Fókuszban Sorozat

Sacha Baron Cohen a legbénább kém a világon – The Spy

Hiába dolgoz fel megtörtént esetet a Netflix legújabb kémsorozata, a The Spy; hiába igyekszik az alkotás korhűnek látszani; és hiába meggyőző Sacha Baron Cohen a félénk és visszahúzódó Moszad-ügynök szerepében, ha nézőként tízpercenként fogjuk a fejünket azon, hogy lehet valaki ennyire béna és kiszámítható.

Ha nem is éli reneszánszát a kémes/ügynökös műfaj, mindenképpen világos az elmúlt évek termései alapján, hogy van azért ezekre az alkotásokra igény – feltéve, ha a készítők csavarnak egyet a formulán. Na, nem a James Bond vagy a Mission: Impossible-filmekre gondolok, hiszen azok gyakorlatilag magukat adják el, hanem azokra a darabokra, amelyeknek extrát kellett előhúzniuk a kalapból, hogy leültessék a közönséget a mozivászon vagy a képernyő elé. Ilyen például a brutális(an) egyedi akciójelenetekkel tarkított Kingsman 12, a ’60-as évek retróját a csúcsra járató Az U.N.C.L.E. embere, a humort az előtérbe nyomó A kém vagy az olyan ikonikus regényhőssel, mint Jack Ryan dolgozó legújabb Amazon sorozat. De még John La Carré, a kémkönyvek királyának feldolgozásai is csak akkor vernek igazán nagy visszhangot, ha olyan sztárok vezetésével készülnek el, mint Hugh Laurie és Tom Hiddleston, akiknek kettősére épült a The Night Manager.

Egy ilyen, nem elsősorban erős, hanem sok tekintetben inkább ötletes és talpraesett választékból azzal kevés kitűnni, hogy jé, a Boratot játszó színész most komoly szerepben látható. Mert, hogy a Netflix legújabb, saját gyártású sorozata egyértelműen ezzel a propagandával készült megnyerni a nézőket.

És még csak azt sem mondanám, hogy ez nem volt okos vagy átgondolt lépés, hiszen Sacha Baron Cohen valóban jó és megbízható színész.

De ha egy megtörtént esetet feldolgozó hatrészes minisorozat – amelynek részei el sem érik az egy órát – unalmasra, vontatottra, hiteltelenre és nem egyszer vizuálisan is szájbarágósra sikerül, akkor az édeskevés, hogy Cohen hibátlanul hozza a karakterének egyik felét, Eli Cohen izraeli ügynököt. Az eljátszott alteregó, Kamel Amin Thabeet fedőneve viszont semmi újjal nem szolgál a karakter tekintetében. Sajnos csak az elsőig terjed a forgatókönyv és a színész mélysége a The Spy-ban.

A történet Eli Cohen izraeli kémről szól, aki a ’60-as évek elején kémkedett a Moszadnak. Hamar ügynök lett belőle, majd még hamarabb terepre is küldték, ahol ugyan a sorozat történéseit elnézve csodával határos módon, de mégis sikerült bevetnie magát az ellenség falai mögé és közel férkőznie a legfontosabb katonai és politikai elithez. Éveken át sikeresen szivárogtatott ki információt Izraelnek, miközben otthon maradt felesége két gyermekkel is megajándékozta a nagy ritkán hazautazó Elit. A bizonyos panelek, sablonok nagyon szépen kirajzolódnak a sorozatban: rátalálnak a lelkes, de nem annyira ügyes kémjelöltre, aki persze hamar rácáfol minden kétkedőre. Aztán indulhat is a küldetés: a kémfilmek legalapvetőbb jeleneteit futtatja le a Netflix, sajnos az izgalom és a feszültség legapróbb szikrája nélkül.

Tény és való, hogy van valami lassított felvétel érzete az embernek, ahogy a ’60-as évek hibátlan helyszíneit és jelmezeit nézi, de a régi ruhák, fegyverek és épületek nem mentségek arra, hogy a sorozat egy alkalommal sem ülteti az ember fejébe, hogy vajon most mi lesz/hogyan menekül ki a szituációból a főszereplő. Ez pedig egy olyan műfaji alkotásban, aminek az egész premisszája arra kéne épüljön, hogy elkapják-e a kémet, hatalmas kihagyott ziccer.

De az unalom, a monotónia és az érdektelenség csak a mérleg egyik nyelve.

