Sorozat

Tacskók a dobermannok között – Utódlás (4. évad)

Utódlás-4-évad-Brian-Cox-Jeremy-Strong-Nicholas-Braun-Sarah-Snook

Az Utódlás című sikersorozat tudta, mikor kell kiszállni: ugyanez aligha mondható el a történet nagyravágyó hőseiről. A médiabirodalom örökösödése révbe ért, és jaj annak, aki happy endre számított. Évadkritika.

A cikk spoilereket tartalmaz.

„Nem vagytok komoly emberek” – hangzik el a 4. évad 2. epizódjában a mondat Logan Roy (Brian Cox), a Waystar Royco médiavállalat vezérigazgatójának és családjának zsarnok pátriárkájának szájából, mikor gyerekeit jellemzi bocsánatkérése után. Nem meglepő szentencia ez tőle, azonban hangjában mégis felfedezhető némi csalódottsággal vegyülő szomorúság. Lenézi Logan a gyermekeit, köszönhetően eget rengető nárcizmusának, vagy tényleg igaza van, és utódjai nagykutyáknak képzelik magukat, mégis kölyökként viselkednek?

Az Utódlás alkotói nem sokkal a negyedik évad debütálása előtt jelentették be, hogy ez a szezon egyben az utolsó is lesz. Ilyenkor természetesen jöhetnek a sajnálkozások vagy akár felháborodások, hiszen az HBO és a nézők egyszerre intenek búcsút egy presztízssorozatnak. Azonban napjaink telített kínálatában igenis megsüvegelendő, hogy Jesse Armstrong képes volt elengedni a történet kezét és négy évadnál megálljt parancsolni. Időben kiszállni egy hatalmas erény, és szerencsére

az Utódlásnak sikerült a csúcson abbahagynia.

Három évadon keresztül nézhettük a Logan-klán belső és külső csatározásait, izgalmasabbnál izgalmasabb fordulatok közepette. Eleinte a 80 éves, „édes” előtaggal egyáltalán nem illethető apa gyengélkedett, így a gyermekei, mint keselyűk kezdtek el keringeni körülötte, reménykedve, hogy a nagyvállalat CEO-jaként nemcsak a saját ambíciójukat tölthetik be, de apjuk elégedettségét is elnyerhetik. A fater azonban újra erőre kapott, valódi bábmesterként maga mellé állította a rokonokat, vejeket, másodunokatestvért, és érzékeltette dominanciáját mind az üzleti, mind a családi körben. Egészen addig, míg a 3. évadban találkozott a svéd techmilliárdossal, Lukas Matssonnal (Alexander Skarsgard), akinek eladásra kínálta a vállalatát. A kisemmizett gyerekek most az egyszer képesek voltak összefogni az egyre távolabbra eső zsákmány miatt, ám nem várta őket semmi, csak egy újabb pofon a mindent előre kitaláló apától, aki a nyámnyila vő, Tom (Matthew Macfadyen) súgását követően időben fényt derített az árulásra.

Innen vesszük fel a fonalat. Logan teljes Rupert Murdoch-üzemmódban nyomja a filmbéli FOX News vezéregyéniségét, dobozokon mond gyújtóhangú beszédeket, miközben egyre inkább egyedül van. A tesók, Kendall, Shiv és Roman (Jeremy Strong, Sarah Snook, Kieran Culkin) pedig kívülről próbálják megdönteni a hatalmát. Az évadokon keresztüli nézeteltéréseiket félretevő trió olyannyira megátalkodottan gyűlöli a közös ellenséget, hogy még egy jelentősebb taktikai késszúrást is képesek összehozni. Logan tehát nem tévedhetetlen, az első szakmai hibáját követően az Utódlás pedig lejjebb ereszti őt egy szinttel a gyermekei mellé, sebezhetőként ábrázolja.

Jesse Armstrong mesterien űzte négy évadon keresztül a dinamikák váltakozását, amely rengeteg teret adott a karaktereknek saját dimenzióik megalkotására.

