Sorozat

Variációk horror témákra – American Horror Story

Adrenalinban tocsogó rafinált horror puzzle. Röviden így jellemezhetjük a Nip Tuck alkotóinak legújabb nagy dobását, ami 2011-es kínálat egyik legmeghökkentőbb sorozata.

Mr. Ryan Murphy és Mr. Brad Falchuk nagyon unta, hogy az elmúlt évek horrorsorozatai szűnni nem akaró lelkesedéssel rántják le az újabb és újabb bőröket a vámpírokról és a zombikról. Elhatározták, hogy felfrissítik kicsit a választékot, az elhatározást tett követte, az eredmény pedig, valljuk be, elég tökös lett. Amit ez a két fickó összedobott, egyszerre sokkoló, bizarr, brutális, szexi, és nagyon jól néz ki.

A háromtagú Harmon család maga mögött akarja hagyni a múltat. Az új élethez új házat választanak: Boston helyett az angyalok városát, ahol egy gyönyörűen felújított kúriát vásárolnak. Olyannyira jutányos az ár, hogy az sem zavarja őket, hogy az előző tulajdonosok rettenetes módon haltak meg e falak között.

A klasszikus horroreszköztár már az első pillanatoktól adott: Majdnem idilli család, garantáltan idilli tervekkel. Egy régi ház, sötét titkokkal. Furcsán teátrális, mindent tudó szomszédasszony. Nyugtalanító jó tanácsokat osztogató Down-szindrómás kislány. Néha felvillanó ijesztő alakok. Egy kevés amerikai gótika, hátborzongatóan jól sikerült főcím és egyéb válogatott vizuális nyalánkságok. Egyszóval amolyan igényesebb fajta, laza péntek esti horror hangulat. Ráadásul a nézőnek nem is kell sokat pácolódnia az alaphelyzet felvázolásában. A laza szó pedig a pilotot követően, maximum a meredek ötletek szemtelenül gátlástalan megvalósításával kapcsolatban merülhet fel, mert olyan tempót diktál a széria, hogy oda kell tenni magukat a nézőknek, ha nem akarják elveszíteni a fonalat.

Hamar kiderül, hogy a ház, megépítése óta, lelkek egész sorát láncolta magához. A sorozat narratív szerkezetének másik alappillére, a Harmon család története mellett, ezeknek a lelkeknek múltjából építkezik. A horror panoptikum alakjai legtöbbször régi, jól ismert rémtörténetek szereplői vizuálisan felújított köntösben és új környezetben. Ügyes „lopások”, impozáns tálalásban. Ráadásul attól, hogy a néző felismeri a karaktert, vagy az eredeti rémmesét, tulajdonképpen alig van előrébb. Egyszerűen csak rácsodálkozhat egy egy motívumra: lám, ezt már láttam a Rosemary gyermekében, vagy éppen a Ragyogásban. Ez a felismerés azonban nem segíti abban, hogy kitalálhassa, mi lesz a következő fordulat. Az alkotók annyi történetet eresztettek egymás mellé ebben a házban, hogy tényleg bármi megtörténhet, hiszen a lelkek között jóindulatúak, gonoszak, gyengék és elkeseredettek egyaránt megtalálhatóak. A céljaik pedig legtöbbször nem egyértelműek. Néha épp annyira küzdenek egymással, mint amennyire Harmon-ék életébe szeretnének valamilyen módon belepiszkálni. Egy házhoz kötött lélek múltjának megismerésével néha mintha a fő narratív szálon is oszlana kicsit a homály, de menetrendszerűen történik valami, ami még több kérdést vet fel, és a feszültséget is még tovább növeli. Sűrű, átláthatatlan massza ez az egész világ, de éppen ettől válik izgalmassá, egyben nagyon is rémisztővé.

Ha az első pár epizódnál még nem is egyértelmű, mesterien felépített forgatókönyvről van szó. Ez már önmagában komoly fegyvertény. Ehhez még hozzájön, hogy az összes színész, aki feltűnik a sorozatban, nagyszerűen alakít. Az pedig, hogy a főbb szerepekre többek között olyan húzóneveket sikerült megnyerni, mint Jessica Lange, Dylan McDermott, Zachary Quinto és Evan Peters, már kvázi borítékolta a sikert, ami nem is maradt el: 2011-ben a sorozatot Golden Globe-ra jelölték a legjobb dráma sorozat kategóriában. Ezt a kitüntetést végül a széria nem nyerte el, de ugyanerről a díjátadóról sorozatbeli alakításának köszönhetően Jessica Lange a legjobb női mellékszereplő díját vihette haza.

A sikerek után várható volt, hogy hamar elkezdődnek a második évad munkálatai. Ebben teljesen új kísértetjárta hely és egy teljesen új történet kerül a középpontba. Murphy úgy fogalmazott, hogy néhány színész ugyan visszatérhet, de egy teljesen más szereplőt, lényt, szörnyet stb. fog játszani, mint az első évadban.

Harmonék történetének tehát vége, de izgatottan várjuk mivel borzolják a nézők kedélyeit a folytatásban! Nem kevésbé azt, hogy az American Horror Story eddig elkészült részeit végre egy magyar csatorna is sugározza, amire eddig valószínűleg a korhatár-besorolás miatt nem kerülhetett sor, hiszen az epizódokat csak késő este lehet leadni. Ez pedig nálunk ugye komoly lutri. Reméljük előbb-utóbb valamelyik csatorna feladja a biztonsági játékot, mert a maga nemében kiváló, és kifejezetten egyedi sorozatról van szó.

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakon. Érdekli a marketing, a reklám és a streaming platformok világa, specializációja a horror és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. mlinarikmariann@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..