Sorozat

Hitchock meg a sírja – Bates Motel – Psycho a kezdetektől

A filmművészet egyik legismerteBates Motel - Psycho a kezdetektol (Vera Farmiga, Freddie Highmore)bb alakjának tinédzseréveibe kalauzolja el nézőit a Bates Motel – Psycho a kezdetektől, az azonban rövid időn belül kiderül, hogy nem egy Hitchcock szintű alkotást készítettek el. A gyalázat kérdésén túl leginkább azon lehet lamentálni, vajon két különlegesen tehetséges szinész palástolhatja-e a történet és a jellemábrázolás gyengeségeit egy sorozat esetében.

Vegyük adottnak a Psycho ismeretét. A rendesnek, bár elnyomottnak tűnő Norman Bates-ről kiderül, hogy hasadt tudatú gyilkos; a sorozat a film előzményeit és így Bates kifejlődését mutatná be, ha képes lenne rá.

A sorozat egy nemi erőszakkal és egy gyilkosság indul. És ez még csak a kezdet. A helyi kisvárosban felgyújtanak egy férfit, ázsiai szexrabszolgákat tartanak, és a környéken hektárnyi kiterjedésű marihuánatermesztés zajlik. A sorozat koncepciója az, hogy a felsoroltakhoz hasonló eseményekkel támasztja alá Norman felnőttkori furcsa viselkedését. A nehezen feldolgozható élményeken túl húzódik a torz anya-fiú kapcsolat, erre azonban csak kevés idő jut a thrilleres-akciófilmes elemek mellett.

Bates Motel - Psycho a kezdetektől  (Vera Farmiga, Freddie Highmore)

Pedig éppen az utóbbival kapcsolatban feszegetnek igazán érdekes kérdéseket. Mennyire lehet valaki szigorú szülő? Meddig önfeláldozó egy anya és honnatól válik önzővé? Norma (Vera Farmiga) viselkedése kiszámíthatatlan, szélsőséges hangulatingadozások jellemzik. Hol törődő anya, hol zsarnokoskodó szülő. Hol magabiztos, elvált nő, hol kezelhetetlen hisztérika. Normannek (Freddie Highmore) pedig együtt kell élnie ezzel a személlyel, akihez szorosan (talán túl szorosan) kötődik – törekvése és megingathatatlan akarata, hogy megfeleljen és kiigazodjon rajta, szép lassan teljesen felőrli a fiút (a mellékszereplők karakterei is nagyszerűek, a gimi jócsajától a helyi seriffig mindannyian a kliséktől, tehát a várttól eltérően cselekednek).

Az utóbbi évtized talán legjobb tévés tendenciája, hogy a mozifilmek nagyágyú színészei megjelentek a képernyőkön. Már nem degradáló számukra egy sorozatban játszani, idén ezt talán legjobban A törvény nevében illusztrálta, amelyben egyszerre láthattuk Matthew McConaughey-t és Woody Harrelsont a tévében (jó, az HBO-n). Nincs oka azonban szégyenkezni a Bates Motelnek sem: Vera Farmiga (akit az Egek urában nyújtott alakításáért legjobb mellékszereplő Oscarjára jelöltek) és Freddie Highmore (Charlie és a csokigyár, Én, Pán Péter) egyszerűen fantasztikus, a rendelkezésükre álló tíz epizódban igazán meg tudják mutatni, mennyire tehetséges színművészek.

Bates Motel - Psycho a kezdetektől

 

Játékukat élvezetes nézni, de óriási kérdés, vajon ez pusztán elég-e. A történet fordulatai ugyanis nagyon erőltetettek, annyi bűntett következik be a helyi kisvárosban egy hét alatt, mint egész Magyarországon egy hónapban, ami egészen hiteltelenné teszi az eseményeket. A sorozat alatt belepillantunk a főhősök múltjába, Hitchcock révén pedig ismerjük a jövőjüket, az így felvázolt kép viszont nem áll össze egy koherens egésszé. A baljós következmények ismeretének egy gigantikus suspense-t kellene eredményeznie, ehelyett nekem mégis az volt az érzésem, mintha éppenséggel távolodnánk attól a képtől, amit a Psychóban felrajzolnak majd.

Ezzel elkérkeztünk a Bates Motel legrosszabb oldalához. Nevezetesen az, hogy Hitchcock forog a sírjában a sorozat miatt. Túlzás lenne azt mondani, hogy meggyalázták a rendezőlegenda mesterművét, de azt se lehet kijelenteni, hogy hűek maradtak volna a direktor elveihez. Az egész koncepció hovatovább rendkívül ellentmondásos. Ugyanúgy néz ki az ominózus szálloda és a mellette álló ház, mint az eredetiben, de megváltozott a falu elhelyezkedése. Még bosszantóbb a korszakkal való variálás, Norman Bates ugyanis a negyvenes években volt fiatal, ehelyett lazán a jelenbe helyezték a sorozatot. Az eltéréseket a végtelenségig lehetne sorolni. Összességében úgy látom, lényegében csak azért dolgozták fel éppen a Bates család életét, hogy ezzel nagyobb hírverést kapjon ez a széria. Ez pedig így szerzői jogsértés, és nyugodtan hívhatjátok a rendőrséget.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com