Sorozat

Nem múló szenvedély – The Last Movie Stars

A legjobbakról, a legjobbaktól. A The Last Movie Stars Paul Newman és Joanne Woodward legendáját játssza újra egy rakás világsztár közreműködésével, rengeteg érzelemmel, a karmester: Ethan Hawke.

Mostanában sok szó esik arról, hogy a mozisztárok uralmának vége, s bár a The Last Movie Stars címe vitatható, azt meg lehet kockáztatni, hogy a klasszikus Hollywood aranykorának Joanne Woodward és Paul Newman voltak az utolsó olyan sikeres képviselői, akik a korszakváltást követően még évtizedeken át az élvonalban maradtak. Mindketten az ötvenes években kezdték a pályájukat, az Actors Studio method acting központjában képezték magukat Elia Kazan, James Dean és Marlon Brando mellett – túlélve mindannyiukat nemcsak az életkort, hanem a karriert tekintve is, miközben érdemeik szerint ugyanazon a polcon találhatóak. De Joanne és Paul nemcsak szakmailag, hanem emberileg is megtestesítik a mozisztár-típust: gyönyörű, nagyformátumú művészek voltak, intelligens, vicces és színes egyéniségek, akik színészi munkájuk mellett jótékonykodásukkal és irigylésre méltó családi életükkel is felhívták magukra a figyelmet.

Közvetlenül a koronavírus-járvány kitörése előtt keresték fel a házaspár gyerekei Ethan Hawke-ot, hogy rendezzen dokumentumfilmet a párosról, mégpedig egy olyan publikálatlan interjúsorozat alapján, amelyben maguk az érintettek, a családjuk és rengeteg munkatársuk vallott róluk. Az anyaggyűjtés célja egy életrajzi kötet lett volna, csakhogy a hangfelvételek megsemmisültek: Paul Newman egy nap megunta az interjúsdit és felgyújtotta őket. Ami megmaradt, az a felvételek leirata. Hawke ebből indulhatott ki, ezért Zoomon maga mellé toborozta az összes művészbarátját, a Newman gyerekeket és unokákat, a saját családját, hogy az ő felolvasásukban, a velük való beszélgetésben elevenítsék meg a gépelt szavakat. És közben végigtekinthessük a páros legemlékezetesebb szerepeit, megjelenéseit, családi videóit, fotóit, egyszóval két kivételes élet mozgóképes lenyomatának legjavát.

A The Last Movie Stars tehát egy különös hangjáték, filmes aláfestéssel,

amely nem aprózta el a castingot: Paul Newman George Clooney hangján szólal meg, Joanne Woodwardot pedig Laura Linney alakítja, a „mellékszereplőknek” pedig többek közt Sam Rockwell, Zoe Kazan, Steve Zahn, Bobby Cannavale és Alessandro Nivola adja a hangját. Csak úgy megszólal Martin Scorsese (aki A pénz színében dolgozott Newmannel, nem mellesleg pedig közismert mozimentő és cinefil), Maya Hawke (aki a legjobb tanácsot adja az apjának), Richard Linklater és Paul Schrader, egyszóval a kortárs amerikai filmélet legnagyszerűbb figurái, akik mind páratlan lelkesedéssel vetik bele magukat a munkába és élvezettel osztják meg a véleményüket is a Newman-Woodward házaspárról. A szenvedélyük pedig ragadós.

A The Last Movie Stars hat részben göngyölíti fel Joanne Woodward és Paul Newman életét, laza időrendben, egy-egy problémára fókuszálva. A rendhagyó készítési körülmények, munkamódszer és elbeszélésmód mellett ez az a fajta dokumentumsorozat, amelyben a rendező is vastagon benne van, ez a tény pedig zavarhatja azokat, akik Ethan Hawke-ot nem szeretik (de vannak egyáltalán ilyenek?). Egyfajta résztvevő dokumentumfilm. Hawke rajongása átszövi az epizódokat, triviákkal szórakoztatja a színészeit, meglepő összefüggésekre mutat rá, majd együtt lelkendeznek. De éppen ezek a személyes megjegyzések, az alkotók hangsúlyos jelenléte adja meg azt a kortárs perspektívát,

amelyből kiderül, hogy Paul és Joanne öröksége mennyire élő és inspiráló mind a mai napig.

