Nincs kategorizálva

Világok harca

war-of-the-worldsMár A függetlenség napjában is érdekelt, milyen lehet alulnézetből látni az eseményeket. Hát nem érdekesebb lenne egy olyan film, amelyben a szereplők nemhogy nem mentik meg a világot, de még csak azt sem értik, mi folyik egyáltalán? Egy világ összeomlását nem az elnöki különgépből lehet a leghatásosabban bemutatni, hanem a romok alól.

Spielberg valószínűleg ugyanígy gondolkodott, amikor filmre vitte H. G. Wells klasszikus történetét, a Világok harcát. Nem tudjuk meg, mit akarnak az idegenek. Nem látunk stratégiai döntéseket. Alulnézet: egy család drámája a világot felperzselő tripodok között.

Nagy örömömre nem Spielberg filmje az egyetlen, ami mostanában e témával foglalkozik: itt van a zseniális Cloverfield és a még zseniálisabb Jelek is. Ami a Világok harcát kiemeli közülük, az két dolog. Egyrészt a költségvetés, emiatt pedig a látvány: ha már Spielberg sci-fit rendez, akkor essen csak le a néző álla. (Le fog; a grandiózus képek szinte már a mozivásznon sem fértek el.) Másrészt a rendezői nagyság: bár Shyamalan is nagy művész (volt?), Spielberg még nagyobb, őszintén szólva már isten-kategória, és bizonyságai ennek a Világok harca félelmetes jelenetei. Három kedvencem olyan atmoszférát teremt, ami minden idegenes-inváziós filmek non plus ultrája: az egyikben egy lángoló vonat száguld keresztül a képen, a másikban egy epikus méretű csatát sejthetünk a domboldal mögött, a harmadikban pedig egy folyón átkelő tömeg feje fölött jelennek meg a tripodok. Figyeljétek csak meg: ez a három jelenet kiemeli a filmet a „családi” dimenzióból, és sejteni engedi, azt, amiről a cím szól: hogy ez a háború egész világok harca.

A film nagyszerűségét sajnos egy igen súlyos hiba árnyékolja be. H. G. Wells sztori-feloldása, a történet vége mára már komikusan elavult, bosszantóan képtelen, olyannyira, hogy a néző majdnem sértve érzi magát tőle; sokkal-sokkal röhejesebb még az idegenek számítógép-rendszerét feltörő mezei laptopnál is. Ám ha kegyesen, a mű egyéb érdemeire való tekintettel, fátylat borítunk a befejezésre, e science-fictionben ínséges idők egyik legjobb filmje után állhatunk fel a fotelből.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com