Magazin

A forradalom felfalja gyermekeit – James Gunn kirúgásáról

A kognitív disszonancia iskolapéldája az, ami a Disney-nél zajlik: a filmstúdiónak azt a James Gunnt kellett kirúgnia, akivel úgy tűnt, nagyon jól megvannak. Előkerültek ugyanis a rendező tízéves, ízléstelen tweetjei…

A Tárca rovat cikkei nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség véleményét.

Manapság már senki nem lehet elég óvatos Hollywoodban. Nem lehetnek szélsőséges véleményeid, ki van zárva az elvitatása annak, amit a kurzus diktál. James Gunn azonban nem egy olyan figura, aki túlságosan idegenkedik ettől a közegtől. A függetlenfilmes sorból kiemelt rendezőt a Marvel találta megfelelőnek arra, hogy elkészítse A galaxis őrzőit, mely alaposan átírta a stúdió arculatát, és későbbi filmjeire is nagy hatással volt. Gunn írta és rendezte az alkotást, majd annak folytatását is. A siker hatalmas volt, de valószínűleg itt véget is ért.

Gunn 10 éves tweetjeiben ugyanis

pedofíliával viccelődik és az egy no-go zóna.

Itt nem az a kérdés, hogy jók voltak-e azok az erőltetett morbiditással rendelkező írások (nekem például szánalmasnak tűntek), hanem hogy lehet-e valaki ízléstelen egy ilyen bizniszben?

A galaxis őrzői vol. 2. (Guardians of the Galaxy vol. 2.)
A galaxis őrzői vol. 2.

James Gunn annak a Lloyd Kaufmannak (A toxikus bosszúálló) a köpönyegéből bújt ki, aki az undorító ZS-kategóriás horrorvígjátékairól volt híres. Első szkriptje Kaufman Troma nevű stúdiójának egyik alkotása, a Tromeo and Juliet volt. A Troma filmjeiben mindent elural a gusztustalanság, az obszcenitás és a kendőzetlen őrület – a Gunn által írt alkotás ennek meg is felelt.

Később a Holtak hajnala és a Scooby-Doo 2. forgatókönyvét írta, majd 2006-ban debütált rendezőként a Slitherrel, mely egy kis lépés volt a Tromától a mainstream irányába. Egyedi hangulatú horrorvígjáték volt, amit a 2010-es Superrel csak überelni tudott. Az egy sokkal keserűbb film egy hétköznapi szuperhősről, aki csavarkulccsal vág agyon bűnözőket. A meredek jelenetek nem hiányoztak ebből sem: a szerszámmal igen undorító sérüléseket okoztak benne, ráadásul Ellen Page karaktere meg is erőszakolta egy jelenetben a férfi főszereplőt.

Gunn szeret játszani azzal, mit fogad be a nézők gyomra – vagyis szeretett.

2012 környékén ugyanis a Disney/Marvel felkérte egy készülő projektjükre, A galaxis őrzőire. A meglehetősen különös alapokról induló sci-fi vígjáték végül abszolút mainstream alkotássá vált, kissé megszelídítve Gunnt egy olyan közönség számára, akikhez nem ért el az előtt. Nem is beszélve arról, hogy a Marvel ázsióját is csak növelni tudta filmjeivel, melyek talán a leginkább árulkodnak a teljes rendezői kontrollról – ennek hiányát a szuperhősös céggel kapcsolatban sokszor kritizálják.

Egy ilyen tudatos alkotótól elvenni a trilógiájának utolsó darabját, azután hogy már be is fejezte a forgatókönyvet… ehhez alapos indokok kellenek. Az indokok azonban még váratnak magukra.

Évekkel ezelőtt Gunn a Twitter hajnalán még kisfiúk leszopásával és megdugásával, maszturbációval és egyéb undormányos dolgokkal viccelődött. Ez tény. Az, hogy valaki – akár egy „alt-rightos troll” – ezt előhozza és újból a publikum elé tárja, teljes jogában áll az illetőnek. „Az internet nem felejt” – szokták mondani, ám Gunn elfelejtette letörölni ezen írásait, amikért már évekkel ezelőtt bocsánatot kért: egy hatalmas támadási felületet hagyott magán, és az a helyzet, hogy most épp rajta csattant az ostor.

A rendező két Trump-kritizálásos bejegyzése között ugyanis egy republikánus hívő előkaparta a „becses” írásokat, a Disney pedig reagált: Gunn kirúgásával.