Szinte mindenkit láthatunk a végére a legkülönbözőbb állapotokban, így nemcsak átélhető, de következetes is marad a sorozat – amellett, hogy teljességgel kiszámíthatatlan, mert rendre a néző fejére borítja a bilit. Aki epizódokon keresztül megbízhatónak és empatikusnak tűnik, egy másik stratégiai helyzetben, érzelmi motivációval már álnok kígyóvá avanzsál: és ebben nemcsak Logan Roy, de gyermekei is ugyanolyan sárosak.

Kendall már az elejétől kezdve él-hal a megbecsülésért és a vezérigazgatói szerepért, és ehhez extrém képmutatásra és családjának negligálására is hajlandó. Az apró görcsként viselkedő Roman bántó megnyilvánulásai csak fedik azt, hogy mennyire bizonytalan saját alkalmasságában. Shiv féktelen törtetése és szociopata jellemvonásai megfelelővé tehetik egy főnöknek, de közben a legfőbb szövetségeseit haragítja magára. A történet szempontjából teljesen külön vonalon mozgó negyedik testvér, a legidősebb, Connor (Alan Ruck) pedig olyannyira nem számít a sorozatnak sem, mint a családnak. Ő egy külső, naivabb, de sokkal stresszmentesebb gazdag életet testesít meg, amelynek megvannak az idiótásagai és szépségei egyaránt.

Nehéz választani közülük, hisz a maguk módján mind rohadékok, ám Armstrong szkriptje felszínre hozza a bennük rejlő mélységet, és (talán Shiv kivételével) mindegyikük számára jut emberi pillanat. A tét azonban túl nagy ahhoz, hogy bármelyikük lemondjon róla; és ez is lesz a vesztük.

Az Utódlás 4. évadának 3. epizódja minden bizonnyal bevonul a tévétörténelembe.

Connor esküvőjét egy tragikus esemény húzza keresztbe: ekkor hal meg váratlanul a központi alak, Logan. A rész tökéletes fordulópont a sorozat számára, hiszen odáig minden figura az apához képest határozta meg önmagát. Az előző epizódok és évadok sárdobálása és utálkozása hirtelen siránkozásba, gyásznyilatkozatokba és nagy szeretetmegvallásokba fordul. Mindamellett, hogy elképesztően realisztikus a megvalósítás – és hogy Logan halála pont olyan dicstelen és váratlan, ahogy ez valószínűleg az életben is történne –, néhol egészen szánalmas az az alakoskodás, amit a karakterekből kihoznak az események. Innentől kezdve azonban már élesben megy a játék: meg kell akadályozni a cég felvásárlását és trónörököst kell juttatni a székbe.

Többek közt azért is izgalmas az Utódlás című sorozatot nézni, mert a modern királydráma mellett rengeteg időt fordítanak az alkotók arra, hogy megismertessék a médiaszakma és az üzleti élet háttérfolyamatait. Mintha A nagy dobást néznénk összekeverve a Trónok harcával, A keresztapával és Az ítélet: családdal. Ezen alapul rengeteg rész felépítése is: mindegyik egy problémát jár körbe, legyen az egy rendezvény lebonyolítása, egy esküvő, egy vacsora, egy tetszőleges PR-katasztrófa, amelyen megmérik a karakterek rátermettségét és érzelmi státuszát. Az apa halálát követően járunk tárgyalásokon, temetésen, választás előtti bulin, majd az egyik csúcsepizódban végigkövethetjük egy republikánus billenésű tévécsatorna szemszögéből az amerikai elnökválasztást is. Valószínűleg ilyen lehetett belülről a FOX News Donald Trump megválasztásának idején: az epizód megmutatja, hogy

a média, mint a negyedik hatalmi ág nemcsak tudósít az eseményekről, de vaskosan írja is a valóságot.

