Sorozat

A kertvárosi Bonnie és Clyde – Titkok a kertben

Az HBO új, tragikomikus krimisorozata, a Titkok a kertben egy hihetetlen, de igaz történet, amely a látszólag makulátlan és végletekig udvarias Edwards házaspár körüli nyomozást és közös bűnös múltját mutatja be. De vajon a rendőrségnek jó modorú e-maileket írogató férfi és a westernfilmek világába kétségbeesetten menekülő nő egy szerencsétlen véletlen elszenvedői, vagy látszólagos makulátlanságuk valójában jól álcázott pszichopatákat rejt? A kritika az első epizód alapján íródott.


Hirdetés

Susan (Olivia Colman) és Christopher Edwards (David Thewlis) egy titokzatos, mégis realisztikus, kötött kardigános Bonnie és Clyde-verzió. Misztikumuk éppen abban rejlik, hogy kifejezetten szelíd házaspár benyomását keltik visszafogott megjelenésükkel, hétköznapi anyagi problémáikkal, az álláskeresés nehézségeivel, akik angliai otthonunkat maguk mögött hagyva akarnak szerencsét próbálni Franciaországban. Egészen addig tart minket a Titkok a kertben (Landscapers) ebben a hitben, amíg Chris végső elkeseredésében hívást nem intéz nevelőanyjához. A telefonban pénzt kér, ezért cserébe pedig felfedi feleségével közös, féltve őrzött titkát.

Christopher és Susan Edwardsra 25 év börtönbüntetést szabtak ki, miután e szerencsétlen hívás következtében lelepleződött közös bűntettük, ami elől 15 éve menekülnek. Annak idején ugyanis közösen ölték meg és ásták el akkori, nottinghami házuk kertjében Susan szüleit.

Az Edwards házaspár a mai napig ártatlannak vallja magát, és a sorozat első epizódja nem segít eldönteni, hogy hihetünk-e nekik – és ezt nagyon jól teszi.

A széria alapvetően tragikomikus hangnemet üt meg, amely egyszerre mutatja be a két gyanúsított erőteljes, maga által felépített belső álomvilágát és a rendőrségi nyomozás folyamatát, amely pedig az eseményeket objektíven, valósághűen hivatott elénk tárni. Ez a fajta váltakozás a szürreális és az objektív megközelítés között különös, abszurd hangulatot ad a sorozatnak. Nem mellesleg a külső szemlélőt, azaz a nézőt folyamatos bizonytalanságban tartja azzal kapcsolatban, mit is gondoljon a jámbor gyilkos párosról. Magától értetődő, hogy a korosztályuk legjobbjai közé tartozó Thewlis és Colman tökéletesen hozza a valósággal megbirkózni képtelen és gyermetegen felelőtlen, törékeny (?) Susant és a valósággal szembenézni próbáló és abba szép lassan bele is rokkanó Christ.

A férfi ugyan egyre kevésbé érzi magában az erőt, hogy meneküljön a cselekedeteik súlya elől, de Susan szinte már hisztérikusan igyekszik kizárni a külvilágot. Ebben pedig a westernfilm-klasszikusok és egy fejében felépített hollywoodi álomvilág van segítségére. A sorozat (az első epizód mindenképpen) megdöbbentően esztétikus képi világgal illusztrálja Susan elméjét, amely a másfél évtizede tartó menekülés hatására egyre inkább kezd megbomlani. A nő, vélhetően egyfajta feldolgozás gyanánt,

úgy éli meg és romantizálja férjével közös, bűnös múltját, hogy hollywoodi álomvilágba menekül, amit már-már valóságosabbként él meg, mint a kézzelfogható valóságot.

Erre utal a kezdőjelenet is, amelyben 170 euróért vásárol meg egy eredeti Gary Cooper filmplakátot, holott még a gázszámla kifizetésére sem futja. Emellett Susan westernklasszikusok karaktereinek bőrébe képzeli magukat; Fred Zinnemann ’52-es Délidő (High Noon) c. filmje például végigkíséri az első epizódot. Ennek mikéntje egyszerre rettentően ötletes, adrenalindús és kissé komikus is. A Délidőből bevágott feszültséggel teli párbajjelenet párhuzamosan jelenik meg azzal a nem kevésbé feszült eseménnyel, amikor a Christopher megírja e-mailben a rendőrségnek: hajlandóak átadni magukat a brit hatóságoknak.

A hollywoodi álomvilág beemelését erősíti Gerard Depardieu házaspárnak címzett, saját kezűleg írott levele is, vagy néhány bélyeg Frank Sinatra-ról. Előbbi esetében néha megkérdőjelezendő az is, hogy valóban személyes kapcsolat van a francia színész és az Edwards házaspár között, vagy ez is a pár agyszüleményének része.

A Titkok a kertben könnyedén kerülhet egy lapra olyan, az elmúlt évek nagy HBO-s bűnügyi sikersorozataival, mint a Hatalmas kis hazugságok vagy az Easttowni rejtélyek. A sorozat első része bővelkedik az erényekben: a történetvezetés és a különleges, különösen esztétikus képi megoldások azonnal leszögezik már az első részben, hogy nem hétköznapi krimisorozattal van dolgunk. A Titkok a kertben legkiemelkedőbb eleme viszont mégis a pár két tagjának remekül kidolgozott karakterrajza és a kettejük között működő dinamika bemutatása, amelyhez kétségkívül két olyan színészre volt szükség, mint Colman és Thewlis.

A Titkok a kertben megtalálható az HBO GO kínálatában.

Németh Míra

Németh Míra 2019-ben csatlakozott a Filmtekercs csapatához. Miután látta az Amélie csodálatos élete című filmet, 12 évesen döntött úgy, hogy filmekkel akar foglalkozni. Azóta „mindenevő”: szerzői filmeket, blockbustereket, dokumentumfilmeket egyaránt szívesen fogyaszt, különösen kedveli a sajátos rendezői szemléletet, az abszurd humort és a társadalomkritikát a filmekben.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

0
Kíváncsiak vagyunk a Te véleményedre is, szólj hozzá!x
()
x