Sorozat

Kis Hagyma elszabadul – The Good Lord Bird

Ethan Hawke első saját sorozata, a The Good Lord Bird az amerikai történelem egy zavaros, ám sorsfordító időszakába kalauzol egy félőrült rabszolga-felszabadító és egy lánynak öltözött fekete fiú szemszögén keresztül.

John Brownt az amerikaiaknak bizonyára nem kell bemutatni, itthon viszont jóval kevesebben hallottak a vallásos megszállott, abolicionista mozgalmárról, aki önkénteseivel vad rabszolga-felszabadításba kezdett Kansasben, ami akkoriban, az 1850-es években még nem is számított államnak – a Bleeding Kansas néven elhíresült zűrzavaros időszak tétje pedig éppen az volt, hogy rabszolgatartó vagy szabad állam szerveződik belőle.

A polgárháború előszobájának számító évekről néhány éve James McBride írt regényt a valós John Brown és a fiktív Henry Shackleford főszereplésével, amelyből most a low-budget horrorjairól ismert Blumhouse gyártott hétrészes sorozatot. A Showtime-on látható The Good Lord Bird egyben Ethan Hawke első kreátori munkája, amely sajátos nézőpontból, kevert hangnemben beszél az erőszakos és bizarr eseményekkel tarkított kansasi ámokfutásról.

A The Good Lord Bird szerencsére az amerikai történelem behatóbb ismerete nélkül is jól követhető, legalábbis az első rész alapján. A sorozatot könnyű lenne westernnek minősíteni az ábrázolt időszak és az uralkodó akció alapján, ám a műfaja ennél vegyesebb – a megszokott sémáktól eltérően, revizionista módon próbálja a westernek egyik központi kérdését, az USA állammá szerveződését körüljárni. A rabszolgaság utolsó napjainak tematizálásával olyan alkotások nyomában jár, mint a 12 év rabszolgaság vagy a Django elszabadul, az atipikus hősök és az árnyaltabb, hétköznapibb problémafelvetések pedig akár Kelly Reichardt filmjeit, például a legutóbbi First Cow-t is eszünkbe juttathatják.

A The Good Lord Bird is a „vadnyugat” ismeretlenebb oldalát mutatja be tele bizonytalansággal, kiforratlansággal, törvénytelenséggel és furcsa alakkal.

A sorozat két tartópillére a két főszereplője, akik köré sajátos hangulatot von. A bibliai passzusokat harsogó John Brown Ethan Hawke átütő alakításában egy olyan figura, aki jó célért, elképesztő erővel, de alapvetően őrült és erőszakos módon küzd – egyszerre próféta, apafigura, a falu bolondja és terrorista. Így a Good Lord Bird feszültsége nagyrészt az ő kiszámíthatatlanságából fakad – valamint abból, hogy a környezete, a szövetségesei és az ellenségei hogyan kezelik őt. Hős mártír vagy veszélyes őrült? John Brown megítélése máig ellentmondásos, amit a középkorára egyre izgalmasabb, szabálytalanabb, függetlenfilmes szerepekben brillírozó Hawke éles szemmel látott meg a maga számára.

Vele szemben áll Henry Shackleford, a fiatal fekete fiú (Joshua Caleb Johnson), akit Brown a nyitányban „felszabadít” és maga mellé von – csakhogy egy félreértés következtében lánynak hisz. Little Onion (kis hagyma), ahogy elnevezik pedig a rabszolgasorából eredő néma szabálykövetéssel meg sem próbálja megcáfolni a fehérek szavát – innentől női ruhában sodródik hol közelebb, hol távolabb a szedett-vedett abolicionista csapattól. A különös transzvesztita áthallásokat meglebegtető szál a megszokottól gyökeresen eltérően használja a nőnek öltözött férfi agyonhasznált filmes toposzát: a tisztán vígjátéki elem helyett az Onion körüli félreértés inkább tragikomikus, melankolikus helyzeteket szül.

Az a legkevésbé furcsa esemény ebben a közegben, ha egy kamaszfiút nőnek minősítenek.

A két egyedi karakter mellett a The Good Lord Bird legnagyobb erénye a sajátos hangneme, amelyben a tragikus irónia dominál: groteszk és drámai események váltakoznak Brown hagymázas hadjárata során, miközben Onion tárgyszerű narrációjából elegánsan és természetesen ismerjük meg a ritkán látott és kényelmetlenül aktuálisnak ható fekete szemszöget. Az első epizód alapján a feketék alávetett helyzete öröknek és megváltoztathatatlannak tűnik az Egyesült Államokban, hiszen hiába szabadítják fel őket rabszolgaként, ha utána ugyanúgy a fehérek határozzák meg az életlehetőségeiket, ők szabják meg a jövőjüket. Mivel egy felszabadított rabszolgának nincsenek barátai, nincs hova mennie és nincs semmije, nem tud mit kezdeni magával – Onion pedig az előéletét sem tudja levetkőzni, passzív belenyugvással tűri, hogy döntsenek róla. A kulcs az önrendelkezés – a valódi egyenlőséget a gyakorlatba is át kell ültetni. Hogy mit jelent a szabadság, azt meg kell tanítani, meg kell tanulni, el kell fogadni.

A tragikus (vagy tragikomikus?) vég felől induló The Good Lord Bird tehát kifejezetten, ám nem erőltetetten aktuális és elgondolkodtató sorozat Amerika múltjára és jelenére nézve – a kérdés csupán az, hogy a veszélyesen érzékeny hatáseszközökkel operáló sorozat fenn tudja-e tartani az egyensúlyt a komoly és a nevetséges, a bizarr és a szörnyű, a kortárs és az általános között. A kissé óvatoskodóan indító The Good Lord Birdből első pillantásra könnyen lehet egy vérbő, bátor és maradandó sorozat is, de ugyanúgy egy feledhető kosztümös széria is – az első rész mindenesetre az előbbit valószínűsíti, így Ethan Hawke munkája igazán üdítő színfolt lenne a még mindig tetszhalott western, vele együtt pedig az amerikai emlékezetpolitika palettáján.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya