Fókuszban Sorozat

Titánok harca… emberekkel – Attack on Titan

Attack_on_titan3Az emberiséget újra kolosszális ellenség fenyegeti. Bár a támadók nem annyira istenszerűek, mint Godzilla vagy a kaidzsuk, de fejlett harcászati eszközök és gigantikus robotok sem állnak bevetésre készen ellenük. Az Attack on Titan című animében emberszerű óriások mészárolják le kegyetlenül a középkori viszonyok között élő emberek maradékát.

Az Attack on Titan (AOT) története egy alternatív, fantasy-elemekkel átszőtt világban játszódik, ahol a középkorra emlékeztető társadalmi berendezkedésben élő emberiség három hatalmas, koncentrikus kőfal mögé szorul vissza a lélektelen titánok elől. Az ember formájú, gyakorlatilag elpusztíthatatlan óriások korábban a kihalás szélére taszították az emberi fajt, a védelmi vonalak kiépítése azonban véget vetett a pusztításnak: közel száz éve nem láttak titánt a falak közelében. Két „természetellenes”, szinte céltudatos óriás azonban együttes erővel támadást intéz a külső fal ellen, az embereknek pedig újra hozzá kell szokniuk a mindennapos létért-való-küzdelemhez.

Ez az AOT röviden leírható kezdőpontja, de Araki Tecuró rendező (Death Note – A halállista) Iszajama Hadzsime mangája alapján készült animéje ebből a pontból több irányba is szétsugárzik. A széria élvezhető pusztán csak háborús fantasyként, katonai kiképzésekből és bevetésekből álló drámaként vagy bajtársiasságról szóló sónenként, az AOT azonban ennél sokkal többel is szolgál: a titánok vagy óriások szimbolikáján keresztül többféle értelmezési lehetőséget támogat. A cikk további részében ezek közül mutatunk be néhányat.

Attack_on_titan1

A sorozat első olvasatra az ember és titán közötti kommunikációs képtelenség, az individuum és a megzabolázhatatlan, irányíthatatlan természeti erő története. A Grimm-mesék hangulatát árasztó atmoszféra horrorisztikus elemekben csúcsosodik ki. Az öntudat értelme nélküli, embertelen – közben pedig nagyon is emberi – óriások hatalmas méretükkel és engesztelhetetlen, pusztító automatizmusukkal a legbelső félelemre, a legnyomasztóbb léthelyzetre apellálnak: a kikerülhetetlen megsemmisülésre. Nem véletlen a filmtörténet más monstrumaival, mint például az élőhalottakkal vagy a kvázi-halhatatlan maszkos gyilkosokkal való rokonság sem. Ezekkel az ellenfelekkel lehetetlen megegyezni.

A titánok és emberek közötti hasonlóság egyértelmű és félelmetesen hatásos. Az óriások leginkább akaratos, meztelen csecsemőkre emlékeztetnek, akik a világot a maguk határtalan játszóterének tekintik, ahol mindenhatóként uralkodnak. A két faj közötti hasonlóság az emberi félelmeket a külvilágból, a természeti erőkből az emberbe önmagába helyezi át, a rettegés pedig nem is a külső fenyegetésből ered, hanem a belsőből. A sorozatnak csak egyik arca a gigantikus hús-vér humanoidokkal való harc (legtöbbször pontosabban a menekülés és az elterelés). Ugyanilyen releváns a társadalmi megosztottság és az emberek közötti érdek- és nézetkülönbségek bemutatása is. A társadalmi-politikai ellentétek már kezdettől akadályozzák és szétzilálják a védekezés megszervezését, az emberiséget saját maga kényszeríti bukásra. Mindezt persze a vagyoni alapon képződött kasztok és rendek közötti ellentétek kibékíthetetlensége tematizálja, és a prózai jellegű problémáktól, mint például az élelmiszerellátás biztosítása, olyan politikafilozófiai kérdésekig terjed, amelyek a falak mögé való bezárkózás (és a lassú halál) vagy a visszatámadás (és a lehetetlen, bár reményteli győzelem) között vacillálnak. Az elszigetelődés és a világba való kilépés ellentéte – mely egyébként a japán társadalmat is jellemzi – a tudatlan vakság és a személyiségformáló tudás szinonimájaként jelenik meg.

Attack_on_titan2

A fentieken kívül azonban egy harmadik nagyobb réteg, egy mélylélektani-filozófiai narratíva is a történetre rakódik. Ebben az olvasatban a titánok egyszerre vannak a kapukon kívül és mégis az emberen belül. Az elzárkózás ebben az esetben szintén a fejlődés megrekedésével, a tudás megtagadásával, pontosabban az elfojtás aktusával áll kapcsolatban. A sorozat apró jelekben külön utal az elfojtásra, mint az emlékek elfeledésének drasztikus pszichés mechanizmusára. Ilyen jel a szereplők lassan visszatérő, homályos gyermekkori emlékei, a titkokat és a tudást rejtő pince a szülői házban vagy a titánok eredetének, természetének szinte okkult státuszú tanulmányozása és annak bénító hatása. A kapukon kívülre zárt ismeretlen, amelyet ki kell rekeszteni, hogy élni lehessen, olyan hatalmassá és veszedelmessé vált, – pontosan a figyelmen kívül hagyás miatt – hogy már öntudatra kelt, s az ismert világ, a tudatosság határait veszélyezteti. Az a félelem, amelytől felejtéssel próbálunk megszabadulni, életveszélyes fenyegetéssel tér vissza máshol. Amit nem akarunk tudni, tudattalanul addig növekszik, míg fel nem hívja magára a figyelmet. Az út ezért nem csak a falakon kívülre vezet, de a személyiség és az emberi természet mélyére is.

Az Attack on Titan hátborzongató és nyomasztó hatását pont ezeknek az összefonódó értelmezési lehetőségeknek a felvillantása és az aspektusok közös kezelése adja. A Japánban és világszerte is rendkívül népszerű sorozatból több mangakiadvány és videojáték is született, és tervezik egy élőszereplős film forgatását is. Az anime azonban éppen hogy elindult, így ha a következő évad(ok)ban ezek a szálak további árnyalatot kapnak, az első szériához hasonló színvonalas filmélményre számíthatunk.

Fazekas Balázs

Fazekas Balázs

Fazekas Balázs pszichológus, újságíróként specializációja a filmek és a lélektan kapcsolódási pontjai, a pszichológiai jelenségek, elméletek filmes megjelenése, a művek mélylélektani-szimbolikus értelmezései.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..