Magazin

Kétszer tizenegy év – Ghost in the Shell (eredeti kritika)

„Klasszikus, alapmű, meghatározó – sorolhatnám a jelzőket. A Ghost in the Shell végre vászonra került Magyarországon is” – írtuk 2006-ban.

Tizenegy évvel a film megszületése (1995) után, 2006-ban az Odeon magyar moziforgalmazásba vette a Ghost in the Shellt. Az év egyik moziszenzációja volt az esemény; a premier dupla teltházzal zajlott, utána pedig az Odeon a magyar DVD-kiadványok egyik legszínvonalasabb darabjával kedveskedett a rajongóknak – bár az anime (és a sci-fi) sokkal inkább réteg-passzió volt akkoriban, mint most, a filmes érdeklődésűeket jó okkal hozta lázba ennek a műfajtörténeti alapműnek a hazai bemutatója.

A 2006 őszén éppen elinduló Filmtekercs első hónapjainak legizgalmasabb sajtóvetítése volt a premier (azóta is őrzök egy ajándék szórólapot). Haza-vonat híján egész éjjel bolyongtam utána Budapesten és kerestem a városban a cyberpunk metropoliszt; végül megtaláltam, mert egy 24 órás internetkávézóba beülve írtam meg a „kritikát” – 2006-ban ez izgalmasabb volt, mint ma egy tableten megírni, pedig hidd el, ha belegondolsz, az is épp elég izgalmas ám.

Újabb tizenegy év telt el azóta: kedvenc Odeon mozink már sehol sincs, a Filmtekercs virul, a Ghost in the Shell pedig újjászületéshez készülődik élőszereplős megaprodukcióként. Ami annyit tesz: rétegek által imádott kult-mű-sorozatból

esélye van berobbanni a tágabb köztudatba.

Akkori kritikánk hét bekezdésnyi rajongás volt. A rajongás most is megmarad – a Ghost in the Shell egyike az időtlen filmeknek –, viszont a 2010-es évek sci-fi reneszánsza nyomán ma már könnyebb elhelyezni a műfajban és a cyberpunkban egyaránt (no és a mi újságírásunk is fejlődött azóta). A Filmtekercs Ghost in the Shell-hete kapcsán elemezzük majd a filmet (és számtalan inkarnációját) a cyberpunkon belül, írunk sok más téma mellett a film és a mesterséges intelligencia kérdéséről, és persze az új produkcióról.

A GiTS valójában franchise; számos inkarnációban létezik (manga, anime, tévésorozat, játék – mindegyikből több példány és azok némelyikéből több verzió is). Mindegyik újjászületése kissé másképp viszonyul az alapkérdésekhez – ember és MI, társadalmi felelősség, politikai kommunikáció stb. –, másképp viszonyul az Őrnagy karakteréhez és más témákat emel ki. Intellektuálisan mindegyik roppant izgalmas. Erről is szó esik majd. És roppant kíváncsiak leszünk, mit ad az új mű a fent említett szélesebb köztudat számára. De addig is, íme 2006-os kritikánk, abból az időből, amikor még nem kényeztetett el minket a 2010-es évek sci-fi reneszánsza, és egy internetkávézó jelentette a Hálózat izgalmát:

Ghost in the Shell – Páncélba zárt szellem

 

***

A Páncélba zárt szellem tiszteletére tematikus hetet tart a Filmtekercs – Scarlett Johanssontól a cyberpunk műfaján át a filmek és a mesterséges intelligencia viszonyáig izgalmas témákkal készülünk. Játssz és kövesd cikkeinket ide kattintva!

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.