Sorozat

Utazás egy őrült exbarátnő koponyája körül – Crazy Ex Girlfriend

A Crazy Ex Girlfriend valószínűleg a címének is köszönheti, hogy már az első évadoktól kezdve alacsony a nézettsége, ezzel szemben már harmadik évada örvend töretlen népszerűségnek a kritikusok és a rajongók körében. Már csak azért is érdemes belenézni a szatirikus musicalsorozatba, mert ehhez hasonlót egész biztosan nem találunk a jelenlegi televíziós felhozatalban.

Aline Brosh McKenna és Rachel Bloom sorozata 2015-ben debütált a The CW amerikai televíziós csatornán, azóta pedig már három évadon is túl van, és remélhetőleg hamarosan berendelik az utolsónak szánt negyediket is. A Crazy Ex Girlfriend már a címével is sejteti, hogy egy poén kedvéért bármikor képes ráerősíteni a legszexistább sztereotípiákra is, mégis az egyik legdiverzebb szereplőgárdával és legösszetettebb női karakterekkel rendelkező sorozat.

A címszereplő Rebecca Bunch (Rachel Bloom) egy szakmailag sikeres, de rendkívül boldogtalan New York-i ügyvéd, aki egy nap belebotlik a tinédzserkori nagy szerelmébe, Josh-ba (Vincent Rodriguez III). Mikor Josh elmondja, hogy New Yorkból hazaköltözik szülővárosába, West Covinába, Rebeccára rátör a felismerés: persze, hogy nem érzi jól magát a könyökölős munkahelyén ebben a szürke nagyvárosban, ugyanis a boldogságának kulcsa két szó, Josh Chan West Covina!

Nem könnyű egy pár mondatos leírással vonzóvá tenni a Crazy Ex Girlfriendet, hiszen amellett, hogy egy olyan sorozatról van szó, amiben a szereplők elég gyakran dalra fakadnak, első hallásra még a főhős sem kínál olyan azonosulási pontot, amit bárki örömmel elfogadna. Az “őrült barátnős musical” koncepció nagyon sok okból bukhatott volna el, de

a McKenna-Bloom páros olyan gyöngyszemet alkottak, amiről könnyen el tudom képzelni, hogy évek múlva kultsorozat státuszt kap.

Igaz, hogy musicalsorozatról van szó, de véletlenül se gondolja senki, hogy a Crazy Ex Girlfriend véresen komolyan gondolja a karakterek érzelmeinek zenés megjelenítését. A dalbetéteknek egyértelműen a szórakoztatás a fő funkciója, még akkor is, amikor komolyabb témákról szólnak.  A három évad alatt már körülbelül minden zenei stílust elővett a sorozat, a popzenétől kezdve a heavy metálon és a folkzenén át a klasszikus Broadway musicalekig.

A legtöbb dal konkrét énekesek vagy együttesek felismerhető stílusát utánozza, ilyen például a Friendtopia, ami a Spice Girl-féle barátnő-kultuszt idézi fel ironikusan, vagy a The First Penis I Saw című ABBA-homage, illetve a Let’s Have Intercourse, ami az Ed Sheeran-dalok esszenciája. Bár a dalok elsősorban paródiák, ez még jelenti azt, hogy ne lennének zeneileg a topon, és ami az előadásmódot illeti, sokat elárul az, hogy a szereplőgárda nagy része zenés színházi múlttal rendelkezik. A dalbetétek már csak a témájuk miatt is emlékezetesek, ugyanis szinte mindegyik szám fricskáz valamilyen társadalmi tabut vagy sztereotípiát.

Az önreflexív és szatirikus humor az egész sorozatot átjárja. Az alakításáért Golden Globe-díjat kapó  

Rachel Bloom nemcsak popdívákat megszégyenítő énekhanggal rendelkezik, de emellett még elképesztően tehetséges komikus is, aki saját magának alkotta meg azt a karaktert, aminek eljátszására született.

Rebecca személyisége nem merül ki abban, hogy ő az összes őrült exbarátnős vicc tárgya. Már az eddigi három évad alatt is fejlődésekkel és visszaesésekkel teli utat járt be, az évadzáró rész pedig egy új mérföldkövet jelentett a karakter számára. A sorozat egy gondosan felépített fejlődéstörténet, ahol az antihősnő perspektívájából szembesülünk azzal, hogy milyen könnyű beleesni különféle mérgező viselkedésmintákba. Akármennyire is túltolt karakter Rebecca, kevés olyan ember van, aki ne tudna azonosulni egy-két jellemhibájával, például a napokon át tartó közösségi média kutakodással, vagy a folyamatos önmarcangolással.

A Crazy Ex Girlfriend már a kezdetektől népszerű volt a kritikusok körében, de a harmadik évad különösen pozitív visszhangot kapott, amiért a mentális betegségekkel való küzdelemre húzták fel az egész évadot. A sorozat legelső része óta nyilvánvaló, hogy Rebeccának komoly pszichés gondjai vannak, de ezt részleteiben csak a harmadik évad bontotta ki igazán. Ellentétben a címével, a Crazy Ex Girlfriendnek eszében sincs ráerősíteni a mentális betegségekkel kapcsolatos stigmákra.

Amellett, hogy a sorozat bemutatja a mentális betegségekkel – főként a borderline személyiségzavarral – járó mindennapi nehézségeket, egyértelműen azt üzeni, hogy ezeket az akadályokat le lehet küzdeni a megfelelő diagnózissal és terápiás kezeléssel. Ilyen szempontból túllép a (szintén zseniális) Bojack Horseman szintjén, amit ugyanígy sokat dicsértek a depressziós és szorongásos betegségek hiteles ábrázolásáért, de az animációs sorozat a Crazy Ex Girlfriendnél jóval pesszimistább képet mutat a betegségek leküzdhetőségéről.  

A sorozat egyszerre szól a romantikus lelkületű musicalrajongóknak és a legkritikusabb feministáknak is. Ilyen szempontból hasonlít a The Mindy Projectre, ami szintén mert egyszerre feminista kiáltvány és mézesmázos romantikus vígjátéksorozat lenni. Mindkét sorozat esetében azért valósulhatott meg ez a kombó, mert a sorozat készítői olyan nők, akik képesek hiteles és komplex női karaktereket írni, ami azt jelenti, hogy túl tudnak lépni a “bajbajutott hölgy” és az “erős és független nő” ábrázolásmódokon. Ahhoz nagyon kell ismerni a női nemet, hogy a “minden férfi disznó” általánosító kijelentésekről és a nők gonoszkodó megjegyzéseiről szóló dalok hallatán szemöldökráncolás helyett nevetésben törjünk ki. A Crazy Ex Girlfriend zenés színház-mániás feminista szülők furcsa de imádni való szerelemgyereke, amelynek egyik legnagyobb teljesítménye, hogy állandó tabudöntögetése ellenére is eljutott a televízió képernyőjére.

Rácz Viktória

Rácz Viktória

Rácz Viktória a Zsigmond Király Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett 2017-ben. Jelenleg az ELTE mesterszakán tanul filmtudományt, emellett több portálra is ír kritikákat. A midcult elkötelezett híve, szereti a szatirikus hangvételű alkotásokat, a dialógusközpontú filmeket és Taika Waititit.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..