Sorozat

Történelmi képzelmények – The Looming Tower

Jeff Daniels és Tahir Rahim a The Looming Tower című sorozatban

A 9/11 események feldolgozásában új kaput nyithat a The Looming Tower, ami a tornyok ledőlésének előzményeit taglalja. Noha mindig gyanús, ha valami több földrészen játszódik, ez a sorozat azért mégis inkább hihető, ráadásul izgalmas is.

Voltak először a megemlékezések. Aztán a fájdalmat feldolgozók, a közös emlékezetet már alapul vevők. Most elérkeztünk a tényszerű vizsgálgatáshoz. A The Looming Tower (szabad magyar fordításban: fenyegető torony) Lawrence Wright azonos című, Pulitzer-díjat kapott 2006-os tényfeltáró könyvén alapszik. A film producere és néhány epizódjának rendezője az az Alex Gibney, aki a Taxi a sötétben (Taxi to the Dark Side) című háborús dokumentumfilmjével 2008-ban Oscar-díjat is nyert.

Különösen érdekes tehát a valóság és a fikció találkozása. Amíg egy tényfeltáró riportkönyvben elvárjuk a maximális hitelességet, addig egy – még ha igaz történeten is alapuló – fikciós sorozatban természetes módon élünk a kételkedés jogával. És noha nyilván vannak is fikciós szálak, egy ilyen speciális előzménytörténet akkor érdemes csak a megtekintésre, ha hinni tudunk a hitelének. Erre pedig talán éppen Gibney a garancia. Ahogy az eredeti szerző, Wright nyilatkozott: „[Gibney] dokumentumfilmes, aki megérzi az igazság fontosságát egy projektben.” Alapvetően tehát feltételezhetjük, hogy a főbb vezérfonalak megfelelnek a valóságnak.

Ez persze nem jó hír, tudja ezt a CIA is, akik azóta tankönyvként használják Wright munkáját. Az okos a saját hibájából tanul.

Mert a The Looming Tower lényege, hogy az FBI és a CIA mennyire inkább egymással volt elfoglalva, mint hogy az egyre árulkodó jeleket figyelték volna a Közel-Keletről.

Mi a két nagy szervezet felelőssége abban, hogy végül két repülő becsapódott két toronyba, egy harmadik pedig a Pentagonba? Miért nem sikerült elfogni időben Bin Ladent? Egyáltalán kinek mi volt az ügyben az érdeke, és milyen egyéb szálak fonódtak a háttérben?

Friss és érdekes megközelítése tehát egy már javában ismert történetnek, ami számos banánhéjat sejtet, mégsem csúszik el egyiken sem. Ott van például az összeesküvés-elméletek garmadája. Szinte már szeptember 12-én elindultak a különböző történetek az irodaházban éppen aznap be nem térő zsidó munkatársakról, a kormány rettegtető szándékairól (Michael Moore Fahrenheit 9/11-e is elveti néha a sulykot…) és egyebekről, a The Looming Tower azonban megmarad a realitások és a történelmi tények talaján. Ugyanilyen probléma lehet még az a gyakran veszélyes csapda, hogy a világ több pontján játszódó politikai történetek elragadtatják magukat akár a giccs irányába. És noha gyakran látunk mégis ártatlan arab civileket, ezek a képek mégis megmaradnak a színtiszta tájékoztatás szintjén, abból azonban a legmesszebb megy el. Mert hát voltak bizony ártatlan halottak a nairobi amerikai nagykövetség robbantásán, ahogy az afgán vidékek bombázásán is, és a sorozat nem kertel mindezt megmutatni.

A remek alkotókon kívül jó a színészi gárda is. Jeff Daniels a Híradósokhoz hasonló jó alakítást nyújt a kissé pimasz és cinikus New York-i FBI-főnök szerepében. A nyomozóiroda rutinos veterán ügynöke (Bill Camp) és a fiatal és tehetséges libanoni ügynök, a jó helyismerettel rendelkező Ali Soufan (Tahar Rahim) pedig ugyanúgy meghatározó a történet alakulásában, mint ahogy a sorozatban a gonosz szerepét játszó CIA ügynökök, Martin Schmidt (Peter Sarsgaard) és Amy (Katie Flahive). Az egzotikus helyszínek és a gyakran pattanásig feszülő izgalom jól párosul a mindannyiunk által már jól ismert végkifejlettel. Magyarán, tudjuk ki a gyilkos, mégis izgulunk miatta.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya