Sorozat

„Isten túl sokat várt tőlem.” – Unorthodox

Mi vesz rá egy 19 éves ultra-ortodox zsidó feleséget, hogy férjét, nagyszüleit, közösségét, azaz lényegében az egész életét hátrahagyva New Yorkból Berlinbe szökjön? És vajon tud-e új életet kezdeni, ha a múltja utoléri? Az Unorthodox ezt mutatja be igen csak jól.

Deborah Feldman 2012-es életrajzi írását dolgozta fel négy részes minisorozatban Maria Schrader és a Netflix. A jelenben játszódó alkotás a lineáris történetvezetést felborítva párhuzamos történetekben tárja elénk Esty (Shira Haas) életét; mielőtt és miután Berlinbe szökött a williamsburgi ultra-ortodox zsidóközösség elől. És bár a sorozat szépen vezeti a lány kalandjait a német fővárosban, különlegesen kiemelve, zsidóként hogy éli meg az ember a náci diktatúra székhelyének árnyékát, az Unorthodox legnagyobb erénye azok a részek, amikor a sokak számára teljesen ismeretlen vallási világot tárja a néző elé.

Hihetetlen autentikussággal, helyenként már-már dokumentarista hozzáállással, ítéletek nélkül elevenednek meg a szokások és hagyományok.

Az Ezüst Medve-díjas színésznő, Schrader legutóbbi rendezői próbálkozása, a Stefan Zweig: Búcsú Európától is fontos társadalmi kérdésekkel foglalkozott. Noha míg abban az osztrák író révén a 20. századról mesél az alkotó, addig itt a 21. század modern tükrében mutat be több évezredes tradíciókat.

A haredi, azaz az ultra-ortodox zsidó közösségek a mai napig kivételes szigorral és pontossággal követik a Tóra írásait, illetve saját értelmezésük szerint annak irányelveit. A nők elsődleges dolga, hogy feleségek és anyák legyenek, oktatásuk limitált, se dolgozniuk, se zenélniük nem szabad megannyi egyéb megkötés mellett. Elrendezett házasságban kezdik meg felnőtt életüket, hogy aztán beteljesíthessék földi küldetésüket, ahogy a főszereplő is fogalmaz:

újraépítsék a holokauszt révén lecsökkent zsidó népességet.

Esther is egy ilyen közösségben nőtt fel, anya nélkül, egy alkoholista apával. A lány eleinte boldogan kezdi meg új életét Yankyval (Amit Rahav), azonban a hálószobában nincsen minden rendben. Az egyre növekvő családi és közösségi nyomás pedig odáig fajul, hogy egy nap úgy dönt, Berlinbe szökik az ott élő édesanyjához. Itt hamar új barátokra lel, ráadásul egy zenei ösztöndíjat is megpályáz. Az Amerikában hagyott férj és közösség azonban nem mond le ilyen könnyen róla, főleg, hogy kiderül, a lány terhes. Yanky és egy kuzinja utána utaznak és felkutatják őt.

Ez a szál értelemszerűen bizonyos szintig izgalmat és suspense-t ad a sorozatnak, míg az Esty-t követő berlini jelenetek a lány múltjának és jövőjének erős kontrasztjára épülnek. Ezek hol humorral operálnak, mikor először húz életében farmert vagy használ számítógépet Esty, hol pedig a multikulturalizmus egyik legszínesebb példájának számító város nyitott és befogadó mivoltával emelik ki, hol mit jelent kiállni egymás mellett. Barátság, szerelem, szabadság és klasszikus zene: ezek övezik a fiatal nő új életének nyitányát, míg az Unorthodox arra is kitér, milyen zsidóként bejárni Berlint az emlékműveknél szelfiző turistáktól kezdve a záró sorokig, amikor a lány a Brandenburgi kapu felé sétál a szabadságát szimbolizálva.

És bár a szépen ütemezett és jól kidolgozott történet jelenben tartása is leköti a figyelmünket, a sorozat igazi erénye a múlt bemutatása.

Érzékenyen, tisztelettudóan és laikus szemmel autentikusan dokumentál egy sor haredi zsidó hagyományt az imádkozásokon át, az esküvőig, vagy az azt megelőző felvilágosító beszélgetésig. Hogy a házas nők parókában járnak, ezért nyírják meg őket, vagy hogy a feleségjelölteket a boltba küldik, hogy az anyós jól szemügyre vegye őket. Mindez végtelenül idegennek hathat, ugyanakkor borzalmasan érdekes is látni, hogyan élnek ezek a közösségek a modern kort szinte teljesen kizárva.

Tény és való, hogy az egész sorozat Esty „megmenekülését” követi nyomon, az alkotás mégis inkább az ő személyes vonatkozásából mutatja be azt, ő miért döntött a közösség elhagyása mellett. Nem hatásvadász, fröcsögő vagy demagóg a mű, amely nyíltan ítélkezve mond valamit fehérnek vagy feketének, jónak vagy rossznak. Esty egy ponton úgy érezte, Isten túl sokat várt el tőle, de összességében nem egy az elejétől fogva rebellis lányt látunk, aki szembe megy minden hagyománnyal és világ életében ki akar törni a helyzetből, amibe beleszületett. Az Unorthodox nem általánosít, inkább bemutat. Felemelő jelenetekkel, szimpatikus karakterekkel mind a két oldalról és azzal a céllal mutatja be a történetet, hogy a világ jobban megismerhesse ezeket a közösségeket. Az egyensúly fontosságát és az identitás megtartását semmi sem adja át szebben, mint hogy Esty végül egy jiddis dallal felvételizik a zeneiskolába.

A sorozat a Netflixen látható.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..