Sorozat

Az eddigi legjobb – Aranyélet (3. évad)

Az Aranyélet ma az egyik legnépszerűbb és legminőségibb sorozat, mellyel az HBO elhozta Magyarországra is a műfaj aranykorát. Harmadik évadával a végéhez ért, vasárnap pedig kiderül, méltó befejezés lett-e az utolsó szezon.

Az HBO sorozata, az Aranyélet elért a harmadik, egyben befejező évadához. Ami eredetileg egy finn sorozat remake-jeként indult, az hamarabb változott kultsorozattá, mint Miklósi Attila piti bűnözőből gazdag oligarchává – pedig ennek is eljött az ideje. Hollós Endre halála után ugyanis Atti vette át a stafétabotot, így mikor újra találkozunk vele, már dörzsölt üzletember, akiből ugyanakkor elő-előbújik régi énje. A család az előző évad eseményei után vidékre, a Dunakanyarban költözött – és nem csak a megrázkódtatások kipihenése végett.

A Miklósi família legbecsvágyóbb tagja, Janka ugyanis indul a kisváros, Szentvázsony polgármester választásán. Ha pedig sikerrel jár, a család felér a hatalom legmagasabb lépcsőfokára. A politika ugyanis a leglegálisabb fegyver a gengszterek kezében, melynek segítségével majdnem minden vágyukat elérhetik. Hogy mindenképpen az ő kezükben legyen a terület irányítása, Atti és cimborája, egyben üzlettársa, Gáll Feri – aki továbbra is pszichopata, csak most a buddhizmus álarca mögött – a földek felvásárlásával biztosítják be magukat. Látszólag Mira is kiveszi mindebből a részét, valójában viszont folytatja, amit a második évadban elkezdett: a viszonyt Zebegényi Gézával, és családja lehallgatását. Márk is a maga módján igyekszik eltávolodni szüleitől, így barátnőjével – Gáll Feri lányával –, Biankával kisebb seftelésekből élnek, miközben megpróbálják apáik bizniszét megfúrni.

A harmadik évad eleje ezt az alaphelyzetet vázolja fel.

Lassan építkezve indul a végkifejlet felé, ami egyértelműen jelzi: ez még csak a csend az egyre erősödő vihar előtt.

Ezek a viharfelhők két, az előző évadból közvetlenül folytatódó szállal is megjelennek. Az egyik ilyen a korrupt Jakab Erika főhadnagyhoz és a kegyetlenül meggyilkolt Oszihoz kapcsolódik, és a lánykereskedelem témáját pedzegeti. A másik, jóval hatásosabb cselekményfonál Márk második évadbeli sokkoló élményeinek utóhatását bontja ki.

Hogy felidézzük: Márk és Örs kétes ügyletekbe bonyolódtak egy cigány bandával; a dolgok hamar elszabadultak, és a fiúkat közelharcra kényszerítették egy ringben. A Márk által félholtra vert Örst megölték, a gyilkoson bosszút állva pedig a mélységesen traumatizált Márk kirobbantotta azt a bizonyos belvárosi lövöldözést. Ennek következményeképpen tanúi lehetünk Mátyás Pisti – Örs gyilkosának testvére – tárgyalásának; a meggyilkolt fiú édesanyja is a sorozat szervesebb részévé válik: Jankát próbálja irányítani a háttérből; Márk pedig továbbra is küzd a démonaival.

Az Aranyélet az évadok során egyre direktebben reflektál Magyarország jelen társadalmi helyzetére, ebben a szezonban azonban csúcsra járatják a társadalomkritikát. Már az is, hogy a sorozatot Budapestről a Dunakanyarba költöztették jelzi, hogy az Aranyélet ez alakalommal nem elégszik meg egy várossal: a vidék bevonásával Magyarország egészére vetíti ki a kritikát. Nem kíméli a roma és magyar ellentéteket, a migráns-jelenséget, és legfőképpen a politikát.

A gengszterfilm műfaji sajátosságait és alműfajait az elmúlt két évad alatt ügyesen kibontotta a bandaháborútól a lúzer gengszterekig, most azonban minden eddiginél jobban koncentrál a szindikátusfilm szubzsánerére.

Az eddig csak néha-néha felsejlő, a társadalom legfelsőbb szintjein található romlottságot Magyarországra nézve Janka politikai ambícióin kívül az oligarchák befolyásának és fehérgalléros bűnözői tevékenységük bemutatásával reprezentálja. Így még mélyebben belelátunk az országunk minden területét átszövő korrupcióba – legyen szó orvosról, egy utcai büfésről, vagy akár magáról az egyházról. Olyan sokkolóan hihetetlen, mégis valószerű eseményeket mutat be az Aranyélet befejező évada, amelyre joggal mondhatjuk, hogy egyik legjellemzőbb vonása – a társadalomkritika – esetében feltette az i-re a pontot.

Miután az Aranyélet egy gengszterfilmbe oltott családdráma, az alkotók ez utóbbira helyezték az utolsó évadban a hangsúlyt. A szereplők közti interakció, a karakterfejlődés, korábbi tetteik következményei folyamatosan fenntartják a feszültséget, melyet remek érzékkel oldanak fel a humoros jelenetek, beszólások. Ahhoz, hogy a suspense életben tartását a karakterekre lehessen bízni, elengedhetetlen a kiemelkedő színészi játék, és – ahogy ezt már megszokhattuk – Ónodi Esztertől Thuróczy Szabolcsig, Olasz Renátótól Döbrösi Lauráig mindenki a maximumnál is többet nyújt. A Német Laurát váltó Staub Viktória Gáll Bianka szerepében azonban hatalmas meglepetés, ugyanis természetes, erőlködés nélküli frissességgel játssza a karaktert.

A színészek mellett mindenki más is az eddig megszokott magas minőséget hozza.

Dyga Zsombor és Mátyássy Áron rendezése hibátlan, Marosi Gábor operatőr képei gyönyörűek – tökéletesen kihasználja a Dunakanyarban rejlő szépségeket, amit valamiért hanyagolnak a magyar filmesek –, és az íróknak, azaz Tasnádi Istvánnak, Vancsik Péternek és Vanicsek Olivérnek köszönhetően hajmeresztő fordulatokban sincs hiány. És hogy mi lesz Endre bával? Ezt a közel egy éve égető kérdést az utolsó évad már az első perceiben megválaszolja…Vagy mégsem?

2018. október 14-től az egész évad elérhető az HBO GO műsorán!

Rakita Vivien

Rakita Vivien az ELTE Bölcsészkarán végzett film szakon. Kedvence a midcult, illetve a történelmi és gengszterfilmek, valamint sorozatok széles skálája. 2017 óta tagja a Filmtekercs csapatának.