Sorozat

Világvége-katasztrófafilm – Válság a Wall Streeten

too big to fail (1)Ez az igazi világvége-katasztrófafilm, és az összeomlást csak egy maroknyi, felkészült csapat háríthatja el, újra és újra elbukva, áldozatokkal és hősökkel. Attól, hogy nem zuhant egy meteor a fejünkre, 2008-ban még véget érhetett volna a világunk; csak épp egy meteor egyszerű jószág, a pénz viszont bonyolult.

„Az utcán állok, Hank, az emberek csak mennek a dolgukra, és fogalmuk sincs, hogy az egész össze fog omlani!” „Hank” az Egyesült Államok pénzügyminisztere, Henry Paulson. Aki telefonál, Timothy Geithner, tisztviselő (és a következő pénzügyminiszter). És az embereknek tényleg fogalmuk sincsen. Pedig ha Hank, Tim és a csapatuk rosszul dönt, akkor pár nap múlva nem lesz pénz, a vállalatok világszerte megfagynak, leáll a termelés, nincs kenyér a polcokon és véget ér a társadalom.

Úgy tűnik, nem a meteorok tudnak végezni velünk a leghatékonyabban, hanem a saját hülyeségünk, és a Válság a Wall Streeten ezt alaposan a fejünkbe veri. Az HBO dokumentum-drámája 2008 szeptemberének eseményeit követi végig, a Lehman Brothers megrendülésétől a szövetségi bankmentő csomagig. A „dokumentum” részt a valós események pontos követése adja. A film nem törekszik túlzottan, hogy a közönség kedvébe járjon: aki nem ismeri legalább felszínesen a pénzvilág működését, az nem sokat érthet meg belőle; tiszta szerencse, hogy a válság sokunkat kinevelt a tudatlanságból, hát nem? És nem is heroizálja a szereplőit. Paulson pénzügyminiszter több alkalommal is rettenetes hibákat követ el, és a kibontakozó forgatagban semmi sem csillapítja a butaság, jellemtelenség és önzés ábrázolását bankigazgatóktól köztisztviselőkig.A „dráma” részért pedig a feszes forgatókönyv és a nagyszerű színészek felelnek. A szereplőgárda James Wood, William Hurt és Paul Giamatti vezetésével emlékezetes teljesítményt nyújt. A film összesen 11 Emmy-jelölést kapott – a Legjobb rendezőnek, a Legjobb forgatókönyvnek és a Legjobb férfi főszereplőnek járó elismerésre is nominálták, emellett három Golden Globe-jelöléssel is büszkélkedhet. Igaz, hogy a legtöbb jelenet konzervatívan bútorozott tárgyalótermekben zajlik, és az egyetlen fegyver, amit használnak, a mobiltelefon (hatásos fegyver ám, ha eléggé szigorú ember kiabál bele), az izgalom mégis végigkíséri a filmet.

Pedig ez az abszolút elspoilerezett film: mindannyian ismerjük a végét (azok pedig nagyjából a cselekményt is, akik célközönségnek számítanak). A világ még egyben van, és a bűnösök nem bűnődtek meg. Mégis izgalmas dolog szemlélni a nagypolitika és a pénzvilág összefonódását, és még inkább azt, amiről a film alapjául szolgáló könyv szerzője, Andrew Ross Sorkin beszélt: a kis emberi csoportok és a társas kapcsolatok meghatározó erejét még a politika és a gazdaság elméletileg lélektelen csúcsain is. A Válság a Wall Streeten emberiesíti a névtelen folyamatokat. Bárcsak, bárcsak készítene valaki ilyet a magyar elitről is!

A filmet augusztusban és szeptemberben vetíti az HBO, továbbá megjelent DVD-n is. 

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya