Fókuszban Sorozat

Az emlékek emlékei – A törvény nevében (3. évad)

Amennyire hétköznapi, annyira rejtélyes dolog az emlékezet – ezzel játszik nagyszerűen a A törvény nevében (True Detective) harmadik évada.

Ha a True Detective (magyar keresztségben egyébként A törvény nevében címet kapta) első évadára terelődik a szó, általában két véleménnyel lehet találkozni: a sorozatot feltétel nélkül éltetőkével és a kisebbségben lévő fanyalgókkal. A második felvonás megítélése sajnos jogosan egységes, a széria mögött álló Nic Pizzolatto derekasan összecsapta azt.

De örömmel jelentem, eljött az igazság pillanata. Itt a harmadik szezon, ami újra egy hatalmas írói és színészi teljesítmény.

Ami a Vince Vaughn – Colin Farrell páros nevével fémjelzett második évadnak egy percig sem sikerült, azt a harmadik rajt-cél győzelemként abszolválja. Mondhatnám, hogy újra „true” lett a detective, mert hogy ehhez az új történethez megint sikerült egy olyan szerkesztőelvet találni, amitől az nemcsak több lesz, mint egy krimi, de a nyomozói munkát és egyben az emberi mivoltunkat is nagyban meghatározó kérdést teszi fel. Mi az emlékezet? Hogyan emlékezünk, mire emlékezünk? Lehet-e jól emlékezni?

A három idősíkban játszódó történet zöme 1980-ban játszódik Arkansasban. Eltűnik egy testvérpár, akik közül az egyiket holtan találják meg. Az ügyet Wayne Hays (a Holdfényért Oscarral jutalmazott Mahershala Ali) és Roland West (Stephen Dorff visszatérése a színészi kómából) nyomozók kezdik el kivizsgálni, de a legtöbb nyom puszta zsákutcának bizonyul. 1990-ben, egy hatalmas fordulatnak köszönhetően újra megnyitják a lezáratlan ügyet, ehhez rendelik be az akkorra már külön utakon járó két nyomozót.

Az új fejlemények tükrében kell emlékezni és átértékelni a múltat, s újra gondolni, hogy tényleg tény-e, ami ténynek látszott.

Eddigre Hays és a korábban az ügyben segédkező tanítónő, Amelia (a Selmából megismert Carmen Ejogo) már házasok, sőt a nő eddigre már megírta az ügyről szóló tényregényét. Az ügyről, ami a férjét azóta is kísérti, és aminek a végére azóta sem tudott pontot tenni. A harmadik történetszál 2015-ben játszódik, amikor is a már idős Hays interjút ad az egész életét megkeserítő nyomozásról, miközben szó szerint az emlékeiért küzd: Alzheimer-kórja van.

Így válik az emlékezés összekötő kapoccsá múlt és jelen, valamint bűnügy és magánélet között. Egy kirakós játék összetartó erejévé, ami Mahershala Ali fantasztikus alakításában ölt testet. Egy személy ugyan, mégis három alakban jelenik meg a történet három idősíkjában. Ott van a fiatal, szófukar háborús veterán, előtte a karrier, előtte az élet. Nem mintapolgár s nem mintarendőr, de tekintélyt parancsoló, de ezt a kor és a környezet meg is követeli. Ne feledjünk, a nyolcvanas évek elején vagyunk az amerikai Délen, ő pedig egy fekete rendőr.

A kilencvenes évekre aztán már ő maga is apa, ami megduplázza a félelmeit a nyomozói kudarca után. Már több benne az indulat, a túlféltés – naná, egy gyilkos mászkál szabadon, a gyerekei pedig nagyjából olyan korúak, mint a korábbi áldozat –, és a feleségével való viszonya is az érzelmek széles skáláját mutatja. Majd jön az öregkor, ahol ugyanúgy megvannak a félelmek és a frusztrációk, de ezek már csendes félelmek.

Ali pedig briliánsan adja át ezt a harmincöt évet, amit Pizzolatto oly szépen és komplexen megírt neki. Harmincöt év tele rejtéllyel, személyes, emberi drámákkal, változó társadalommal – és ezek mind gyönyörűen, egységes egészként bontakoznak ki a sorozat epizódjain keresztül

egy olyan puzzle-ként, amit érdemes összerakni.

És végül hab a tortán, hogy az első két epizódot Jeremy Saulnier rendezte, aki már többször bebizonyította, hogy fene jó stílusérzéke van. Saulnier most sem akart rátenni egy lapáttal, inkább jó érzékkel kereste meg azt a tempót és képi stílust, ami legjobban tudja közvetíteni a sokrétű történet minden elemét; a később színre lépő kollégái pedig tartották magukat az ő iránymutatásához. Így lett a True Detective harmadik szezonja méltó párja az elsőnek, 2019-nek pedig az első kötelező darabja.

A sorozat első epizódja január 14-től látható majd az HBO-n és az HBO GO-n.

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..