Sorozat

Ki vagy te, Ptolemy Grey? – Ptolemy Grey utolsó napjai

The-Last-Days-of-Ptolemy-Grey-Samuel-L-Jackson

A Ptolemy Grey utolsó napjai (The Last Days of Ptolemy Grey) különös adalékkal mutatja be a demenciát, de az Apple TV+ sorozata messze nem Samuel L. Jackson hattyúdala.

Mitől lesz olyan az ember, amilyen? Mi határoz meg bennünket? Mi az ember? Ha válaszolni akarnánk erre a nehéz kérdésre, hamar a múltban lyukadunk ki. Az embert az átélt tapasztalatai, a megélt események teszik azzá, ami. A történések beépülnek az ember jellemének szövetébe, a nehéz élmények pedig nagyobb részt foglalnak el itt. A múlt az emlékeinkkel él bennünk, hol kristálytisztán, hol zavarosabban. Mi történik viszont akkor, ha az emlékezés folyamata maga a teljes káosz? Ha nem tudjuk rendszerezni, kezelni, vagy egyáltalán felidézni emlékeinket, akkor a személyiségünk is sérül? A Ptolemy Grey utolsó napjai felteszi a kérdést, és kísérletet is tesz rá, hogy megválaszolja.

Véleményed van a cikkről vagy a filmről? Írd meg nekünk kommentben!
The-Last-Days-of-Ptolemy-Grey-Samuel-L-Jackson-Walton-Goggins-Dominique-Fishback

Ptolemy Grey (Samuel L. Jackson) ereje teljében, tiszta elmével és csőre töltött pisztollyal kész leszámolni ellenségével, mikor az ajtón kopogtatnak. Az erős thrillerbe illő nyitány után erős váltással két hónapot ugrunk vissza az időben, ahol Ptolemy rendetlen lakásában a demenciával küzdve várja segítőjét. Reggie (Omar Benson Miller) az egyetlen, aki látogatja, elviszi ebédelni, majd orvoshoz, de nyugdíját is segít felvenni a bankból. Egy nap azonban Reggie nem jön. Az ember nem önmagában létezik, a sorozat személyes története az amerikai, szegény sorsú, fekete közösség problémáinak hírmondója is lesz, igaz nem mélyül el a szociális gondokban. Mint kiderül, Reggie-t egy kései órán lőtték le a gettó egy félreeső utcájában, így Ptolemy-t a család barátja, Robyn (Dominique Fishback) kezdi ápolni. Walter Mosley sorozata az első rész alapján nem lenne több a demenciát értő módon bemutató mozgóképeknél – amik száma (pl. Az apa, Supernova) az elmúlt években kiugróan magas.

A Ptolemy Grey utolsó napjai amiatt különbözik a demenciáról szóló filmektől, hogy az idős férfi egy csodagyógymód hatására visszakapja emlékeit.

Mosley saját könyvéből kreálta a sorozatot (és írta az első epizódokat), ami fenntartással kezeli a realitást, egyetlen injekció visszahozza Ptolemy emlékeit, és azzal együtt a régi önmagát. Az első kezelés csupán néhány óráig tart, de a férfi fejébe veszi, hogy megtalálja Reggie gyilkosát. Az induló bűnügyi szál ellenére az első két epizód zavaróan lassú tempóban halad előre Ptolemy elméjét kutatva. A sorozat központi kérdése, hogy ki is Ptolemy Grey, a gyámoltalan, gyenge, kiszolgáltatott öregember?

Samuel L. Jackson remekül alakítja az önmagát ellátni is képtelen Ptolemy-t,

igaz, a nagymúltú színésztől nem is vártunk kevesebbet. Jackson számára nem az utolsó nagy alakítást jelentő átlényegülést biztosítja a sorozat, a színész a karaktereire jellemző laza, de hideg menőséget csempészi az idős úrba, ahogy a gyógyszer hatására visszaépül az elméje. A karakter óriási végleteket jár be különösebb átmenet nélkül az injekció hatása miatt, ezért a sorozat kevéssé lesz belső élmény, mint a hasonló témát feldolgozó filmek.

The-Last-Days-of-Ptolemy-Grey-Samuel-L-Jackson-2

A Megmaradt Alice-nek, a Zuhanás, de leginkább Az apa képes a külső világ jelentőségét csökkenteni, hogy egy valóban intenzív, mentális állapotfilm készülhessen. Anthony Hopkins Oscart kapott Az apáért, ahol az időskori elmeállapot a filmformában is tükröződik az utóbbi évek egyik legzseniálisabb filmjét eredményezve. A Ptolemy Grey utolsó napjai nem ennyire bátor. Bár Samuel L. Jackson alakításában nincsen kivetni való, a sorozat egy létező világba helyezi főhősét, így az önvizsgálat beteljesületlen marad. Ptolemy interakciói őt magát, és környezetének élhetetlenségét is jól jellemzik, de az első két rész tanulsága szerint

a sorozat nem mer sem kimunkált belső tájat, sem kiforrott társadalomrajzot mutatni.

Persze ez a forma sem ügyetlen – Ptolemy elméjét metaforikusan meghosszabbítandó, a káosz a lakás rendetlenségében folytatódik –, mégis egyelőre megmarad a hiányérzet.

A sorozat szerint az embert alakítják a múlt eseményei, egy a 20. századot – nagyjából – teljesen végig élt, fekete férfinak pedig volt része sok mindenben; ugyanakkor az ember csak a jelenből tud visszaemlékezni. Ptolemy emlékei fel-feltörnek rendszertelenül, hol hallucináció formájában, hol álomként. Mindez az elmén belüli párja lesz a külső kiszolgáltatottságnak, amiben Ptolemy Grey él. A sorozat eljátszik a gondolattal, hogy mi történik akkor, ha az embernek lehetősége lenne rendet tenni saját fejében. A részeredmény maga a csodával felérő metamorfózis, Ptolemy nyomozásba kezd, Robyn pedig a férfi lakásában vág rendet. A végkifejlet azonban a baljós ismeretlenségben marad, vajon mit tesz a férfi gondolkodásával a hirtelen jött javulás.

A Ptolemy Grey utolsó napjai remek alkalom, hogy Samuel L. Jackson megmutassa, mit tud, és filmográfiájának sorát egy újabb ikonikus karakterrel bővítse. Ptolemy Grey azonban nem annyira emlékezetes, sőt az alkotók sem bíztak benne annyira, hogy önmagában állítsák a néző elé. Az Apple TV+ kínálatában elérhető sorozat az első két részben két lovat is meg akar ülni, de aligha sikerül neki bármelyiket is rendesen. A lassan hömpölygő, sőt egyenesen akadozó történetből hiányzik a bátorság, így a színész sem tud mindent beleadni, holott kész lenne rá.

Nagy Tibor

Nagy Tibor jelenleg az ELTE-n tanul Filmtudomány mesterszakon. Kedvenc műfajai a klasszikus hollywoodi gengszter- és westernfilm. Különös figyelmet fordít az izraeli filmekre és a vallási témákra.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!

Podcast

Hirdetés

Hirdetés