Sorozat

A vörös bűvöletében – A mentalista

Mentalist1A krimisorozatok széles palettáját kínálják a tévécsatornák: választhatunk többféle helyszínelős, profilozós, regényíróval nyomozós, viselkedéselemzős vagy csak szimplán detektíves sorozatok közül. A mentalistát azonban nem ilyen egyszerű behatárolni, viszont annál könnyebben a függőjévé lehet válni.

„Mentalista: személy, aki a mentális erő, a hipnózis és/vagy a szuggesszió hatalmával él. A gondolatok és viselkedések befolyásolásának mestere.” – hallhatjuk a sorozat szinte mindegyik epizódja előtt ezt a meghatározást. A mentalista főszereplője Patrick Jane (Simon Baker), aki nem rendelkezik természetfeletti képességekkel és nem hisz a médiumokban sem. Viszont annyira nagyszerű megfigyelőnek bizonyul, hogy a kaliforniai nyomozóiroda független tanácsadóként alkalmazza, hiszen pszichológiai tehetségének köszönhetően kiválóan oldja meg a legbonyolultabb bűnügyi eseteket is. Azonban Patrick nem önzetlenül állt az igazságszolgáltatás oldalára: egy sorozatgyilkos meggyilkolta feleségét és kislányát, és a megtört lelkű férfi egyetlen életcélja, hogy elkapja Red Johnt.

A mentalistából eddig 138 epizódot mutattak be, Amerikában pár hete fejeződött be a hatodik széria (hazánkban az RTL Klubon láthatók a legfrissebb részek, jelenleg a hatodik évad elején járnak). A mentalista az angol nyelvben series-ként meghatározott kategóriába sorolható, mivel epizódonként újabb és újabb történeteket kapunk, amelyek általában lezáródnak az adott rész végére. Ahogy Gayer Zoltán tanulmányában is olvasható, a seriesekben a sorozatjelleg nemcsak a szereplők állandóságában ragadható meg, hanem inkább a narratíva stabilitásában. A mentalista esetében biztosak lehetünk benne, hogy minden részben egy bűntény felderítésén szorgoskodik a kaliforniai nyomozóiroda és Patrick Jane nem feltétlenül szabályszerű, de felettébb szórakoztató trükkjei által jutunk el a végső megoldásig.

Mentalist2

A mentalistának egy kis serial jelleget kölcsönöz a Red John szál: néha az aktuális bűnténytől teljesen függetlenül és váratlanul akad újabb nyomra Patrick Jane. Ezáltal a nézőt is sorozatfüggővé teszi, hiszen mindenki látni akarja, hogyan sikerül elkapni azt a megátalkodott gyilkost, aki tönkretette főhősünk életét. A sorozat egyértelműen erre a sémára épül, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy az összes epizód címében szerepel a vörös (azaz red) kifejezés vagy annak valamilyen szinonímája. Hihetetlen, de A mentalista alkotói egészen a hatodik évad nyolcadik részéig képesek voltak elodázni a Red John szál megoldását. Így az évad közepe táján egy teljesen új sorozat indult el, új helyszínen, új szereplőkkel és immár nem vörös színre utaló sorozatcímekkel. Kérdéses, hogy mennyire lesz hosszúéletű és sikeres ez a megújult (Red John nélküli) koncepció, de annyi biztos, hogy a CBS megvette már a hetedik évadot – olvasható a TVLine-on.

Mentalist3

A mentalista sorozat erőssége a főszereplő karakterében is rejlik. Patrick Jane a maga pimasz, gátlástalan, arrogáns formájában is teljesen szerethető, ami jelentős mértékben az őt megformáló Simon Baker (Krízispont, Az a bizonyos első év) profizmusának is köszönhető. A főhős kívülről egy éteri, érzéketlen, önző figura, azonban a sorozatban tanúi lehetünk belső vívódásainak, tragédiájának, elkeseredett megszállottságának is. Patrick Jane mentális trükkjei és fejtegetései a befolyásolással kapcsolatban rendkívül érdekesek és egyben hasznosak is – mivel akár működhetnek is a valóságban. A Vörös láng című epizód elején egy olyan trükköt végzett el főnökével, Lisbonnal, amely a saját (nem reprezentatív) felmérésem alapján száz százalékosan működik.

A mentalista egyik érdekes intertextuális utalása, hogy a gonosz karakter William Blake rajongó. A vörös sárkány című alkotásban (amely Hannibal Lecter történetének egyik darabja), szintén a polihisztor Blake inspirálja a sorozatgyilkos Fogtündért – aki a hátára tetováltatta a A Nagy Vörös Sárkány és a Napba Öltözött Asszony című festmény fő alakját, majd megette az eredeti Blake festményt. Red John az egyik epizódban egy Blake versrészletet suttog a foglyul ejtett Patrick Jane fülébe: „Tigris, tigris, csóvafény / éjszakáknak erdején, / mily kéz adta teneked / szörnyű és szép termeted?” (Kosztolányi Dezső fordítása). Az előbbi idézet és maga Blake személye a Red John ügy felgöngyölítésében alapvető fontosságú.

A sorozat másik visszatérő eleme Johann Sebastian Bach híres C-dúr zongoraműve, amely a Charles Gounod-féle Ave Maria alapját is képezi. Az ismerős dallamok a Red John-üggyel kapcsolatban zendülnek fel, amikor Patrick Jane zsákutcába jut a nyomozás során. Bach zenéje nagyszerű aláfestést nyújt az önmagát marcangoló és esendő mentalistának, akire mindvégig árnyékként vetül családja meggyilkolása.

A hatodik évadban történt váltás egyértelmű törést okozott a sorozat eddig megszokott menetében. Nemcsak az állandó jelleggel fel-felbukkanó Red John körüli rejtélyek és feszültségek sora szűnt meg, hanem Patrick Jane elnyerte a feloldozást, pontot tett egyéni drámája végére. A széria közepén az FBI kötelékébe állt és új szereplők léptek színre, a korábbi csapatból páran elmentek. A fél évad alapján még messzemenő következtetések nem vonhatók le, egyelőre életképes  az új felállás.  Egyértelműen látszik az a tendencia, hogy Patrick Jane személyes varázsára bízzák a sorozat sorsát, amely valószínűleg a nézettséget nem növeli már, viszont amennyiben a nézők továbbra is érdekesnek tartják Patrick Jane egyéni nyomozási stílusát, akkor megélhet még néhány évadot a sorozat.

Péntek Tünde

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com