Sorozat

Veronica Mars felöntött a garatra – Nő a házban szemben az utca másik oldalán a lánnyal az ablakban

A Netflix új, sötét humorú thrillervígjáték-sorozata böszme hosszú címével (Nő a házban szemben az utca másik oldalán a lánnyal az ablakban) elsőre aggodalmat kelthet a nézőben, de hamar kiderül, hogy egy ritka ravasz paródiával van dolgunk, amely remekül álcázza magát!

Még egyetlenegyszer hajlandó leszek leírni Kristen Bell új minisorozatának címét: The Woman in the House Across the Street from the Girl in the Window (Nő a házban szemben az utca másik oldalán a lánnyal az ablakban), de innentől fogva „Nő a házban szembenként” fogok csak a produkcióra hivatkozni, bármennyire is csábító a TWITHATSFTGITW mozaikszavas megoldás.

Szóval a Nő a házban szemben címe is már gyanús, de sokáig abban a hitben élünk, hogy a világ legnagyobb plágiumával van dolgunk, annyi minden hasonlít Amy Adams Nő az ablakban című filmjére. Azonban annyira pofátlanul sok minden, hogy pillanatra felmerül a vidámabb hangvételű reboot vagy a rettenetesen ügyetlen kopírozás lehetősége is. Azonban a sorozat formanyelve, színészi játékának nem is rossz minősége miatt a totális paródia elsőre nem egyértelmű.

Mert szinte már megszoktuk, hogy a paródiák túlerőltetettek, gagyik és kellemetlenek, igazából pedig nem is viccesek. Nem úgy, mint a Nő a házban szemben!

Akad itt minden a tökéletes párhuzamok felépítéséhez. A főszereplő Anna (még a nevük is stimmel) gyermeke elvesztése és válása után a nap nagy részét a házában tölti, és az ablakban ücsörögve a szomszédok kukkolásával üti el az időt. Gyógyszerre iszik, a terapeutájával néha mobilon hajlandó beszélni, de az nem sokat segít az állapotán. Ráadásul egy különös fóbiától is szenved, amely megnehezíti a házon kívüli életet. (Ugye, hogy ugye?) A szakmáját, amely jelen változatban festő, maga mögött hagyta, hiába volt egykor kimagasló tehetség.

Azonban egy napon új szomszédok költöznek a szemben levő házba, akikkel elkezd barátságot kialakítani. A drámai fordulópontot az hozza el, hogy Anna (Kristen Bell) véletlenül szemtanúja lesz egy gyilkosságnak az ablakon keresztül, azonban senki nem hajlandó elhinni neki, amit látott.

Kristen Bell pedig a gyapjúpulcsiban borozgató, neurotikus kertvárosi feleségből pikk-pakk nyomozóvá avanzsálódik, hogy bebizonyítsa az igazát.

Pontosabban megbizonyosodjon arról, hogy nem őrültebb, mint amennyire már amúgy is tudja magáról. Mintha egy paralel világban Veronica Mars megcsömörlött volna felnőtt korára, majd újra fellángolna benne a nyomozás utáni vágy.

Anna már az elején megbízhatatlan narrátorként tünteti fel saját magát, folyamatos képzelgései miatt. Így nem csoda, hogy a néző sem tudja eldönteni, hogy minek is volt szemtanúja borgőzös főhősünk, vagy minek nem. Ráadásul folyamatos anomáliákra is felfigyelhetünk a részek folyamán. Van, ami soha nem módosul, pedig haladnia kéne a folyamatnak. Más pedig, aminek konstansnak kéne lennie, mint egy sírfelirat, rendszeresen megváltozik. Amikor pedig halálesetekről van szó, egészen szürreálissá változik a történet, ilyenkor érhető igazán tetten a fekete komédia. Egy-egy eset szinte már a Halottnak a csók morbiditását idézi.

Az apró bizonytalanságok pedig remek, baljóslatú hangulatot szolgáltatnak az elsőre túlzottan napos kertvárosi közegnek.

Eleinte azt hittem, a Nő a házban szemben egy rossz koppintás, de hirtelen, pár rész után külön életet kezdett élni. A sok klisé, az abszurd helyzetek furcsa elegyéből egyszer csak olyan irányt vett a történet, amikor azt hiszed, okosabb vagy az íróknál, és már az évad közepén rájöttél, hogy ki a gyilkos. Majd egy váratlan húzással meglepnek, és jó értelemben a zsáner kiváló paródiája lesz. Nem rágja a szádba a kifigurázást, a részletekben rejlik a kisördög. Kezdve azzal, hogy Anna folyamatosan olyan ötletes című könyveket olvas, amelyek a Nő az ablakban vagy A lány a vonaton “kreatív” névválasztását tükrözik, egészen addig, hogy a fordulatok kezdeti egyszerűségükből vad, 180 fokos csavarokká változnak, amikor már csak sodródsz az őrülettel, és remekül szórakozol rajta.

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára a Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett. 2016-ban csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez. Újságírói tevékenysége mellett novellákat is ír.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com