Külön fricska az is, hogy a győztes, aki köré nagy feneket kerítettek, igazából bármilyen tetszőleges külföldi vállalkozóval kiegyezik a profit érdekében. Ennyit az elvekről és a nagy ijesztgetésekről…

Utódlás

Játszmák épülnek és buknak minden részben, a szereplők pedig saját szamárlétrájukon lépdelnek fel és le. A hihetetlenül izgalmas fejlemények egy másfél órás évadzáróban kulminálódnak, amely utoljára méri meg, képesek ezek a „komolytalan emberek” valóban felnőni és egymást segítve szövetségesként, de mindenekelőtt családként funkcionálni. És elhúzza Jesse Armstrong a mézes madzagot, mikor Kendall, Shiv és Roman újból összefog (ehhez is természetesen az kellett, hogy kölcsönösen elárulják egymást, majd dugába dőljenek terveik, és ismét összeálljanak a szükségállapot szerint).

Az Utódlás kegyetlen választ ad a nézőknek, akár figyeltek mindeddig, akár nem.

A gyerekek megnyerhették volna a játszmát, megmentve a céget és tovább gördíthették volna apjuk, de inkább saját maguk örökségét. Erre azonban képtelenek voltak, és ez mindannyiuk hibája: alkalmatlanok rá. Kendall az évad során egyre inkább magára akarja erőltetni azokat a viselkedési mintákat, amiket apjánál látott, és korábban megtagadott. Így tesz Roman is, de rá szemmel láthatóan túl nagy a kabát, és ezt ő is egyre inkább érzi – Kieran Culkin fokozatos szétesése magasan az évad kiemelkedő színészi teljesítménye. Shiv pedig női áldozati státuszára hivatkozva próbál krediteket gyűjteni, miközben elvtelenül szervezkedik azokkal, akik épp nagyobb nyereséget ígérnek neki – veszekedése férjével, Tommal katartikus erejű, hiszen minden eddigi bűnét összefoglalja.

Mind nyerhettek volna, ehelyett csak a mellékszereplők, a jelentéktelennek tűnő alakok szakítottak nagyot. Az érzelmileg cserbenhagyott férj, Tom, a naiv Connor, az ostoba, de megátalkodottan helyezkedő Greg kuzin (Nicholas Braun) és a Waystar Royco ténylegesen hozzáértő menedzsmentjének tagjai járhattak csak igazán jól. A trió azonban bukik, és ez szomorú, de igazságos látvány.

Különösen Kendall esetében hangsúlyos A keresztapa párhuzam, hiszen a szinte feudális és tekintélyelvű rendszert működtető Logan akár Don Vito Corleone párhuzama is lehet. Míg a fiú, Michael Corleone már csak ügyetlenül imitálja a tiszteletre méltó nagyöreget, eszközei már közel sem olyan kiforrottak ahhoz, hogy egyben is tudja tartani a birodalmat. Kendall kapcsán is ez a probléma: a legapróbb fuvallat is felborítja önértékelését, de emellett még nyerni is képtelen méltóságteljesen. A végső tanulság azonban az, hogy ezek az emberek mind egymás legnagyobb ellenségei, és ez ádáz vérüknek köszönhetik, amely Logan Roy-tól ered.

Az Utódlásról órákat lehet beszélgetni a karakterek rétegzettsége miatt,

legyen épp interperszonális konfliktusról, személyes helyezkedésről vagy generációs traumáról szó. Emellett pedig nem rest vicces lenni, ugyanis elképesztően vad beszólásokkal szórták meg a készítők a forgatókönyvet, a pergő dialógusok pedig négy évad alatt sem ülnek le. Nem túlzás állítani, hogy jelentős sorozat ért véget az HBO képernyőjén, amely parádés szórakoztató értéke mellett jelentős tanulságokkal szolgált az emberi törtetésről, önzésről, a céges világ és a média működéséről. Ez Amerika és a felső tízezer élete, és Jesse Armstrong elérte, hogy ne kérjünk belőle.

Az Utódlás megtekinthető az HBO Max szolgáltatón.

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel 2017-ben csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez, 2018 és 2022 között szerkesztőként segítette a lap mindennapi működését. Bár celluloid-mindenevő, kedvencei a morális kérdéseket feszegető filmek, a kamaradarabok, az igényes blockbusterek, emellett szenvedélyes katasztrófaturista is, így nincs olyan egy-kétpontos film, amely ne keltené fel az érdeklődését.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com