A Disney teljes inkompetenciájáról árulkodik, hogy nem tudtak Gunn tweetjeiről,

és amikor forró lett a talaj, azonnal megváltak az egyik legnagyobb becsben tartott alkotójuktól. Mit árul ez el a Disney-ről? Igyekeznek odafigyelni közönségükre és elvárnak egy alapvető etikai kódexet? Nem tűrik meg a szélsőséges megnyilvánulásokat és dolgozóik korábbi „tévelygéseivel” kapcsolatban zéró toleranciát tanúsítanak? Vagy ami talán még valószínűbb: az aktuális pillanatban a legkisebb ellenállás felé folynak?

A rendező tweetjei sokak szerint védhetetlenek. Szerintem csak szimplán nem viccesek, és olyan dolgokon élcelődnek, amin jó ízlésű ember általában nem szokott. A rossz viccek megtiltása és szankciókkal való korrigálása azonban szintén furcsán hangzik. Annak idején Larry Flynt, a Hustler lapigazgatója harcolt a 18+-os tartalmak kibocsátásáért, és saját rosszízléséhez való jogáért, Gunn azonban már az elején letette a fegyvert. Ő sem tartja védhetőnek korábbi, humorosnak (vagy inkább merésznek) szánt írásait, és már bocsánatot is kért érte.

Az aktuális baloldali véleményelit Amerikában azonban nem tűr el ilyen félrelépéseket, megváltásra pedig esély sincsen.

Nem volt Louis C.K. számára sem, akit nagyjából a Föld színéről tüntettek el ízléstelen viselkedése miatt; most pedig Gunn a soros. Hiába aranytojást tojó tyúk és hiába állnak ki mellette rengetegen: a logika azt kívánja, hogy mennie kell.

James Gunn és legtöbbet foglalkoztatott színésze, Michael Rooker

Ez az, amit az alt-rightos fickó kihasznált, és ez az, amibe az ehhez hasonló cenzúrás és a legnagyobb közös osztó felé törekvő multicégek belebukhatnak. Mindenki elővehető, hiszen elszóltunk, tettünk olyan dolgokat, amire nem vagyunk büszkék. Jobb esetben ezért bocsánatot kértünk, megbántuk őket, talán meg is változtunk. Néha Hollywood kegyet gyakorol és megbocsát olyanoknak, mint a drogos börtöntöltelék Robert Downey Jr. – aki a Marvel-filmek egyértelmű vezéralakja – vagy az antiszemita és részeges Mel Gibson. Jelenkorunk politikai korrektségi ideológiája azonban inkább megtorol, mintsem gyakorolná azt, amit folyamatosan prédikál: a megértést és az elfogadást. Akár szemet hunyni mások rossz ízlése felett, de legfőképp megbocsátani, ha arra méltónak találtatik az illető.

Viszont azt is látni kell, hogy a Disney is csupán egy cég, aki bármikor megteheti, hogy visszamondatja megbízottait.

Ha nem akarja alkalmazni őket, mert túl kockázatossá váltak, kirúghatja őket.

Ám ebben az esetben nem a legkisebb ellenállás felé indultak el. A rögtönítélő bíróság ellenében már petíciókat indítottak, hogy visszavegyék Gunnt a projekt élére. Hírességek, mint a Draxet alakíto Dave Bautista, vagy a Daredevil korábbi készítője Steven S. DeKnight vagy Joe Carnahan (Fehér pokol) már kiálltak a rendező mellett. Úgy tűnik, eléggé megoszlik az, mennyire mérgesek az emberek Gunnra. Ennek ellenére a petíció nagy eséllyel nem fog működni, hiszen a Disney-nél hatalmas arcvesztés lenne saját döntésük vétózása. El kell fogadni, hogy ez egy végleges döntés. Csak azt kívánom Gunn-nak, hogy Hollywood ne feketelistázza őt korábbi ballépései miatt, mert az efféle ítélkező gondolkodás alapjaiban rontja meg a társadalmat.

Szécsényi Dániel

Szécsényi Dániel 2017-ben csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez, 2018 és 2022 között szerkesztőként segítette a lap mindennapi működését. Bár celluloid-mindenevő, kedvencei a morális kérdéseket feszegető filmek, a kamaradarabok, az igényes blockbusterek, emellett szenvedélyes katasztrófaturista is, így nincs olyan egy-kétpontos film, amely ne keltené fel az érdeklődését.