Annie-nek sikerül levetkőznie a szentfazék szerepét, de Black Noir (Nathan Mitchell) is árnyaltabbá válik egy közönséges Batman koppintásnál. Igaz, Noir inkább Homelander teljes felszabadulását segíti, Looney Tunes-szerű képzeletbeli barátai mégis átélhetőbbé teszik a hallgatag mészáros drámáját – továbbá feldobják a sorozat látványvilágát. Ennek tetejébe a gyökér Aquamannek megfelelő Deep végre eldönti, kinek az oldalán áll, valamint A-Train (Jessie T. Usher) is dűlőre jut a kirakathősködés és az önzetlen segítségnyújtás között.

De a Fiúk csapatában is változnak a dinamikák. M.M. (Laz Alonso) dilemma elé kerül szülei megbosszulása miatt, Kimiko (Karen Fukuhara) rájön, hogy a szerettei védelmére is fordíthatja képességeit, Frenchie (Tomer Capone) pedig kibújik az öleb szerepből, hogy megint a maga ura lehessen. Ráadásul kettőjük románca is kiteljesedik egy feel good musical betétben, ami egyúttal a szezon borongós atmoszféráját is feloldja.

Kripke sorozata a figurák kidolgozásán túl még mindig nagy hangsúlyt fektet az aktuális társadalmi témák felnagyítására és kiparodizálására. És a harmadik etappal kapcsolatos félelmek dacára A Fiúk nem válik önismétlővé.

Ezúttal a woke mozgalom és az újhullámos feminizmus helyett az amerikai társadalom általános megosztottságának állít görbe tükröt a széria.

E társadalmi polarizáció egyik szembetűnő példája a sorozatban, amikor M. M. összetűzésbe keveredik gyermeke nevelőapjával Homelander megítélése kapcsán. Hisz a két férfi konfliktusa gyakorlatilag az Egyesült Államokban egymás mellett élő, de izolálódott véleménybuborékokat szimbolizálja. De erre utal a híres Pepsi reklám kifigurázása és A-Train BLM mozgalmat parodizáló történetszála is.

Az új szezonban a visszatérő témákon túl (pl. közösségi média, valóságshow-k, tinisztárság, leleplező és botrányvideók stb.) megjelenik a fake news is mint a szuperhősök megkérdőjelezhető tetteit elfedő kamunarratíva. Ugyanakkor a nyugati sajtó agendájának kritikája is helyet kap igazságbeszéd formájában, és hangsúlyossá válik a bálványimádás, amely Homelanderen keresztül reflektál a politika perszonalizálódására.

A populista politikusok tömjénezése itt ugyanis a mediatizált nagyvállalatok hőskreatúráinak istenítésében mutatkozik meg.

A Fiúk harmadik felvonása persze korántsem tökéletes. Egyrészt szembetűnő a fő narratíva egyszerűsége és kiszámíthatósága, amit csak a szereplők izgalmas mellékszálai és belső vívódásaik tesznek igazán érdekessé. Másrészt, mivel a harmadik évad rengeteg szereplőt mozgat, több kallódó és kiaknázatlan karakter maradt a kelleténél (pl. Deep, A-Train, Black Noir és Stan Edgar). Mégis a szépen kidolgozott felvezetést követő összecsapott finálé a legfájóbb valamennyi hiányosság közül.

A kapkodás fő oka a szezonban tapasztalható arányeltolódás, amelyről nem tudni, hogy tudatos volt-e vagy sem. Így viszont az agyonajnározott Herogasm epizód sokkal jobb lett, mint a tényleges lezárás. Nem elég, hogy a Garth Ennis képregény minijéből inspirálódó hatodik rész prezentál egy elborult szuperorgiát, de még össze is tereli a prominens karaktereket egy epikus csatára, ami még az Amerika Kapitány: Polgárháború fináléjának akciójelenetét is megidézi. Ráadásul itt érződik először Homelander sebezhetősége, sőt, Hughie is ekkor válik az árral sodródó külső szemlélőből cselekvőképes egyénné.

Ehhez képest az évadzáró kapkodva összecsődítette a főhősöket, hogy aztán egy jól koreografált csatában mindenki sértetlen maradjon.

És éppen ez a szokatlan biztonsági játék a szezon legnagyobb hibája, hiszen már-már röhejes ahogy Maeve még Soldier Boy halálcsapását is túléli, miközben kiugranak egy felhőkarcolóból. Így ahelyett, hogy önfeláldozása valódi hőssé tenné Dominique McElligott figuráját, életben tartásával két perc alatt nullázzák az áldozatát. De ugyanilyen átgondolatlan Homelander és Soldier Boy vívódásának feloldása is, amit korábban aprólékosan felvezettek a készítők. Az efféle elnagyoltság a társadalmi kérdések kifigurázásánál ugyan működik, a drámai tetőpontokat viszont megöli. Természetesen a meghátrálásnak is megvan a magyarázata, mert az alkotók vélhetően a képregény narratíváját akarják követni, csakhogy ez hosszútávon A Fiúk „leszarom” stílusának elvesztésével fenyeget.

Ettől a tudatos írói döntéstől függetlenül viszont nem igazán lehet haragudni A Fiúk harmadik etapjára, hiszen továbbra is üdítő élményt nyújt a tucatsorozatok világában. Csípős humorával, maximumra tekert erőszakosságával, árnyalt karakterábrázolásával és gondolatiságának változatosságával egyértelműen az év egyik legjobbja lehet. A kérdés csak az, meddig tart ki a lendület? A finálé már kijelölte a szereplők útját az amerikai nagypolitika felé, ám komolyabb kockázatvállalás nélkül ez a koncepció könnyen egyhangúvá és önismétlővé válhat. A zárójelenet apokaliptikus hangulata mégis bizakodásra adhat okot.

Vida Benjámin

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!

Podcast

Hirdetés

Hirdetés