Sorozat

Van-e Japán jakuzák nélkül? – Tokyo Vice (2. évad)

Tokyo-Vice

Az első évad még Michael Mann-nel indult, hogy különleges gengsztersztorivá terebélyesedjen, a Tokyo Vice második évadában viszont a szappanopera került előtérbe.

A kritika 5 epizód alapján készült.

Mára már elegünk lehet a gengszterfilmek és sorozatok körkörösségéből és ugyanazokból a történetekből, amit Hollywoodtól Tajvanig minden gengszterfilm-auteur mesél. A törekvő-törtető self made bűnöző felívelő karrierje és gyakran véletlenekkel tarkított bukása a hangosfilm genezisétől máig jól működő trópus. Verziók természetesen jócskán vannak (ez egy sikeres műfaj ismérve), de Tony Camonte (A sebhelyesarcú), a Corleone család (Keresztapa filmek) és Frank Sheeran (Az ír) története is valójában ugyanarra a sémára és agresszív attitűdöt hordozó gengszterfigurára épül.

Az egyszínű zsánerbe vitt némi színt 2022-ben az HBO Max Tokyo Vice című sorozata. A pilot epizódot ráadásul Michael Mann rendezte – érződik is a keze nyoma, de nem (csak) a stílus miatt voltak izgalmasak az első részek. Törekvés helyett lojalitás, fegyverropogás helyett kések, a javak végtelen hajszolása helyett tisztában lenni saját képességeinek határaival. A Tokyo Vice jakuzái különleges hangulatot vittek a műfajba, az amerikai újságíró jelenlétével pedig nem egyszerűen gengsztersorozattá, de cops & robbers alműfajúvá vált a történet.

Tokyo-Vice-Ansel-Elgort

Az első évadban Jake Adelstein (Ansel Elgort) Missouriból érkezett Tokióba, majd az egyik legnagyobb napilapnál kezdett dolgozni. A Meicsunál először a cikkeit sem hozzák le, majd elég hamutálcát ürített ki és olyan kapcsolatokat épített ki a helyi rendőrökkel, hogy a jakuza közelébe is kerül. Az évad végére Katagiri (Ken Watanabe) nyomozó – a sorozat másik főhőse – családját halálosan megfenyegetik, Mijamoto (Hideaki Itô), az aktuális korrupt, de mégis jószívű rendőr múltidőbe kerül. A szimpatikus Chihara-kai klánnal szemben álló Tozawa (Ayumi Tanida) pedig mindenkit szorongat a drogügyletekben résztvevőktől a hostess clubok népszerű beszélgetőpartnereiig.

A második évad ugyanabban a percben veszi fel a fonalat, ahol az első abbamaradt.

Ami az első évadban a filterezett és gyorsított, a történetet egyáltalán nem szolgáló jelenetek használata, az a második évadban a nagyszabású, összetett kameramozgásokkal dolgozó szekvenciák megléte. Előbbi a sorozat előrehaladtával kikopott, utóbbi pedig a második évad első része után nyom nélkül tűnt el. Az első évad végére gondosan felépített feszültséget azonnal felveszi a soron következő rész, ahogy Jake és Katagiri az időközben rejtélyes helyre elrepült Tozawa ügyeit felgöngyölítik, aktuális párját pedig meghódítják… igaz, csak két résszel később! Talán nem akkora spoiler megjegyezni, hogy

az első rész hatalmas ígéretei még ugyanebben az epizódban szertefoszlanak.

A Tokyo Vice a második évadában ugyanis nagyobb hangsúlyt kerül a jakuzáktól többé-kevésbé közeli szappanoperára, mint a bűnözésre vagy éppen annak megállítására. Sato (Show Kasamatsu) az ellene indított merénylet után még mindig képben van, Maruyama (Rinko Kikuchi), Jake felettese saját szerelmi szálat kap és Trendy (Takaki Uda) homoszexualitása sem marad meg az első évad egyetlen elejtett félmondatánál. Samantha (Rachel Keller) megnyitja a saját hostess házát, ahol ugyanúgy jelen van a Chihara-kai klán, de legalább ő a mama san és kellő mértékben kap súlyt a soron következő öt részben. Samantha az egyetlen, akinek történetszála következik az első nyolc részből és izgalmas új helyzetben is láthatjuk őt, de a szép lányok és a gazdag üzletemberek kokettálása így is olyan pehelykönnyű, mint bármelyik délutáni krimi-thriller egy nem éppen elsőrangú kereskedelmi tévé 2006-os repertoárjából.

