Sorozat

Tűzoltók közt – Lángoló Chicago

Chicago FireA Lángoló Chicago realista alapokon nyugvó akciódrámaként eteti be a nézőt, hogy aztán közel fél évig szerelmi három-, sőt négyszögekkel, valamint múltbéli titkokkal kibélelt szappanoperán koplaltassa. A Wanted és a Börtönvonat Yumába forgatókönyveit is jegyző Derek Haas és Michael Brandt e sorozat kreátoraiként csak azt tudják bebizonyítani, hogy a tűzoltók élete játék és mese, vagy legalábbis kaland és románc, de olyan töménységben, hogy azt még a latin-amerikai teleregények felelősei is megirigyelhetik.

Elképesztő, hogy a tengerentúlon milyen népszerűek a közszolgák. Legalábbis a sorozatok terén. Talán nincs is olyan év, hogy ne jelenjen meg a televíziók képernyőin egy-egy új rendőr-, jogász-, vagy akár orvosos sorozat. Ezek felépítése többnyire hasonló: miközben a hősök az extrém és változatos szituációkat a lehető legnagyobb szakszerűséggel igyekeznek megoldani, kisebb-nagyobb magánéleti problémákkal is megküzdenek. Különbség csak az arányok és a hitelesség terén érzékelhető. Horatio és utódai javarészt nyomoznak, az ügyek felfejtése mellett hétköznapi életük a háttérbe szorul, s hiába tudjuk, hogy azért a helyszínelők nem ennyire aktívak egy-egy bűneset felderítésében, valamennyi CSI-produkció hitelt érdemlően tálalódik. De ott a másik véglet, a magyarság kedd estéinek egykori csúcspontja, a Vészhelyzet! Miközben megjegyezhettük a „defibrillál” vagy a „tachycardia” kifejezéseket, azért a játékidő nagyobb hányadában Carter doki hódításainak szurkolhattunk, vagy éppen Romano undoksága felett utálkozhattunk. S azért lehetett e széria hihetetlenül népszerű, mert az életmentés során valósághűnek tűnt, ugyanakkor a történet továbbgöngyölítésekor a készítők nagyon is odafigyeltek az új és régi karakterek kidolgozottságára, illetve mindvégig szem előtt tartották a legfőbb mondanivalót, az áldozatkész hivatás népszerűsítését. No, utóbbi téren mond csődöt a Lángoló Chicago.

Merthogy Michael Brandt és Derek Haas kreátorok úgy döntöttek, hogy a hét évadot megélt, tabutörő Ments meg! után – tabutörő, mert e széria bizony hímsoviniszta, önsorsrontó, sőt megtört emberekként ábrázolta a lánglovagokat – itt az ideje, hogy újra hősi pátosz lengje körül a tűzoltókat. Vissza is tértek a közszolga-sorozatok fent tárgyalt, hagyományos felépítéséhez, csakhogy elfelejtkeztek arról, hogy hiába tűzdelik tele a szériájukat realista stílben megkoreografált bevetésekkel, illetve a halállal dacoló mesterséghez kapcsolódó drámai pillanatokkal, ha közben a magánéleti konfliktusok gyermekdedségük miatt komolyan vehetetlenek. Így nem elég, hogy a Lángoló Chicago az arányokat nem tudja megtartani és részről részre akciódrámából szappanoperává silányul, de eredeti célkitűzését sem tudja megvalósítani: éretlen érzelmi életű karakterekből ugyanis nem lehet hősöket faragni!

Chicago Fire - Season 1

Pedig kifejezetten ígéretesen indul a sorozat! A pilot például az egyik tűzoltó halálával, illetve a tűzoltóőrs gyásszal való megküzdési stratégiáinak taglalásával kezd, ugyanakkor a központi figurákon túl rögtön bemutatja a közösség munkacsoportjait: a tűzoltásin kívül a műszaki, valamint a mentős részleget. E szakmai felosztásnak köszönhető, hogy az első évadot kitevő huszonnégy részben nemcsak a lángokkal, hanem különböző balesetekkel, épületomlásokkal vagy akár víz alatti szerencsétlenségekkel is szembe kell néznie a szereplőknek. Nem titkolja el a sorozat, hogy az életmentő tevékenységet szigorú szabályrendszerhez kötik, sőt a másik oldalról, a regulák kényszerű átjárhatóságáról sem felejtkeznek el – olykor az engedékenységet nem ismerő bürokráciát is megostorozva. Nem maradnak ki a mesterséghez tartozó olyan kötelező vagy éppen balszerencsés élethelyzetek sem, mint a pályakezdés vagy éppen a leszázalékolás. Különösen szimpatikus, hogy előbbi esetében egy sikeres és egy kudarcos munkába állást is bemutatnak, a kettétört karrierrel való találkozások pedig – ha nem is megrendítőre, de – átélhetőre sikerednek. Üde színfoltot biztosít egy piromán kisfiú történetbe ágyazása is.

