Sorozat

Globalizálódott gengszterek – ZéróZéróZéró

Újabb kokaint tematizáló gengsztersorozat érkezett ZéróZéróZéró címen, de vajon lehet ebben a műfajban még újat mutatni? A Gomorra kreátora, Leonardo Fasoli új szériájában bemutatja, hogy nagyon is lehet!

A kortárs gengszterfilmek meghatározó motívuma a kokain, amely nemcsak a nagyvásznon, de a sorozatokban is fontos szerepet játszik. Így a drog kulcsfontosságú olyan szériákban, mint a dél-amerikai érdekeltségű Narcosban, az amerikai Breaking Badben (bár ott metamfetaminról van szó), vagy az olaszoknál a Gomorrában. A lokális gengek harcait viszont – ahogy az említett példák is mutatják – már több szempontból is láttuk, a globalizáció pedig eddig elkerülte az alvilágot. Most viszont az olaszok készítettek egy olyan szériát, amivel betömik a transzatlanti piaci rést: a ZéróZéróZéró egy nemzetközi drogszállítmány útját követi, mely a mexikói kartelltől startol, a cél pedig az dél-olasz maffia. A szállítást pedig egy amerikai vállalkozó vezényli.

A kokain utazásának végpontja egyben a sorozat első helyszíne is: Kalábria, Olaszország délnyugati vége. A ZéróZéróZéró felütésének hangulata – leszámítva a nyitóképet, melyről csak később derül ki, hogyan kapcsolódik a történethez – egyből Itália egyik legnépszerűbb gengsztersorozatának atmoszféráját idézi: a Gomorrát. Ez persze nem csoda, hiszen mindkét széria (egyik) kreátora és írója Leonardo Fasoli.

A csizma orrában zajló cselekmény is kísértetiesen hasonlít nápolyi testvérére, hiszen egy bandaháborúval járó hatalomátvétel hajnalának lehetünk tanúi.

Az öreg Don Minu (Adriano Chiaramida) pozíciójának féltése következtében rendeli meg Mexikóból a több kilónyi narkót, azt remélve, így továbbra is ő maradhat a maffia nagyfőnöke. Csakhogy az unokájának, Stefanónak (Giuseppe De Domenico) más tervei vannak: nemcsak a kokain szállítását, hanem Kalábria gengsztereit is ő akarja irányítani.

Miközben az olaszok a drogra várva kezdenek egymás ellen fordulni, addig a sorozat másik szála, azaz a kokain gyártása Mexikóba visz minket. A ZéróZéróZéró ezzel egy másik, igen jelentős alkotásra utal: a dél-amerikai események egyből a Sicario – A bérgyilkos juthat eszünkbe. (Érdekes egybeesés, hogy a széria másik kreátora, Stefano Sollima a Sicario második részének, illetve a Suburra  filmváltozatának rendezője volt.)

A chili-gyárban tevékenykedő kartellre ezúttal az ország katonái vadásznak, akik – ahogy az sejthető – nemcsak gengszterként viselkednek, hanem némelyikük konkrétan az. A korrupt, erőszakos és hidegvérű gyilkos kommandósok mellett a napsütötte városban az is kiderül, honnan indul nemzetközi útjára a megrendelt narkó. Fehérneműre vetkőzött nők zacskózzák precízen a fehér port a chili paprika konzervjeinek aljára, hogy aztán a dobozok kartonokba, majd egy óriási teherszállító hajóra kerüljenek.

A szállítmányozó járművért a Lynwood-család felel. A gazdag amerikaiak sztorija pedig nem csak azért különös, mert egy fuvart általában legfeljebb egy montázzsal szoktak elintézni, most pedig az egész sorozat ennek a hajónak a kikötésére fut ki. Hanem azért is, mert, ahogy ez a második epizódból kiderül – spoiler! – az illegális biznisz mellett teljesen elköteleződött családfő helyét a lánya veszi át. Emma (Andrea Riseborough) bár látszólag a legális utat támogatná, mégis nagy rá az esély, hogy nagyobb gengszter lesz belőle, mint az apjából.

A nőben – és egyúttal Riseborough erőteljes alakításában is – minden megvan, ami egy kíméletlen bűnözőhöz kell: kemény, ellentmondást nem tűrő, ravasz és gátlástalan.

Ez utóbbira már csak az az „apróság” is utal, hogy édesapjuk kifejezett kérése ellenére vezeti be az öccsét az üzletbe. A fiú örökölte anyja Huntigton-kórját (az idegsejtek elhalásával járó megbetegedés), ám ennek tünetei még nem látszanak – viszont emellett hallássérült még is. Siket bűnözők eddig talán csak az ukrán A törzs című filmben bukkantak fel, így a női gengszterfőnök után a nagyothalló gengszter is éppolyan ritka, mint a transzatlanti kokainszállítmányról szóló sorozatok. Chris (Dane DeHaan) állapotát rendkívül kreatívan használják fel az amúgy is ötletes megoldásokkal teli szériában. A fiú siketsége egy lóversenyen derül ki, ahol a Emma és az apjuk félrevonulnak üzleti ügyekről tárgyalni. Hogy pontosan miről van szó, azt Chris szájról olvasva tolmácsolja a nézőknek.

A ZéróZéróZéró e három, külön helyszínnel és saját konfliktusokkal rendelkező cselekményszálat mesterien fűzi össze. A történetvezetés ugyanis nem lineáris, sőt: egy-egy rész spirális narratívája minden aspektusát körbejárja az adott sztorinak. Azaz az eddigi minta alapján epizódok a kezdőpontra érnek vissza a rész végére, miközben minden fontos eseményt bemutat az időben ugrálva. Ez az izgalmas stílus még érdekfeszítőbbé teszi az egyébként is feszült sorozatot.

Ki hitte volna, hogy egy óceánon hömpölygő kokainszállító hajó útját követni ennyire lebilincselő lehet?!

Pedig már a kikötő elhagyása után rögtön probléma merül fel a szállítmánnyal, melynek előzménye ismét egy flashbackből derül ki. Így tehát a Gomorra, illetve a Sicario megidézése, valamint a kreatív, frissnek ható részletek mégis igazán figyelemre méltóvá teszi a ZéróZéróZérót. Az első két rész után pedig alig várom, milyen kalandok várnak még az Európába utazó narkóra.

A sorozat megtekinthető az HBO GO-n.

Avatar

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya