Sorozat

Hardcore Família Kft. – Utódlás (3. évad)

Akinek ilyen családja van, mi szüksége lenne ellenségekre? Az Utódlás új évadja alapján továbbra is marad az HBO zászlóshajója, bár kevés igazán új ötlet van az írók fejében. A cikk a 3. szezon első hét epizódja alapján készült.

Ha Shakespeare ma élne, királydrámái valószínűleg olyan formában készülnének el, mint Jesse Armstrong Utódlás című sorozata. A nagyívű, epikus és érzelmekkel teli játszmák, árulások és cselszövések már nem a koronáért zajlanának, hanem a részvényekért és tulajdonosi pozíciókért a nagyvárosi tőkések között. Uralkodni még ma is egyet jelent ezzel, csupán a királyt már ki lehet vásárolni kényelmes penthouse-ának karosszékéből, ha érkezik egy nagyobb király.

Az Utódlás ebbe a fehér galléros bűnfészekbe kalauzolja el a nézőt: annak minden gátlástalansága és kokainenergiákkal teleprüszkölt pörgése az, ami igazi multicéges hullámvasútra invitál minket.

Ennek origójában pedig egy család belső vívódását és hatalmi harcát láthatjuk: egy bonyolult örökösödési háborút, ami lehetséges, hogy trónfosztással fog véget érni. Így tűnt legalábbis a második szezon végén, amikor a legalkalmasabbnak látszó, de függősége és titkai miatt sakkban tartott fiú, Kendall (Jeremy Strong) a sajtó elé vitte, pontosabban megszellőztette a cég balhéit és az apa, Logan (Brian Cox) diktatórikus jelenlétét. Irdatlan és katartikus pofon volt ez, amit egy nagyon szépen felépített szezon legvégén kaptunk. Kicsit talán túl jó is volt nekünk…

Ez a széria ugyanis két évadon keresztül épített a végső árulásig, amelyet ráadásul egy júdási csók előzött meg. Igazi, tőről metszett fordulat, de az a fajta, ami 100%-ig logikus és felépített. Ezen felül egyfajta keretbe is foglalja az addig történteket. Kendall volt a lázadó fiú, akit sikerült sarokba szorítani és pincsikutyává idomítani, míg sokkal gátlástalanabb testvérei épp egymást marták és ácsingóztak apuci kegyeiért. A Waystar Royco vállalat felszínre merülő bűneinél azonban be kellett áldozni valakit, mivel Kendall húzta a rövidebbet, ezt megbosszulta. A módszeresen gyenge státuszban tartott fiúgyermek megmutatta, hogy igenis acélból vannak a golyói, ezzel pedig elhozta a sorozat eddigi legjobb beállítását, melyben a mogorva édesapa egy halvány mosollyal konstatálja fia cselekedetét. Mégis van akkora cápa a lábhoz szoktatott utódja, és ezzel kivívta elismerését.

Megvolt a katarzis, akár itt is lezárhatták volna a történetet.

A tanítás után azonban jön a házi feladat, végig kell vinni Logan Roy lejáratását, amely közel sem olyan egyszerű feladat. Az öreg, bár élete és karrierje széthullóban van, hamar maga mellé állítja szövetségeseit és a stabil háttérországgal indít ellentámadást. A vállalaton belüli, különösen a részvényesekkel szembeni pozíció megerősítésével igyekszik megállítani Kendall szerepléseit, amely nem tűnik többnek egy idő után, mint puszta önfényezésnek. A második legidősebb Roy csemete ugyanis túlságosan beleéli magát abba, mekkora tettet vitt véghez a leleplezéssel, azonban konkrétumokkal nem szolgál a sajtó vagy az ügyészség számára. Egyelőre kivár és fürdőzik abban a médiafigyelemben, amelyet vallomásáért kap – ez pedig hamar visszatetszővé válik.

A sorozat valószínűleg megijedt a tempótól, amit előző fináléja diktált, és behúzta a kéziféket. A történet közel sem halad olyan egyenesen előre, mint hihettük; a rengeteg játszma, háttéralku és bonyolító tényező, úgy néz ki, felfogja a családfő zuhanását. Emiatt sokszor érezhető az, hogy az Utódlás tulajdonképpen nem halad semerre, inkább apróbb karakterfejlődéseket tapasztalhatunk, amik kétségtelenül vezetnek valami felé, mely egyelőre nem világos.

Nincsenek ordas nagy csavarok, csupán a sorozat védjegyéül szolgáló drámai erő és humor dualitása, valamint elképesztő forgatókönyve. Az Utódlás ebben a legjobb: felvezet helyzeteket, aminél empátiát ébreszt a nézőben, majd elveszi őket, hiszen a céges logika és a fater ördögi taktikussága nem kedvez az együttérzésnek. Ilyen momentumokból a 3. szezon is bővelkedik, és

csodálatos azt látni, ahogy a pátriárka milyen mérgező közeget teremt saját családjában.

Emellett abban is ügyes az évad, hogy – bár lett volna rá lehetősége –, nem állította a karaktereket egy jó és rossz tengelyre. Kétségtelenül Logan Roy a legnagyobb rohadék a történetben, de Kendall sem egy szent, sőt, egy végtelenül önző és csalódott kisfiú, aki az apja vezetése nélkül azt se tudja, igazán mit kezdjen. A sorozat „főhőseként” pedig azt sem tudja levakarni magáról, hogy ugyanennek a mocskos elitnek a része, semmivel sem különb náluk. Épp ezért a 3. évadban fakóbb lesz Kendall jelenléte – akik viszont tombolnak az évadban, azok a tesói.

Míg az első szezonban Jeremy Strong Kendall szerepében mutatott nagyon sokat, a második évadot egyértelműen Brian Cox uralta. Most, a harmadikban Sarah Snook, a sorozat leggátlástalanabb ribanca, Shiv Roy szerepben, valamint Kieran Culkin a mocskosan szórakoztató Roman Roy-ként viszik hátukon a történetet. Az apjuk regimentjében maradt testvérpár folyamatos állóháborút folytat egymással, a beszólogatás-dömping pedig eszméletlenül jó jeleneteket eredményez amellett, hogy ők fejlődnek a legtöbbet. A törésvonal Kendall és a család között egyre inkább a családon belülre kerül. Kérdés: melyik testvér fog előbb átállni a lázadó tesó oldalára, illetve tud-e a Roy família valaha családként funkcionálni, vagy örökre elvesztek?

Az Utódlás biztosan, talán túl biztosan is építkezik a harmadik szezonban.

Jó volt azt érezni, mintha megindulna egy lavina, viszont egyelőre elmaradt. Ez azonban nem von le semmit a sorozat igazi érdemeiből, amely a médiagépezet, a rázós PR-helyzetek, a vállalati logika és az ebben lavírozó rohadék karakterek szórakoztató ábrázolása. Jesse Armstrongék már szétnyerték magukat az Emmy-n, és az új évaddal sincsenek messze egy duplázástól. Már csak pár merészebb fordulatra lenne szükség.

Az Utódlás 3. évadját az HBO GO platformján lehet megtekinteni.

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel 2017-ben csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez, 2018 és 2022 között szerkesztőként segítette a lap mindennapi működését. Bár celluloid-mindenevő, kedvencei a morális kérdéseket feszegető filmek, a kamaradarabok, az igényes blockbusterek, emellett szenvedélyes katasztrófaturista is, így nincs olyan egy-kétpontos film, amely ne keltené fel az érdeklődését.