chicagofire2

Csakhogy e hivatásárnyaló mozzanatok igencsak háttérbe szorulnak a magánéleti problémák mellett. A tűzoltóőrsön természetesen mindenfajta ember megtalálható: fehérbőrű, afro-amerikai, latin-amerikai, szláv-amerikai, de még leszbikus is. Ezzel el is érkeztünk a sorozat kritikai kudarcának gyújtópontjához: a Lángoló Chicago meglepő módon nem egy férfiközösséget mutat be, a mentősök révén ugyanis két hölgy is helyet kap a csapatban. Egyikük – mint említettem – leszbikus (Leslie Shay szerepében Lauren German), a másik (Gabriela Dawson szerepében a Hazudj, ha tudsz!-ból ismert Monica Raymund) pedig ingázik a legények, de különösen két munkatárs között. Meg is teremtődik gyorsan egy szerelmi háromszög, sőt az egyik tűzoltó jegyesével kiegészülve egy négyszög, amely egy évadnyi elnyújtott huzavonát biztosít. De valamennyi figurának megvan a maga szerelmi ügye, az újonc szintén tűzoltó apjának halálát pedig titok lengi körül, egy másik figura meg morfiumfüggő lesz. És persze a tűzoltók valamilyen módon rendre összeütközésbe kerülnek Chicago sötét oldalával – gengszterbandákkal, korrupt zsarukkal, prostituáltakkal, hogy meglegyen a minimális bűnügyi szál is! És amikor már nem tudnak mit kitalálni a készítők, az egyik tiszt kap otthonra egy apagyilkos anyát! Szóval nem viccelek: tényleg tiszta szappanopera! S mindebbe belefér, hogy a legkomolyabban tálalt konfliktusokat a kreátorok egyik pillanatról a másikra képesek elvarrni, sőt bizonyos szereplőket a kiírás helyett egyszerűen elfelejtenek.

chicagofire1

Csak örülni lehet, hogy a béna cselekményvezetés közepette bizonyos karakterek fejlődési ívei azért határozott irányt mutatnak. Ügyesen ellenpontozódik például a főhősöknek kikiáltott két tiszt életútja: míg a nőcsábász, drogfüggő, gerincsérüléssel dacoló Severide (Taylor Kinney a Trauma című mentős sorozatból) egy szenvedélyes románc okán megváltott rosszfiú lesz, aki eztán problémás környezetét is gyakorta megváltja, addig a talpig becsületes Casey (Jesse Spencer a Dr. House-ból igazolt át) élete fokozatosan összeomlik. De mivel alakjaik túlságosan is kötődnek a teleregényeket idéző konfliktusokhoz, a sorozat egyetlen meggyőzően kidolgozott karakterét nem bennük, hanem az alkonyodó életkorba lépő Herrmannben találjuk meg – a Szex és New Yorkból ismert David Eigenberg egy sokgyermekes családapát alakít, aki miközben hivatásának él, sikeres kisvállalkozásokról álmodozik. Sajnos a jég hátán is megélő kisemberről lehet elhinni egyedül, hogy Chicago hős közszolgája.

S bár a Lángoló Chicago mindezt eddig nem bizonyította, úgy tűnik, Herrmann-nak akadnak társai a Nagy-tavak vidékén. Merthogy ősztől nemcsak a második évad, hanem egy városi testvérsorozat, a Chicago PD is hódítóútra indul. Csak remélni lehet, hogy nem az a cél, hogy a tűzoltólegények eztán rendőrnőket is döngethessenek…

Kiss Tamás

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Vászon nélkül és a Fesztivál rovat szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya