Sorozat

A bűnös élvezet és a presztízstévé határán – The Morning Show (2. évad)

Az Apple TV+ megosztó megítélésű sztárgárdás sorozata nem fél a kihívásoktól: a The Morning Show a #MeToo után most a koronavírust veszi górcső alá. A kritika a második évad első epizódja alapján készült. 

Teljesen más kontextusban debütált a The Morning Show második évada, mint az első: a sorozattal kapcsolatos elvárások és a világunk is nagy változásokon mentek át az elmúlt két évben. Amikor Jay Carson (Így ne legyél elnök, Kártyavár) és Kerry Ehrin (Friday Night Lights) a napindító televíziós műsorok meglepően agresszív közegében játszódó sorozata 2019 novemberében megérkezett az Apple TV+ kínálatába, egyértelműen az újonnan induló streamingszolgáltató zászlóshajójának szánták. Az egyre fokozódó streamingháborúban az Apple-nek fel kellett mutatnia egy húzónevet az előfizetők megnyeréséért, és mi lehetne vonzóbb egy szupersztárok nevével fémjelzett, a média egyszerre lenyűgöző és rettenetes világában játszódó sorozatnál, melynek kiinduló konfliktusa a #MeToo körül forog?

A kiábrándító kritikák és az érdeklődés hiánya viszont hamar összetörte az álmot, hogy a The Morning Show beváltja a hozzá fűzött nagy reményeket.

Azonban a sorozat nem merült azonnal a feledés homályába, sőt, érdekes iskolapéldája lett annak, hogy miért lehet rossz stratégia csak az első néhány epizódot megosztani a kritikusokkal. Ugyanis a fókuszálatlan, túl sokat akaró, a karaktereket esetlenül felvázoló, túldumált első epizódok után a The Morning Show az évad második felére elkezdett rátalálni a saját hangjára. Elképzelhető persze, hogy egy idő után csak beütött a Stockholm-szindróma a kitartó nézőknél, de a hullámzó színvonalú sorozat egyértelműen erősebben zárt, mint kezdett. A kiinduló konfliktust adó, a televíziós házigazda Mitch Kesslert (Steve Carell) érő szexuális visszaélésről szóló vádak részleteit sokáig hagyták homályban, de amikor végre fény derült a titokra, új szintre emelkedett az évad.

A 2017-es Weinstein-botrány után kirobbanó #MeToo mozgalom hatására sorra készültek a szexuális zaklatás témáját körbejáró sorozatepizódok és filmek, de a hatalommal való visszaélés, a néma cinkosok szerepe és az elhallgattatás lélektana ritka esetekben jelenik meg ilyen megrettentően, mégis árnyaltan, mint a The Morning Show utolsó részeiben. Azután a lezárás ismét kicsit lejjebb tornázta a komolyan vehetőséget, viszont meg kell hagyni, hogy remek cliffhangerrel ágyazott meg a folytatásnak.  

A sorozatra többé nem nehezedik akkora megfelelési kényszer, mint az első évad idején. Az Apple TV+ végül megkapta a közönség és a díjátadó bizottságok által is imádott zászlóshajóját a Ted Lassóval, a The Morning Show pedig sikersorozat helyett furcsa hibrid lett, amit

a rajongók fele zseniális társadalom- és médiakritikaként, a másik fele bűnös élvezetként néz. És igazából mindkét félnek igaza van.

Az új évad pontosan ott kezdődik, ahol az előző abbamaradt. Pontosabban csak az első pár perc, amiben a Jennifer Aniston által alakított Alex Levy-t gyakorlatilag kitoloncolják a fiktív UBA csatorna stúdiójából, miután a Reese Witherspoon játszotta Bradley Jacksonnal karöltve élő adásban leplezik le a Mitch zaklatási ügyét eltussoló csatornaelnököt. A riválisokból pár percre szövetségesekké váló két nő kapcsolata ezzel meg is szakad, a performanszukat lehetővé tevő Cory Ellisont (Billy Crudup) pedig kirúgják. Majd előreugrunk az időben 2019 utolsó napjaira: Cory immáron az UBA új elnöke (részletek egyelőre homályban, de Bradley-nek volt valami szerepe benne), Bradley a vörös haját szőkére cserélve és a karcos hozzáállását hátrahagyva bájologva táncol és énekel műsorvezető társával (Hasan Minhaj) a közelgő szilveszter apropóján, Alex pedig a világ elől elvonulva írja önéletrajzi könyvét. 

