Sorozat

Lehet-e neten gyereket rendelni? – Trying

Hogyan lesz a gyerek? Kezdjük a gólyával, vagy jöhetnek a méhecskék meg a virágok? Vagy valamelyik „szakszerű oktatóvideó” a témában? Az Apple TV+ új sorozata, a Trying egy másik megközelítésből járja körül a témát: hogyan lesz gyereke egy meddő párnak? Évadkritika.

Az örökbefogadás a maga bürokratikus, emberpróbáló folyamatával kiválóan alkalmas arra, hogy sötét humorba ágyazva mutassa meg egy párkapcsolat dinamikáját, azaz alapanyaga legyen egy cuki, de tartalmas romkomnak. Hiszen a szülővé válás sosem egyszerű (filmek, sorozatok sokasága szól erről is), de az adoptálás még ennél is nehezebb. Különösen akkor, ha az örökbefogadó pár nem hajaz Angelina Jolie-ra és Brad Pittre. Nem híresek, nem gazdagok, nem igazán menő figurák, sőt inkább a harmincas korosztály legrosszabb sztereotípiáit testesítik meg. Viszont abban sem hasonlítanak a híres sztárpárra, hogy a válás szóba sem kerül, láthatólag oda vannak egymásért – konkrétan a sorozat első jelenetében egymásnak esnek a buszon…

Akármennyire is szeretik egymást, azért az ő kapcsolatuk betonbiztosnak tűnő alapjait is kikezdi a gyerekvállalás – még úgy is, hogy „kézzelfogható” gyerekek csak barátaik utódai révén kerülnek egy légtérbe velük.

Az elköteleződés, az örökbefogadási procedúra, a különböző, alkalmasságukat firtató felmérések bizony alaposan megviselik a szimpatikus párt.

Ami miatt nagyon jól működik ez a sorozat, az – a különleges, jobbára ismeretlen téma mellett – a szókimondó, de azért még bőven a „biztonságos” határokon belül mozgó, de éppen ezért nagyon is szerethető humora. A másik pedig a két szereplő (Esther Smith és Rafe Spall) közti kémia. Ám hiába jó őket nézni, ugyanakkor ez a két karakter a probléma forrása is.

Nikki call centeres egy autókölcsönzőben, meglehetősen frusztrált figura, szeleburdi, szeles, erős kisebbrendűségi komplexussal. Szinte mesebeli, teljesen elvarázsolt nőszemély – nem igazán hihető, de bűbájos. Jason angoltanár – külföldieknek, kelet-európaiaknak tanítja a nyelvet. Róla tényleg elhiszi az ember, hogy egy nagydumás, érzelmes figura, aki ugyanakkor kicsit infantilis is – valahogy megrekedt a felnőtté válás útján.

Kettejük párosa nagyszerűen működik – kicsit talán túl jól is.

Úgy értem, hogy nézőként nagyszerűen lehet szórakozni rajtuk, de egy percig sem esik kísértésbe az ember, hogy amit lát, azt elfogadja valóságnak. Nem azért, mert a szituációk, amikbe keverednek, a humoruk vagy a történet ne lenne hihető – az élet ennél még sokkal furcsább, még abszurdabb, és (ha jó szögből nézzük) sokkal viccesebb is tud lenni. De ez a két karakter túl szórakoztató ahhoz, hogy igazi legyen. Egyszerre próbálnak nagyon hétköznapiak lenni, „egyszerű emberek”, akikkel a néző azonosulni tud, akik akár a szomszédok is lehetnének, egyszerre sziporkázóan szellemesek és elbűvölően bájosak. És itt azért kilóg a lóláb: ez a szellemesség és szerethetőség már túl van a hihetőség határán.

De végülis ez nem baj, hiszen egy komédiát nézünk, nem igaz? De igen – csakhogy, talán a téma komolysága miatt, van itt azért drámaiság is. Némelyik epizód, jelenet lehangoló, nyomasztó, és ez nem működik ezekkel a karakterekkel. Pláne, hogy előkerülnek olyan drámai szálak, amelyek látványosan erőltetettek – az utolsó epizódban már eléggé elvetették ilyen téren a sulykot, de van olyan, több részen át húzódó drámai vonal is, amit a néző megvezetésével sikerült csak beleerőltetni.

Szóval, drámának bizony nemigen működik, de hát ma már a habkönnyű komédiába is kell valami súly, valami nagybetűs érték, mondanivaló. Ebből jelen esetben bőven elég lett volna kevesebb is – jobb is, ha inkább a Trying szórakoztató vonulatára koncentrálunk, mert az bizony itt-ott valóban fergeteges. Van néhány felejthetetlen, visítva röhögős jelenet – a teljesen diszfunkcionális családokat összehozó hetedik epizód például ilyen. Szellemesen karikírozott figurák, szépen és pontosan kivitelezett jellem- és helyzetkomikum – ezt a részt még egész biztosan újra fogom nézni.

A mellékszereplők között is vannak olyan húzások, amik nagyot dobnak a sorozaton: Imelda Staunton minden egyes megjelenése mosolyt csal az ember arcára,

pedig az ember nem gondolná, hogy a gyámügy képviselője egy ilyen történetben a szívéhez fog nőni. De rajta kívül is meglehetősen gyakran tűnnek fel karakterek, akik zseniálisan tartanak görbe tükröt egy-egy embertípusnak – annak ellenére, hogy alapvetően egy igen kevés szereplőt mozgató, bensőséges sorozatról beszélünk.

Kedves, szórakoztató és jellegzetesen brit alkotás a Trying első évada – az Apple TV+ nem ezzel a sorozattal fog tömegeket bevonzani, de aki hozzáfér, annak sok örömet fog szerezni a nyolc rövidke epizódjával.

Pásztor Balázs

Pásztor Balázs

Pásztor Balázs újságíró, szerkesztő, tanár, édesapa. A kamera túloldalán is előfordul – ismeretterjesztő és dokumentumfilmek készítésébe kóstolt bele. Az okos és többrétegű filmeket kedveli, de a humor is fontos számára – a filmekben és az életben is.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya