Fókuszban Kommentár

Karlovy Vary 2018: Szegény ember Cannes-ja

Július elején ismét Karlovy Varyra szegeződött a filmvilág figyelme. Idén először az én árgus szemeim is ott csüngtek a fesztivál fő helyszínének helyet adó Termál Hotel mozivásznain, vagy ott táboroztam le egy terem előtt a nagynevű vendég érkezéséig. Alább az első benyomások.

Ahogy a századvégi monarchia hangulatába illeszkedik tájidegen módon, mégis mindennél természetesebben Karlovy Vary közepén a szocreál építészet 15 emeletes szállodája, úgy fér meg egymás mellett a fesztiválon csokornyakkendős zsűritag és hátizsákos filmturista téliszalámis szendviccsel és cseh sörrel. A földön ülő, filmre váró filmrajongók látványára meg sem rezzen senki. Egy-egy jobb filmért persze megéri a várakozás az előre lezárt, körbekerített területen. Az élelmesebbek az ilyen várakozások alatt írják meg félbemaradt cikkeiket vagy teszik egyéb, ülve elvégezhető teendőiket.

 

Szuperkedvesség és túlcsorduló demokrácia

Éppen a fentebbi eklektikából adódóan tűnik teljesen természetesnek, hogy a legpuccosabb előadásra is be lehet ülni jegy nélkül, ha öt perccel annak kezdete előtt maradnak üres helyek. A jegyek ugye gyakran hamar elfogynak, a sajtó- és egyéb tiszteletjegyek pedig gyakran nem érnek célt: nemcsak hogy bántóak lehetnek ezek az üres sorok a fesztivál szervezőinek, de így az ilyen extra lehetőségekről lemaradók is A-kategóriás vendégek lehetnek egy A-kategóriás fesztiválon.

Tomasz Kot, a Hidegháború című film főszereplője a premier előtt
Tomasz Kot, a Hidegháború című film főszereplője a premier előtt

Úgy egyébként ez a fajta kedvesség a fesztivál minden napján áradt magából. Nem emlékszem soha olyan arcra, ami nem mosolygott volna vissza, és ne vette volna mindezt teljesen természetesnek, legyen az illető fesztiváligazgató, sajtóreferens vagy önkéntes a városszéli vetítőteremben.

 

Kelet-európai filmmérgezés

A régió filmjei a legnagyobb mennyiségben elég valószínű, hogy a régió egyetlen A-kategóriás fesztiválján nézhetők meg. Számomra pedig, aki az elmúlt 15 évben különös tekintettel figyelte a Balkán és a közép-európai régió filmművészetét, bőven találtatott itt muníciót. A fesztivál második legrangosabb szekciója az East of the West, vagyis „A Nyugat kelete” címet viseli, ahol most is volt fehérorosz nyitófilm Amerikába vágyó főszereplővel, valamint orosz, lengyel, cseh, iráni és más alkotás. Itt debütált az egyetlen magyar film is, a Virágvölgy végül a szekció zsűrijének nagydíját nyerte (kb. 2. helyezett).

A Virágvölgy stábja a premiervetítésen, Karlovy Vary-ban (Fotó: mnf.hu)
A Virágvölgy stábja a premiervetítésen, Karlovy Varyban (Fotó: mnf.hu)

Azért nem kell megijedni azoknak sem, akik nem tudnak élvezni egy kirgiz kecskepásztor drámát. Karlovy Varyban idén is lecsorgott az idei nagy fesztiválok legjava. Itt volt a januári Sundance Filmfesztivál drámai kategóriájának győztese, a The Miseducation of Cameron Post, amitől többet vártam és a cannes-i nyitófilm, a Nyílt titok, amiben – valószínűleg az első lesújtó kritikák miatt – kénytelen voltam pozitívan csalódni.

 

Azért ez mégiscsak egy fesztivál

A-kategóriás, mégis azt mondhatni, szegény ember Cannes-ja, ahogy maga a város is szegény ember rivierája. Éppen ezért, talán a fentebb említett eklektika jegyében a KVIFF legalább annyira cseh, mint nemzetközi. Az hagyján, hogy a sajtóvetítések listáját cseh nyelven kaptuk meg (úgy kellett összeolvasni a komplett katalógussal, hogy akkor most melyik micsoda), de a hömpölygő tömegben is feltűntek az új generációs cseh üzletemberek modell feleségeikkel. A nagy fesztiválokhoz hasonlóan nyilván nem a fehérorosz nyitófilm, sokkal inkább a státuszszimbólum kedvéért.

Mindezek persze csak színesítik, közép-európaisítják az amúgy nemzetközi nyelven beszélő filmet. Richard Linklater laza austini dialektusa vagy Tim Robbins és a The Rogues Gallery Band zenéje mindenhol ugyanazt jelenti. Ettől nemzetközi nemcsak egy filmfesztivál, de maga a film is.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..