Hatalmas sikert aratott az HBO nagyköltségvetésű sorozata, a Westworld 1. évada. A folytatás nem volt kérdéses, ám a hogyan kérdésre az alábbiakban látott válaszok gyengének bizonyulnak. Az HBO jóvoltából megtekinthettem a 2. évad első öt részét, a cikk ezen epizódok alapján készült.
Egy 1973-as Michael Crichton (Jurassic Park) által készített sci-fi-western műfajturmix adta az alapját az HBO 2016-ban prezentált sikersorozatának. A sztori szerint a mesterséges vadnyugati világba érkező vendégeket megtámadják a gyilkológéppé váló androidok. A bátyjához mérhető tehetséggel felvértezett Jonathan Nolan ezt a koncepciót ragadta meg és gondolta tovább. A Westworld sorozatként ezáltal túllépett a kissé bugyután előadott sztorin, mely szerint a „vidámpark fellázad a látogatója ellen” – á la Jurassic Park. A fókuszt az androidok érzelmi világának kialakulására és öntudatra ébredésük folyamatára helyezte.
Ritkán láthatunk ilyen feldolgozást, mely ennyivel képes meghaladni alapművét. Nemcsak bővítést, de alapvető perspektívaváltást is kaptunk, melyben empatizálhattunk az emberi kihasználásra épült robotokkal, akik a műhiba okán emlékezni kezdenek – ezáltal pedig kialakul személyiségük és öntudatra ébrednek. Az HBO Nolan sorozatát nemcsak hatalmas büdzsével támogatta meg, de olyan színészgárdát is rittyentett a produkcióhoz, melynek tagjai nagyjátékfilmekben már rég bizonyították rátermettségüket. A Trónok harca mellett a leginkább mozivászonra kívánkozó sorozat a Westworld 1. évada, és a nagyszabású megvalósítás az új szezonban is állandó maradt.
Nehéz azonban folytatni egy olyan történetet, mely a nyitószezonjával egy erős ívet zárt le.
Akár abba is hagyhatták volna az első évad végén a félbehagyott sztorit, hiszen a mondanivalót már átadták, innentől kezdve vagy újat találnak ki, vagy csak a cselekmény tényleges következményeit szemlélhetjük. A 2. évad pedig ebbe a hibába nem beleesett, de már eleve az árokból indult. Nolan beleírta magát egy gödörbe, ugyanis szinte kizárt, hogy az emberségről és a technológia emberiségen való túllépéséről tudna ütősebb ábrázolást készíteni. Ezután csak elronthatja történetét vagy középszerűvé silányíthatja. A látott epizódok alapján még nem egyértelmű a helyzet.
A következőket csak az olvassa, akit nem zavar, ha minimális információt is megtud a 2. évad feléről. Konkrét spoilerezés nem történik.
Közvetlenül a legutóbbi cliffhanger után járunk: Ford új narratívája működésbe lépett. Az örökségéül hátrahagyott öntudatra ébredt androidok fellázadtak és a park részvényesei és személyzete ellen fordultak. Élükön Dolores (Evan Rachel Wood), oldalán szerelmével, Teddyvel (James Marsden) toborzásra készülnek, hogy kivívhassák szabadságukat egy megfelelő méretű sereg vezetésével. Maeve (Thandie Newton) első saját döntését meghozva fel akarja kutatni lányát, ebben pedig a park sztorijainak túszul ejtett írója, Lee (Simon Quarterman) lesz segítségére.
A történet struktúrája nagyon hasonlít a korábbi részekéhez. Akinek eddig is gondot okozott az idővonalak és a párhuzamos történetszálak nyomon követése – vagy inkább kibogozása – az még inkább elveszettnek fogja érezni magát az új szezonnál. Karakterek jönnek-mennek történetszálakon be és ki, és most nincs már meg az a repetitivitás sem, mely a park ismétlődő történetszálai miatt elkerülhetetlen volt. Nehéz követni, hogy Bernard (Jeffrey Wright) például mikor hol van és mi az eget csinál, illetve hogyan fog összeállni ez a gondolathalmaz, tele flashbackekkel, egy egységes egésszé.
A park összeomlott – ez világos. A katasztrófahelyzet semlegesítésére berendelt csapatok érkeznek, Doloresék pedig fel akarják venni a harcot. Tényleg egy ilyen bugyuta háborús jelenetsorozatba torkollik majd az új szezon? Hatalmas visszalépés lenne, ám nagyon úgy néz ki, hogy efelé tart a széria. Bár ez nem lenne akkora probléma, ha legalább addig történne valami. Az első három epizód cselekményét azonban három mondatban össze lehetne foglalni – ennyire tele van sallangokkal.
Több epizód is 70 perces, de minek?
Will (Jimmi Simpson) múltjából látunk újabb jeleneteket, melyeket egyelőre nem lehet kontextusba tenni. Tessa Thompson továbbra is a legjellegtelenebb módon hozza a sorozat legfelejthetőbb figuráját, Charlotte-ot. Jeffrey Wright pedig ugyanazzal az arccal játssza Bernardot minden részben – korábban működött, sajnos már idegesítő. A legrosszabb viszont az, amit Doloresszel műveltek, és itt mutatkoznak meg legjobban a 2. évad hibái.
Dolores ugyanis azonosulhatatlan terminátorként viselkedik, nem kegyelmez senkinek, még legfőbb szövetségeseit is bármikor hátba támadja. Mi történt a főszereplővel? A naiv, ártatlan farmerlányból vált pszichopata volt Ford nagy „ajándéka” a világnak? Elidegenítő ez az új narratíva, mert Ford halálával olyan, mintha a gondolatiság is kiveszett volna a sorozatból. Szerencsére vannak pozitívumok is, melyek adnak okot némi reményre.
Ed Harris továbbra is markáns jelenléttel bír a fekete ruhás férfiként, aki immár vágyainak megfelelően, életre menő harcot vív. Az ő jelenetei még mindig nagyon érdekesek, néhol feszültek is, bár a készítők elfelejtették kartörését, és itt újból két kézzel lövöldözik és bunyózik. A humort Lee szolgáltatja főleg, akinek sokkal több ideje van kibontakozni. A produkció pedig még mindig látványos. Gyönyörű naplementés lovaglások, vérgőzös akciójelenetek és a Samurai World és egyéb parkok belépései miatti új esztétika azért emelnek az összképen.
Azonban nem lehet elmenni amellett, hogy sokkal tévésorozatosabb, egyszerűbb megoldások felé halad a Westworld. A kemény zárás után mindenki épségben megvan, sőt még halottnak hitt szereplőket is visszahoznak, ezáltal nem érződik igazi veszély. Az új parkokkal nem kapunk újfajta történetszálakat, egyelőre egy Star Trek-típusú felfedezés történt, és az sem érthető, területileg hol helyezkednek el ezek a parkok, miért sikerült az átjárás.
Sok a megválaszolatlan kérdés, mert az első öt epizód nem szólt kimondottan semmiről – és ez elvileg az évad fele. Ide-oda mászkálnak, itt-ott beszélgetnek szereplők – sok közülük ismeretlen, új arc – de a jeleneteknek alig van súlyuk. Magának a sorozatnak sem látszik a kimondott célja a mondanivaló terén, és addig se szórakoztat úgy, ahogy az első tette. Azt hittem, Ford új narratívája sokkal merészebb és izgalmasabb lesz, és nem kell keresztülvonszolnom magam rajta.
***
A Westworld 2. évada április 22-én indul. Az HBO Go oldalán is elérhetőek lesznek az új részek.