Mindeközben a csatorna újabb prominens tagjától kénytelen megválni, amikor az esti híradó egyik bemondóját érzelmi abúzussal vádolják a munkatársai. Utódot kell keresni a helyére, és a kis színesektől megcsömörlő Bradley azonnal ugrana a lehetőségre, azonban a nála népszerűbb műsorvezető-társát nézik ki a pozícióra. Megfordul az előző évad felállása: míg Mitch távozása idején a kirúgás szélén álló Alexhez kellett izgalmas új partnerként behozni Bradley-t, Cory ezúttal Alexet kívánja visszacsalogatni, hogy kicsit feltornázza a folyamatosan csökkenő nézettséget. Azt pedig már előre garantálni lehet, hogy 

az első évad végi feminista bajtársiasság hamar tovaszáll, ha ez a két keményfejű díva újra együtt ül be a kamerák elé.

De korántsem a két nő hatalmi viszonyának felcserélése a legnagyobb izgalom, amivel az új évad kecsegtet. Az alkotók nem kisebb fába vágták a fejszéjüket, mint a koronavírus évének médiaszempontú feldolgozásába, aminek egyelőre csak megágyaz az évad nyitánya. Az epizódban először egy elejtett megjegyzésként jelenik meg a vírus, amikor a híradó producere hírérték nélkülinek ítéli meg, hogy Kínában 27 embert diagnosztizáltak egy rejtélyes légúti fertőzéssel. Majd a 2020-as év kezdetének ünneplését bemutató lezárás egyszerre vicces („Jól alakulnak a dolgok” – mondja Cory, miközben a mögötte álló nő tüsszent egyet) és szívfájdító (lassított felvételben látjuk a pocsék 2019-es év végét optimista lelkesedéssel ünneplő embereket.)

Nem kis kihívás beleírni a koronavírust egy járvány kitörése előtt bemutatkozó sorozat új évadába, nem véletlen, hogy sokan döntenek inkább egy alternatív világ mellett, ahol ez meg sem történt – vagy csak pár elejtett megjegyzéssel utalnak a pandémiára. A The Morning Show írógárdájából eddig se hiányzott az ambíció, és ez a nyílt ráfókuszálás kifejezetten jól is elsülhet. A média járványra adott reakciója és szerepe az egész pandémia alatt egy fikciós műfajokban még kevéssé feldolgozott, de annál érdekesebb téma. Bár elsőre elátkozott ötletnek tűnik egy tavaly megtörtént eseményekre építeni az évadot, valójában 

igazi hitchcocki suspense-érzés nézőként előre tudni, hogy mi vár szerencsétlen médiamunkásokra.

A The Morning Show-t nem lehet belegyömöszölni egy skatulyába. Egyszerre röhejes és zseniális sorozat, melyben megfér egymás mellett a tűpontos médiakritika és a szappanopera szintű dialógus, a meglepően komplex és a teljesen logikátlan karakterábrázolás. Aminél vitatható, hogy Jennifer Aniston és Billy Crudup valami egészen elvetemült ripacskodást művelnek vagy épp ellenkezőleg, lenyűgözően eltúlzott színészi játékuk a legjobb dolog a szériában. Aminél jelenetről jelenetre nem lehet eldönteni, hogy most éppen szánnunk kellene a televíziós pokol bugyrában ragadt szereplőket, vagy kinevetnünk az egoizmusukat. Ami vagy méltatlanul alulértékelt lenyomata a kornak, amiben élünk, vagy egy felszínes nagyotmondásokra épülő blöff. Lehet, hogy a The Morning Show sosem fog felnőni a tárgyalt témáihoz, de ez nem feltétlenül baj – ennek a kettősségnek is megvan a maga bája. 

Rácz Viktória

Rácz Viktória a Zsigmond Király Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett 2017-ben és az ELTE filmtudomány mesterszakán diplomázott 2019-ben. Több portálra és nyomtatott újságba is ír kritikákat, elemzéseket. A Filmtekercs.hu szerkesztőcsapatának tagja.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés