Magazin

Karlovy Vary 2017: Az 5 legviccesebb dolog a fesztiválon

Körkép Karlovy Varyból, Közép-Európa egyetlen A-kategóriás filmfesztiváljáról a legemlékezetesebb momentumokon keresztül!

Idén először jártam Karlovy Varyban újságíróként, de szerencsére nem egyedül érkeztem: „turistaként” három ’tekercses kollégám, barátom is elkísért. Mindössze négy napot töltöttünk a fesztiválon, ám ez is tengernyi kalandot és vicces pillanatot tartogatott.

A szállás

Te is a Smetana Hotelben laksz a többi újságíróval, igaz? – kérdezte a kedves cseh sajtós lány, miközben a Marina Stepanska-interjúmra várakoztunk. Hát… nem éppen. Talán nem voltunk elég ravaszak és rutinosak, de amikor nagyjából két hónappal a fesztivál kezdete előtt csekkoltuk a lehetőségeket, egyszerűen nem kaptunk találatot a legnagyobb szálláskereső honlapokon. Először azt hittük, elírtunk valamit, de nem: egy héttel későbbre már bőven lettek volna helyek.

Kora reggel a Rolava kempingben

Hiába, a kis cseh fürdőváros életét a filmfesztivál tíz napja teljesen felforgatja, így nem csoda, hogy teltház van mindenhol. Kivéve a kempingben: mi is itt kötöttünk ki, de egy pillanatig sem bántuk, hiszen egy festői tóparton sátorozhattunk, amit mindössze egy tízperces, ingyenes buszút választott el a városközponttól.

Ezzel a megoldással nem is lógtunk ki nagyon a látogatók közül, hiszen a fesztivál közönsége egyébként is teljesen eklektikus: mivel a jegyek egyáltalán nem drágák, mégis nemzetközi jelentőségű az esemény, könnyen előfordulhat, hogy tornacipős-hátizsákos turistaként belegyalogolsz a cseh sztárok vörös szőnyeges vonulgatásába (nem, természetesen velünk nem történt ilyesmi).

A jegyrendszer

Az utazásunk egyetlen stresszfaktora a jegyek beszerzése volt: kiderült ugyanis, hogy délutánonként már szinte lehetetlen aznap estére, sőt, másnapra is mozijegyeket szerezni. Tóth Nándor kollégám az első nap tapasztalatai után kijelentette, hogy nem is próbál meg jegyet venni, hiszen egy olyan filmre sem kapott, amire szeretett volna. Mégis majdnem mindenre bejutott! Sajtósként ugyan volt egy kis előnyöm, de még velem is előfordult, hogy alternatív módszerekhez kellett folyamodnom. És hogy mindez mit jelent?

A Karlovy Vary-i filmfesztivál bizonyos szemszögből

nagyon demokratikus és közönségbarát,

mert öt perccel a filmek vetítése előtt bárkit beengednek a nézőtérre, akinek az adott filmre nincs jegye, bérlete viszont van. Ez persze a valóságban azt jelenti, hogy a legelszántabb rajongók már órákkal a vetítés előtt letáboroznak a mozitermek előtt.

A fesztivál laza oldala. Fotó: Film Servis Festival Karlovy Vary

Mi is ezt tettük például a kultfilmgyanús How To Talk To Girls at Parties előtt: a szombat este tízes vetítést – a film témájához hűen – buliként fogtuk fel, így a megfelelő túlélőkészlettel (alkohol) felszerelkezve bebiztosítottuk a helyünket a sorban, és végül utolsókként besurrantunk a terembe. Ahol folytattuk a kinti földön fetrengést, üres szék ugyanis már nem maradt – de kit érdekel!

A helyszínek

Karlovy Vary tipikus közép-európai városka, amelyen a monarchia építészete ugyanúgy nyomot hagyott, mint a szocreál. Az eufemisztikusan funkcionalistának nevezett cseh csodastílus legmarkánsabb épülete a Thermal Hotel, ami egyszerűen olyan hatalmas, hogy a völgyben fekvő város bármelyik pontjáról látni lehet. Ronda vagy sem, az biztos, hogy praktikus: ez a fesztivál központja, itt zajlanak a legfontosabb események a sajtókonferenciáktól a vörös szőnyeges bevonulásokig.

Thermal Hotel és környéke: beton, beton, beton

Sajnos azonban nem ez a fesztivál egyetlen helyszíne: tucatnyi másik vetítési pont van elszórva a városban (például a Casino Royale forgatási helyszíne, a gyönyörű Pupp), a köztük lévő távolságot pedig érdemes figyelembe venni, ha egész napra betáblázzuk magunkat filmekkel. Ez főleg olyankor problémás, ha a filmek előtt felvonulnak az alkotók is, ami miatt legalább negyed órát csúszik a tervezett program.

Így esett meg, hogy a két mozi közti tízperces útra két percem maradt: még meg is sérültem a nagy rohanás közben, de megérte, hiszen végül sem az A Ghost Storytsem a Fallingot, sem a Csábítást nem mulasztottam el.

Fesztiváltrailerek

A legendás cseh humor a Karlovy Vary-i filmfesztivált sem kerüli el. Ahogy a legtöbb fesztiválon, a filmek előtt itt is levetítenek egy-egy rövidke szpotot, amely az esemény önreklámja.

Vagyis Karlovy Varyban: anti-reklámja.

A fekete-fehér kisfilmek ugyanis egytől egyig azt sugallják, hogy a világon senki nem tudja, mi az a Karlovy Vary, a kristályglóbusz pedig egy tökéletesen értéktelen valami. Az évente új darabokkal bővülő, elképesztően kreatív és vicces sorozatban híres cseh művészek (Vera Chytilová, Milos Forman, Jiri Menzel…) mellett a legnagyobb nemzetközi filmsztárok (Mel Gibson, Helen Mirren, Jude Law, Danny DeVito, John Malkovich, Harvey Keitel…) bohóckodnak.

Minden vetítés előtt tűkön ültünk, hogy vajon most melyik szösszenetet látjuk a sok közül, és Dunai Marcell kollégámon kívül (aki pechjére három napon keresztül ugyanazt a két részt ismételgette) rengeteget sikerült elcsípnünk.

Casey Affleck

Az idei fesztivál három legnagyobb sztárja Uma Thurman, Jeremy Renner és Casey Affleck voltak, akik mindannyian életműdíjat vehettek át, mellette pedig természetesen a filmjeiket is promotálták. Közülük Casey-vel sikerült „közelebbről” megismerkednem, ami nagyjából annyit jelentett, hogy részt vettem az A Ghost Story sajtókonferenciáján. De milyen sajtókonferenciáján!

Casey, az ártatlan provokatőr. Fotó: Film Servis Festival Karlovy Vary

A negyvenperces esemény (amelyen Casey mellett a rendező és a két producer vett részt) ugyanis hamar unalomba fulladt volna az újságíró kollégák irreleváns és buta kérdései miatt, ha az utolsó percekben a színész nem ragadja magához a szót. Affleck sorra tette fel a jobbnál jobb kérdéseket a mellette ülő rendezőnek, miközben a teremben zavart nevetgélés és halk morajlás kezdődött.

Az élményt a fesztivál jóvoltából bárki átélheti (a kérdéses rész 35:30-nál kezdődik):

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu főszerkesztője.
gyongyosililla@filmtekercs.hu