Sorozat

A farm, ahol félünk – Yellowstone

Az amerikai peremvidékek és az indián rezervátumok elfeledett közösségeiről már több alkotást is készített Taylor Sheridan. Első sorozata, a Yellowstone pedig olyan, mintha eddigi egész estés filmjeinek hangulatát tömörítené egyetlen sztoriba. Pilotkritika.

Montana napos, de mégis hűvös, hegycsúcsokkal és síkságokkal teli vidékén járunk. Itt él a Dutton család is, akik az Egyesült Államok legnagyobb farmervállalkozását viszik. Annyira nagy, hogy birtokuk gátolja a környező városok növekedését is, ráadásul a közeli amerikai őslakosoknak is igencsak szemet szúr. A sorozat ezt a konstans konfliktust igyekszik kibontani, melyben a középen álló Dutton családot mindenki támadja, ők pedig a legkegyetlenebb eszközöktől sem riadnak vissza, hogy birtokukban tartsák, ami az övék.

Mintha a Maffiózok farmerverzióját néznénk.

Családi viszályok, diplomáciai problémák, simlis ügyek és középen a családfő, a vezér, maga John Dutton (Kevin Costner), akinek az ősei egyáltalán lehetővé tették ennek a vidéknek a fejlődést. Sokkal tartozik számára az állam, de most nagyon ügyelnie kell arra, hogy ne húzzák ki alóla a szőnyeget. Megéri-e azonban ez a küzdelem?

Dutton egy vele született módon ragaszkodik a földjéhez, és egyáltalán nem érzékeny társadalmilag sem arra, hogy akár egy szeletet is átadjon belőle a Yellowstone Nemzeti Parknak. Az utálkozó vagy csak simán sóvárgó kerítésen kívüli figurák pedig ugyanolyan agresszívan nyomulnak, sokszor mohóságból – vagy az őslakosok esetében az áldozati sérelmekből. Legyen akár fehér, akár barna bőrű, mindenki valamilyen módon aljas, szürke karakter.

A Yellowstone első része egy másfél órás filmnek is tekinthető, mely felvezeti szereplőit és a konfliktus kialakulását. Talán már túlságosan is aprólékos a sztori adagolása, és nem igazán tölti ki a rászánt időt – sok szál pedig egyelőre átláthatatlan. A „ki kivel van?” viszonyrendszer még kaotikus volt számomra, de nyilván az elkövetkező epizódok majd helyreteszik a puzzledarabkákat.

Az már inkább számon kérhető, hogy a Yellowstone világában szinte senki sem szimpatikus. Lehet ez akár koncepció is Taylor Sheridan részéről (aki társkreátora, írója és rendezője is az évadnak), de nekem szükségem lett volna valakire, akit kedvelhetek és szurkolhatok neki a megpróbáltatásai során.

John Dutton, bár tiszteletreméltó és egyenes személynek tűnik, nem igazán tudni, mik motiválják őt cselekedeteiben. Ehhez az is hozzájárul, hogy Kevin Costner elég „kevincostneresen” játssza őt – a színészt látod és nem a figuráját. Négy gyermekét is megismerhetjük: Lee (Dave Annable) áll talán legközelebb apjához és kiveszi a részét a farmermunkából, Jamie (Wes Bentley) jogi tanácsadói szerepet is játszik a családban, Beth (Kelly Reilly) törtető és gátlástalan üzletasszony, Kayce (Luke Grimes) pedig már elpártolt a családtól és egy indián feleséggel és gyerekével éli mindennapjait.

Kétségkívül izgalmas alapokkal rendelkező figurák ők, de az első epizód nem győzött meg arról, hogy bárkivel is törődnöm kellene.

Ha ehhez hozzáadjuk még Danny Huston sztereotipikus tenyérbemászó nagytőkés karakterét, már látható, hogy az árnyalás nem kezdődött el, maximum a további részekben.

A komplex konfliktusrendszer tehát vegyíti Taylor Sheridan korábbi munkáit. Visszatér a Wind Riverből az indiánok perifériára szorulása, a Hell or High Water napsütötte vidéki környezete (a szegénység nélkül), illetve a Sicario gengsztervilága. Mintha a lelkiismerete alapján írna filmeket, kifejezetten koncentrálva Amerika asztalról lesöpört problémáira és azokra az emberekre, akiknek az ország hátat fordított. A Yellowstone-ból még lehet valami, hiszen Sheridant eddig biztos alkotónak ismerjük, de ahhoz le kell csapni a mócsingból egy kicsit. Néhol indokolatlanul lassú a tempó és hézagos a történet, de a folytatás még könnyen javíthat a kezdeti problémákon.

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel 2017-ben csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez, 2018 és 2022 között szerkesztőként segítette a lap mindennapi működését. Bár celluloid-mindenevő, kedvencei a morális kérdéseket feszegető filmek, a kamaradarabok, az igényes blockbusterek, emellett szenvedélyes katasztrófaturista is, így nincs olyan egy-kétpontos film, amely ne keltené fel az érdeklődését.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com