És mivel a film egy része a videóchatek felvételeiből áll össze, ha a saját számítógépünkön nézzük a sorozatot (ami nagyjából az egyetlen lehetőség tekintve, hogy a magyar HBO Max-on még nem elérhető a tartalom), olyan érzésünk lehet, mintha mi is a részesei lennénk. Egy pillanatra láthatjuk George Clooney bernáthegyijét, Vincent D’Onofrio mintegy mellesleg bemutatja ugyanazt a pár mondatot egyszerű és method acting színjátszással (az eredmény hidegrázós), a többség pedig egy-egy anekdotát is megoszt arról, hogyan találkozott a párossal. A The Last Movie Stars nemcsak az alanyokat, hanem az alkotókat is karnyújtásnyira hozza.

Paul Newman és Joanne Woodward élete és karrierje van annyira nagyszerű, hogy automatikusan bármilyen dokumentumfilmet elvigyen a hátán, de Ethan Hawke itt sem a könnyebb utat választotta. A végtelen mennyiségű anyagból célirányosan, hatásosan válogatni nem magától értetődő, itt azonban sikerült: a filmrészleteket nem teljesen kronologikusan, hanem az elhangzottakhoz igazítva, azok illusztrációjaként láthatjuk, a sorozat kerüli az ismétlést, illetve

az őszinte áradozás mellett a kritikus pontokat sem hallgatja el.

A The Last Movie Stars belemenős és őszinte portré, amelyben az olyan kényes kérdéseket sem kerülik meg, minthogy Newman évekig csalta a feleségét Woodwarddal, mielőtt elvált volna, gyógyíthatatlan sebeket okozva, az eleinte nagyobb sztárnak számító, felívelő karrierű Woodward pedig gyakorlatilag feladta a pályáját a hat (három mostoha- és három saját) gyerekéért. Körbejárják Newman alkoholizmusát, Scott Newman halálát és a példaértékű házasságuk mélyrepülését is. Hogy mi hitelesíti és emeli ki a bulvárból ezeket az aspektusokat? Az, hogy mindez a saját szavaikkal hangzik el. A sorozat alapját adó nagyinterjúk mellett talkshowkban, hasonló beszélgetésekben is szóba kerültek a kevésbé napfényes pillanatok, ők pedig nem kerteltek ekkor sem.

Természetesen a The Last Movie Stars gerincét nem ezek a részletek adják. A dokumentumsorozat az emlékállítás mellett a Newman-Woodward titkot kutatja: a művészetük, a karrierjük, a személyiségük, az emberségük és nem utolsósorban a szerelmük titkát. A kettejük közti magnetikus vonzalom, az évtizedek alatt sem múló szenvedély átitatja a sorozatot, és ez önmagában is egy olyan kivételes érték, amely megérdemli, hogy tudjon róla az utókor. Bár Paul Newman 2008-ban meghalt, Joanne Woodward pedig Alzheimer-kórral küzd, a The Last Movie Starsnak köszönhetően erejük teljében láthatjuk őket és csodálkozhatunk rá, hogy milyen csodákat tettek ötven éven keresztül.

A sorozat tökéletes példája annak, hogy voltak, akik hasznosan töltötték a COVID-időszakot: bár a Zoom-meetingek kellemetlen emlékeket ébreszthetnek, itt Hollywood legszimpatikusabb figurái használják a platformot arra, hogy valami jót alkossanak. A The Last Movie Stars érzelmes dokusorozat, amely a nézőjéből is érzelmeket vált ki, miközben cselekvésre is készteti. Aki még csak ismerkedik a házaspár műveivel, annak a sokszorosára dagadhat a watchlistje a sorozat végére, de a legnagyobb rajongókban is ellenállhatatlan vágy támadhat, hogy meg- vagy újranézzék a felmerülő filmeket.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu főszerkesztője.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
1 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com