Sorozat

Szerdai gyerek tele van jajjal – Wednesday

Az Addams Family spin-offjában a tinédzser Wednesday nemcsak egy veszélyes szörnnyel, de családjával, tanáraival és saját magával is megküzd.

Gyilkosok, tolvajok, megszállott gonosztevők méltó leszármazottjaként Wednesday Addams (Jenna Ortega) mágnesként vonzza a bajt. Miután kicsapják egy csíny miatt, szülei, Morticia (Catherine Zeta-Jones) és Gomez (Luis Guzmán) egy neki való iskolát keresnek. A Nevermore Academy egy bentlakásos tanoda, ahová serdülő „kirekesztettek”, azaz vérfarkasok, szirének, gorgók járnak okulni. Ez a neves intézmény volt az Addams szülők, sőt, még Edgar Allan Poe alma materje is. Ám Wednesday-t itt sem kerüli el a balhé: egy vérengző szörny nyomába ered, s eközben generációk óta őrzött titkokra bukkan rá. Nyomozása során fényt derít arra, mi köti össze családját, iskoláját és az új otthonaként szolgáló kisváros sötét múltját. 

Az Addams Family franchise évtizedek óta nagy népszerűségnek örvend. Charles Addams az 1930-as években kezdte el megjelentetni képregényként Addamsék kalandjait a New Yorker magazinban. A különc família a ‘60-as években tévésorozatra adaptálva aratott sikert, ami egyben megalapozta a későbbi feldolgozások hangvételét és vizuális világát. Majd a ‘90-es években Barry Sonnenfeld maradandó rendezésében folytatódott Morticia, Gomez, Fester bácsi, Wednesday, Pugsley, na meg Lurch és Izé története két filmen át. (Az 1998-as filmről itt most hadd ne ejtsünk szót). Újabb 30 év telik el, s (a langyos fogadtatásban részesült animációs film után) ezúttal a Netflix tett egy próbát az Addamsék sötét, grotesz bájának felélesztésére.

És ahogy várható is volt, egy erősen Netflixezett Addams Family spin-offot kaptunk. Bár a Wednesday azért komplexebb, mint egy átlag Netflix tinisorozat, mégis hordozza magában műfajának ártalmait. Sablonos karakterek, együgyű, erőltetett párbeszédek, előre dobozolt megoldások jellemzik a nyolc részből álló sorozatot. Hiányzik belőle a camp, az a bizarr, ironikus extravagancia, amit megszoktunk és megszerettünk. Talán nem teljesen igazságos, de elkerülhetetlen a sorozatot a kultfilm státuszú elődeivel összehasonlítani. Igaz, az becsülendő, hogy bár alapjaiban hűen építi tovább az Addams-univerzumot, a Wednesday mégis mer eltérni a kánontól. A sorozat újragondolt Addams családja ugyanis minden, csak nem harmonikus. A kamasz Wednesday lázadó korszakát élve igyekszik mindenben szembemenni szülei akaratával. Különösen az anya-lánya kapcsolat szenved sokat: Wednesday határozottan elutasítja, hogy Morticia nyomdokaiba lépjen.

Eredetileg viszont az Addams család az ideális amerikai család szatírája;

egy furcsa bagázs, akik egymás iránti szeretetüket különböző kínzások kiagyalásában és végrehajtásában fejezik ki. Pszichopata tendenciáik ellenére egy kifejezetten szeretetteljes, összetartó, liberális elvű családot alkotnak, ami szembe megy a szigorú nemi szerepekre és erősen konzervatív értékekre épülő 20. századi amerikai család képével. A sorozat a hagyományt megtörve Addamséket mégis egy viszályok által terhelt famíliának ábrázolja, akiket ráadásul ritkán látunk csak együtt. Hogy ezúttal csak egyetlen Addamsre fókuszálunk, akit méghozzá kiemeltünk a családi közegből, nem fizetődik ki teljesen. Akárcsak minden más fikcionális család, Addamsék együtt működnek igazán jól. Bár Wednesday érdekes karakter, annyira mégsem komplex, hogy egy saját sorozatot elbírjon. Bár egy tinisorozatra talán még éppen futja.

Az Addams-sztorikban az egyik legnagyobb humorforrás a különc család ütközése a „normális” külvilággal, ami általában mindkét felet megviseli. Addamsék számára ugyanis a mindennapi emberek a furcsák és ijesztőek, s ők köszönik szépen, jól vannak, ahogy vannak. Wednesday-ben azonban a két világ találkozása nem ad okot nevetésre, hanem inkább baljós és veszélyes. A kisváros lakói, a „normie-k” és a Nevermore tanulói közötti feszültség tudniillik évszázadokra visszamenő konfliktusok eredménye. A sorozat, amely erősen épít a „mi vs. ők” szembenállásra ezáltal sokkal komorabb hangvételt kap, mint elődei. Békés együttélésről szó sincs. Az Addams recepttől való elkalandozás bátor dolog, de kétségtelenül egy teljesen más, nyomasztóbb végeredményt szül.

Jócskán kárpótol minket viszont Jenna Ortega,

aki Christina Ricci méltó utódjának bizonyult. Ricci a ‘91-es és ‘93-es filmekben alakította a gyermek Wednesday-t és a sorozatban egy másik szerepben tér vissza. Ortegára viszont nem kis kihívás várt: nyolc epizódot végigszínészkedni faarccal úgy, hogy azt érdemes is legyen nézni. A fiatal színésznő szórakoztatóan alakítja a színekre allergiás pszichopata-növendéket, aki kétségkívül a legkidolgozottabb karaktere a sorozatnak. Bár humorosnak szánt egysorosai ritkán landolnak, ez nagyrészt a forgatókönyvírók számlájára írható. Mégis érződik, hogy az alkotók minden energiájukat és erőforrásukat Wednesday karakterébe fektették, így a többire alig maradt kapacitás.

Ortega ragyogásán az is tol, hogy a casting helyenként félrecsúszott. Catherine Zeta-Jones és Luis Guzmán közös pillanataiból például fájóan hiányzik a kémia. Pedig nincsen Addams-család Morticia és Gomez féktelen szerelme nélkül, ami évtizedek és két gyerek után is legendásan halhatatlan. A két színész azonban egy parányi szikrát sem tudott kicsikarni a másikból és közös jeleneteik inkább kínosak, mint szenvedélyesek. Másik megbocsáthatatlan bűn Fred Armisen alakítása, aki az egyetlen epizód erejéig feltűnő Fester szerepébe bújt. Jobb szó hiányában egyszerűen idegesítő, amit művelt, és fellélegez az ember, amikor búcsút mondunk karakterének. A maradék szereplőgárdából senki sem emelkedik ki, ami inkább az alapanyag gyengeségének köszönhető, mint a tehetség hiányának.

Tim Burton producerként és négy epizód rendezőjeként vett részt a Wednesday elkészítésében, de a fő irányt a show alkotói, Alfred Gough and Miles Millar szabták meg. Sajnos viszont az irány, ami felé elindultak, nem bizonyult a legjobbnak. Az Addams család szerethetősége, szellemessége, morbidsága csak helyenként köszön vissza. Helyette érdektelen szerelmi háromszögek, fogszabályzós lúzerek, kiszámítható történetszálak és plasztik gótika vár a nézőre.

Takács Janka

Janka a párizsi Sciences Po egyetem média és kommunikáció szakán végzett, marketinges szakemberként dolgozik. Mozifüggő, legfőképp a régi hollywood-i filmeket és az indie filmeket kedveli, de egy ütős filmzenével bármikor le lehet venni a lábáról.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com