Tokyo-Vice-Ansel-Elgort-2

Ami az első évadban vonzó volt, a néző szájába nem rágott apró utalások, gyorsan feloldódik a műfaji középszerűségben, hogy aztán a forgatókönyvíró a jakuzáktól a hálószoba felé forduljon. A Tokyo Vice-ban az apró kulturális cseppek voltak a legüdítőbbek, aminek megértéséért még a nézőnek is küzdenie kellett. (Miért áll egy rendőr egy papírt feltartva a rajtaütés kellős közepén jól látható helyen? A kommentszekcióban helyesen válaszolók között Filmtekercs könyvet sorsolunk ki!) Egy olyan ország mementója a sorozat, ahol ha nő veszi fel az ügyfélszolgálati telefont, a telefonáló azonnal panasszal él, vagy ahol a rendőr azért akadályozza meg a gyilkosságot, hogy a bandaháborút megelőzve minden jakuzának sértetlen maradjon saját birodalma. Egyszerűen a sok millió automata egyikéből vásárolt üdítő is izgalmas kulturális nyom – kár, hogy minden hasonló elveszik a második évadban.

A szappanopera mellett aztán idővel magához tér a történetvezetés, de már a Tokyo Vice jakuzái sem a régiek.

Bár az is lehet, hogy a sorozat olyan közeget mutat be, ami európaiként, Magyarországról kevésbé ismerős. A japán fővárosban Tozawa a jakuza status quót a bukása után kis idővel visszatérve alapjaiban borítja fel. Nem a következő oyabun, hanem elnök akar lenni, nem bordélyt akar, hanem a tanácstermekben kívánja viszont látni a nevét. Olimpiát akar, saját médiát és légitársaságot. A sötétben megbúvó tokától bokáig tetovált jakuza fehérgalléros üzletem… bűnözőként lép ki a fényre. Vacsorákon diplomatákkal, vállalati és politikai vezetőkkel bájcseveg, aki pedig ellene tör, azt félreállítja. A japán társadalomban mélyen gyökerező jakuzákkal szemben ő centralizálni akar és saját holdudvarán túl mindent és mindenkit vezetni. Ha pedig valakinek nem tetszik, arra ő maga adja a kabátot.

A Tokyo Vice antagonistája újhullámos jakuza, unortodox megoldásokkal, a felszín alatt rövidlátó tervekkel, de annál nagyobb hatalomvággyal,

ami minden, japán maffiára jellemző – a sorozaton kívül is igaz – társadalmi funkciót elnyom. Mert ahol valóban szervezett a bűnözés, ott rend van. Ahol viszont az évszázados gengszterhagyományokat elutasító egészpályás letámadás érvényesül, ott a folyamatosan és látszólag a végtelenbe terebélyesedő feszültséggóc alakul ki. A Tokyo Vice második évada ennek a gócnak a növekedését láttatja, már ha ritkán a jakuzaszállal foglalkozik.

A grandiózus jelenetekből kisszerű alig-alig koreografált akciók, a bonyolódó jakuzaszálból halk halálok és gyenge gengsztervirtus lesz. Az egypoénos karakterek mélységet kaptak, akik pedig igazán izgalmasak lennének, azokról elkerül a fókusz. Sajnos az építkező jakuzavilág azelőtt összedől, hogy befejezték volna, az új pandúrattitűd pedig újszerű rendőröket kíván. Még mindig van benne potenciál, hogy kiteljesedjen az a különleges keményvágású krimi (vagy egyenesen neo-noir?), ami a kezdetektől ott pislákol, de a manni hagyaték már tényleg szertefoszlani látszik.

A Tokyo Vice második évada február 8-án dupla résszel debütál az HBO Maxon.

Nagy Tibor

Nagy Tibor jelenleg az ELTE-n tanul Filmtudomány mesterszakon. Kedvenc műfajai a klasszikus hollywoodi gengszter- és westernfilm. Különös figyelmet fordít az izraeli filmekre és a vallási témákra.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com