Fókuszban TéVé

Gyorsan mondd, sietünk – Egy házasság helyzete

Mit lehet megmutatni egy válságba jutott házasságból mindössze 10×10 percben? Az Egy házasság helyzete (State of the Union) 100%-ig megtölti tartalommal a rövidke epizódjait, egyszerűségével felfrissítve a sitcomok palettáját. 

A kifacsart high-concept film- és sorozatötletek korában igazán üdítő felismerés, hogy a legegyszerűbb alapra is lehet eredeti és roppant szórakoztató művet építeni, ha az a megfelelő kezekbe kerül. A Nick Hornby, Stephen Frears, Chris O’Dowd és Rosamund Pike négyes pedig igazi álomcsapatnak bizonyul az Egy házasság helyzete tízszer tíz perce során, amelyben mindössze két főszereplő egyetlen helyszínen, extra rövid játékidővel járja körbe egy házasság válságát.

Lehetne analógiákat keresni, de igazából felesleges: mintha a Jóbarátok csak a Central Perkben játszódna, vagy a Mielőtt-trilógiának csak a harmadik része létezne, az is tízperces epizódokra vágva. Az Egy házasság helyzete tényleg egy pofonegyszerű helyzetet ékesít fel roppant egyszerű, de hatásos eszközökkel. Adott egy házaspár, akik elhidegülésük miatt házassági tanácsadóhoz fordulnak, a heti találkozók előtt pedig megvárják egymást a sarki pubban, hogy együtt sétáljanak be a szeánszra.

A sorozat kizárólag ezeket a pár perces várakozásokat mutatja be,

melyek során Tom megiszik egy sört, Louise pedig egy pohár bort, és folyamatos viták során „bemelegítenek” a tanácsadásra. Sem az ezen kívüli életüket, sem a terápiát nem láthatjuk, egyedül a páros beszélgetéséből értesülünk a hétről hétre alakuló folyamatokból. De mindenekelőtt arról, hogy hogyan jutottak el idáig, és vajon látnak-e esélyt arra, hogy kilábaljanak a megcsalásban kicsúcsosodó válságból.

Az Egy házasság helyzete négy fő alkotója mesterien színezi ki az akár sablonosnak is nevezhető, de mindenképpen szűkös lehetőségekkel operáló helyzetet, amelyben a hely, az idő és a szereplők száma a görög drámáknál is szigorúbban korlátozott. A történet gyakorlatilag kizárólag Tom és Louise párbeszédein alapul, ez pedig mind Hornby, mind az ezeket dramatizálni kényszerülő Frears, mind a két színész, O’Dowd és Pike vállára komoly terheket tesz. A sorozat mégis minden miniepizódjával a székhez szegez, a pergő, vicces párbeszédek, a mozgalmas operatőri munka és a két színész szigorú összpontosítása teljes értékű élménnyé teszi a sorozatot. Chris O’Dowd a történetében is némileg hasonló A meztelen Juliet után ismét kiváló teszetosza Hornby-hős, Rosamund Pike pedig csípőből hozza a hűvös feleséget,

nélkülük elképzelhetetlen lenne az Egy házasság helyzete sikere.

Főleg úgy, hogy Tom és Louise egyébként tökéletesen átlagos pár átlagos problémákkal, így nem is az a különleges az Egy házasság helyzetében, hogy miről beszélnek, hanem hogy hogyan és hol.

Az orvos és – tipikus Hornby-hősként – állástalan zenekritikus párosa a végtelen vitáit általában metaforákba csomagolja, amikről aztán menet közben kiderül, hogy mégsem elég pontosak, ezért újabb félreértéseket és konfliktusokat szülnek (például hogy a válságba jutott házasság elvesztett kulcshoz vagy elvesztett tollhoz hasonlít – míg az előbbit addig keressük, ameddig csak lehet, az utóbbiról könnyen lemondunk). A metaforák egészen széles spektrumon mozognak, a kulturális referenciák mellett közéletieket is bevonnak (erre utal a sorozat lefordíthatatlan szójátékú címe, a State of the Union is, amely arra az amerikai gyakorlatra utal, amely során az elnök minden év elején jelentést tesz az ország állapotáról). Az elmaradhatatlan brexitezés a sorozat egyik legszórakoztatóbb momentuma, ahol már összezavarodik, hogy a valós vagy a metaforikus szinten vitáznak a felek a politikáról és a saját életükről.

Hornby párbeszédei úgy hatnak spontánnak, hogy közben nagyon gondosan felépítettek, és ami a legfontosabb, az epizódok szintjén és a nagy egészt tekintve is haladnak valamerre. Míg az egyes epizódok egy-egy sérelmet járnak körül a határidődramaturgia szorításában (hiszen az italokat gyorsan felhörpintve indulni kell a terápiára, ahol „jól” szeretnének szerepelni),

a tíz rész összefüggésében akár játékfilmként is nézhető.

Egymás mellé helyezve a részeket, sitcomhoz képest egészen komoly kérdéseket is felvet az Egy házasság helyzete, elképesztő sűrűségben és iramban. A mi volt a gond alapkérdésétől eljutunk a mi tart össze egy házasságot, mit is akarnak megjavítani valójában problémakörökig, majd olyan finomságokon is rágódnak a szereplők, hogy hogyan legyen valami más úgy, hogy közben ugyanolyan marad, vajon ha nem vonzódnának egymáshoz, barátok lennének-e, vagy hogy mi van akkor, ha az új szikra fellobbanása azért zavarba ejtő, mert közben hiányzik a régi unalom. Így az Egy házasság helyzete során a valódi terápia nem a házassági tanácsadáson, hanem a szemközti kocsmában zajlik, a felek itt tudják őszintén megbeszélni, hogy mi történt velük az elmúlt egy hétben, vagy hogy tulajdonképpen mi is a bajuk a másikkal.

Frears – mint a kényes kérdések mestere és a privát szféra határainak felrúgója – testhez álló történetet kapott Hornbytól, aki szintén otthonosan mozog a félresiklott párkapcsolatok és válások témakörében. A páros a Pop, csajok satöbbi után dolgozott ismét együtt, a rajongóknak pedig jó hír, hogy Hornby már a második évadot tervezi egy új párral a főszerepben. Az eredetileg a Sundance TV-n, itthon pedig a HBO GO-n látható Egy házasság helyzete nagyon kicsi és nagyon brit sorozat, ami azonban remekül kihasználja a választott formátumot, és végigpörgi a rövidke epizódjait. Így a Love, Death & Robots vagy a Special után újabb sorozat bizonyítja be, hogy elég néhány perc is az üdvösséghez, és nem csak a felgyorsult világunk kényszereként kell nyúlfarknyi videókat fogyasztanunk.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás. Újságíróként dolgozik több médiumnál. A Papírfény rovatot vezeti. gyongyosililla@filmtekercs.hu

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..