A másik Eli bénázása: igaz történet ide vagy oda, egyszerűen nehéz felfogni, hogy egy ennyire gyanús, ügyetlen, meggondolatlan ember sikeres legyen kémként. Hibát hibára halmoz, miközben a cselekményszál olyan töretlenül szalad előre, mintha minden lépése az ellenkező, azaz a jó irányba ment volna el. Sokszor persze sikeresek a kémkedései, de nagyon sok alkalommal érzi úgy a néző, hogy a kémiskola legalapvetőbb szabályai ellen megy a szereplő. Ezen pedig Cohen játéka cseppet sem javít.

A színész már rég túl van a Boraton és egy sor más vígjátékon, amelyekkel bizonyította, hogy bitang jó színész. A Netflix komoly hangvételű, drámai kémalkotása pedig már az előzetes megjelenésekor is az ő színészi vénájának kiemelésétől volt hangos. Igen ám, de az nagyon kevés, ha a kettős karakteréből csak az egyiket látjuk igazán. Eli Cohen egy büszke, de alapvetően visszahúzódó és csendes valaki, akiben – a sorozat sosem magyarázza meg, hogy miért is – de buzog a tettvágy, hogy bizonyítson a Moszadnak. A látszólag szerető és dolgos férj egyik napról a másikra hajlandó szinte teljesen magára hagyni feleségét és később két gyermekét is, hogy kémkedjen az izraeli kormánynak.

A kezdeti időkben lassú, ügyetlen és nehezebben tanuló Eli egyre jobb és jobb lesz, mire végül az ügynökség egyik leggyorsabban kiképzett kémjévé lép elő. Innentől végig sulykolja a sorozat, hogy Eli kém alteregója, a Kamel Amin Thaabet néven futó milliárdos üzletember mennyire lehengerlő személyiség, mennyire megnyerő modorú és mennyire bomlanak utána nők-férfiak-katonai vezetők és a világot uraló pénzmágnások. Csakhogy Cohen személyisége fikarcnyit sem változik a sorozat elején az irodában szendvicset majszoló szürke kisegér és a gőzfürdőben vízipipát szívogató fejes között. Amíg megkapóan hitelesen hozza az átgondolt, olykor szorongó, már-már kisebbségi komplexusos férfit, aki csak dacból gúnyolja a nála gazdagabbakat, addig megdöbbentően ugyanilyen marad a luxuskörnyezetben is.

Ha a The Spy azt próbálta megmutatni, hogy lám, egy jó ember mindig az marad, és hogy minden körítés mögött Eli karaktere nem romlott meg, akkor azért abból a körítésből mutatni kell valamit.

De ez a figura teljesen egysíkú, jellemfejlődés nincs, és nem érezzük át, hogy egy ilyen helyzet milyen nyomást gyakorol rá. Sem azt, hogy milyen jellembéli kihívásokkal kell szembesülnie jelenetről jelenetre. Mindezek mellett a számomra legzavaróbb vonzata ennek az, hogy ez megalapozza a sorozat szinte teljes hiteltelenségét és felszínességét. A nézőnek egyszerűen nem áll össze, hogy egy ilyen ember már miért kapna meghívást két pohár bor után a legbefolyásosabb vezetőknek tartott estélyre, vagy miért engednék be a történelem során először egy teljesen lezárt katonai bázisra, ahova civil még életében be nem tette a lábát.

Az sem szerencsés, hogy a hollywoodi hibák egyik legbosszantóbbjába a The Spy is beleesett, mégpedig a nyelvhasználat terén. Hollywood még mindig nem képes felfogni, hogy vagy kerítsenek helyi színészeket és engedjék őket az anyanyelvükön beszélni, aztán jöhet a felirat – vagy vállalják be a készítők, hogy amerikai és angol színészekkel dolgoznak, de ne erőltessenek rájuk akcentusokat, mert ezzel teljes jelenetek válnak baromi nevetségessé.

Az Eli főnökét alakító Noah Emmerich akcentusa volt a legfájóbb

Végezetül, annak ellenére, hogy én mindig becsülöm az olyan alkotásokat, amelyek a befejezés megmutatásával nyitnak, mert azt sugallják, hogy az út a lényeg és nem a cél, ezúttal hibának éreztem ezt a választást. Igen-igen, a történet valós, emberek tömege tudja és tudhatja, hogy mi lesz Eli Cohen sorsa. De garantáltan a nézők nagyobb része nincs ezzel tisztában, így jobban működött volna, ha legalább a nagy kérdés a karakter feje felett lebeg a hat rész során: vajon elkapják-e valaha? Nem mentette volna meg a sorozatot, de talán javított volna a végső szájízen.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..