Sorozat

„Kiáltsatok, ha kell síkosító!” – Vágyak/Valóság

A tüzes szexjelenetekkel nem spóroló, új Netflix sorozat, a Vágyak/Valóság (Sex/Life) egy szappanopera és egy szoftpornó édesgyermeke.

Sex sells, vagyis a szex elad – a reklámszakma örök igazsága szerint bármit el lehet adni, ha megszórjuk egy kis szexszel. Ez persze nem csak a jól ismert parfüm reklámokra vonatkozik, hanem más szektorokra, köztük a filmiparra is kiterjed, ahol az utóbbi időben nem is akármilyen szexualitás, hanem a női perspektíva uralta intimitás lelt népszerűségre. A Bridgerton családtól Mrs. Fletcher-ig női főszereplők sokasága fedezte fel a test gyönyöreit, általában valamiféle feminista hangvételű üzenettel kísérve.  

Érdekes módon több, mint 20 évvel a Szex és New York után a nők élvezetét középpontba helyezni még mindig lázadásnak számít. Ezt az izgalmas tilosban járást eleveníti meg a Netflix legújabb, erotikával fűtött sorozata, a Vágyak/Valóság (Sex/Life). A Bridgerton családhoz hasonlóan egy Nora Roberts regényeire hajazó könyv adaptációjáról van szó, amiben ezúttal egy férjes nő vágyálmai elevenednek meg. 

Billie-nek (Sara Shahi) megvan mindene, amire egy nő vágyhat: jóképű férj, aranyos gyerekek, nagy ház, biztos anyagi háttér. A világraszóló boldogsághoz már csak egy valami hiányzik (dobpergés!): a kielégítő szexuális élet. Két gyerek után nem könnyű visszazökkenni az ágyba, s bonyolítja a dolgot, hogy Coopernek (Mike Vogel) fogalma sincs, feleségének milyen fantáziái vannak. Így Billie azon találja magát, hogy régi exe, Brad (Adam Demos) és az általa nyújtott élvezetek után sóvárog.

Robban a bomba, mikor Cooper elolvassa Billie naplóját (amit a nő egy nyitott Word dokumentumban vezetett a konyhapulton hagyott, jelszóval nem védett laptopján). Ezzel egy időben feltűnik életükben Brad is és Billie két szék között találja magát. Míg főhősünk nyolc, egyenként 45 percnyi epizódon keresztül gyötrődik, addig

flashbackekben visszanézhetjük régi kapcsolatának legtüzesebb perceit.

Fontos szereplő még Sasha (Margaret Odette), aki hűséges barátként végig Billie mellett áll a nagy kalamajkában.

A Vágyak/Valóság első két epizódjában kikerekedik az egész történet, onnantól pedig egészen a nyolcadikig megy a tili-toli. Szappanoperába illően szinte minden jelenetben magasra csapnak az érzelmek, amit a színészeknek láthatólag nehezére esik autentikusan átadni. Jut egy kis árulás, mámor, megbocsátás, összeomlás vagy összeborulás minden egyes jelenetre, amitől gyorsan megcsömörlik az ember. Ugyanez igaz a szexjelenetek sorozatára is, amik beígért vadságuk ellenére egy idő után repetitívvé válnak. 

A sorozat legnagyobb hiányossága a sablonossága, ami a karaktereken erősen megmutatkozik.

A mellékszereplők sematikussága még megbocsátható, de a három főszereplő vállán nyugvó történet több kívánnivalót hagy maga után. Brad a nagybetűs Rosszfiú, az a bizonyos bőrdzsekis, motoros, lehengerlő, megfejthetetlen, ínycsiklandóan veszélyes és apakomplexusos fajta. Cooper ezzel szemben a jólfésült Jófiú, udvarias, törődő, nyakkendős, gyerekszerető, biztonságot adó és ettől kicsit unalmas típus. A Vágyak/Valóság ezekre a dichotómiákra épül: jófiú vs. rosszfiú, izgalmas szex vs. házasélet, amik bármilyen komplexitástól megfosztják a sorozatot. 

Már alapból nehéz feladat három elképesztően szép, gazdag és kiváltságos ember szerelmi háromszögéhez nézőként és egyszerű halandóként viszonyulni. A Vágyak/Valóság meg sem próbál mélyebbre ásni és értelmet adni Billie dilemmájának azon túl, hogy ő csak egy jó kiadós szexre vágyik. Ami Billie-t illeti, pszichológus diplomája ellenére nem ad sok önreflexióról tanúságot, de a Carrie Bradshaw-t idéző folytonos kommentárja legalább betekintést enged egy szexualitását magabiztosan megélő nő gondolataiba.

Egy nőnek sem lesz orgazmusa konyhapadló súrolása közben

– írta Betty Friedan, a feminizmus második hullámának nagy alakja. A sorozat (pedig már jócskán a negyedik hullámban tartunk) is hasonló konklúzióra jut, amikor a házasság, mint elavult intézmény bilincseit vádolja Billie, és úgy általában a férjes nők boldogtalanságáért. Az utolsó epizód (szintén nagybetűs) Nagy Csavarja egy második évad ígéretét sugallja, amiben talán kiderül, mi is a modern megoldás erre a klasszikus problémára. 

Takács Janka

Janka jelenleg elsőéves hallgató a párizsi Sciences Po egyetem média és kommunikáció szakán. Mozifüggő, legfőképp a régi hollywood-i filmeket és az indie filmeket kedveli, de egy ütős filmzenével bármikor le lehet venni a lábáról.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés