Fókuszban TéVé

Humorral élni túl az életet – The Kominsky Method

Tisztázzunk két dolgot. Michael Douglas minden idők legszexibb 74 évese. Chuck Lorre pedig végre TÉNYLEG letett valamit az asztalra. A The Kominsky Method életről, halálról, barátságról és művészetről beszél komolyan komolytalanul, úgy, hogy néha még azt is megengedi magának, hogy az asztalra szarjon.

Napokig toltam magam előtt a The Kominsky Methodot, nem nagyon hittem, hogy két öreg színész – na jó, nem akárkik, Michael Douglas és Alan Arkin – elég lesz ahhoz, hogy nyolc részig lekössön az élet alkonyáról szóló széria első évada. Ennél nagyobbat nem is tévedhettem volna.

Az első húsz perc után beszippantott ennek a két zseninek a világa, így aztán gyakorlatilag egyben végignéztem

az életről, a halálról, szerelemről és barátságról, családról és művészetről szóló tanításukat, mely a legszellemesebb és legigazabb széria, amit az utóbbi években láttam.

A történet főhőse Sandy Kominsky (Douglas) egykori színész, aki – emlékezetes karrier híján – mára megbecsült színjátszástanárrá vált. Történetébe ott kapcsolódunk be, amikor legjobb barátja – és egyben ügynöke –, Norman Newlander (Alan Arkin) halálos beteg felesége elvesztésére készül. Kominsky igazi életművész, kapirgál az elfuserált házasságok, a mérhetetlen adótartozás és a megtépázott családi és baráti kapcsolatok építette szemétdombon – sármjának, megkérdőjelezhetetlen szaktudásának és alapvető jó szándékának köszönhetően azonban valahogy mégiscsak képes ellavírozni. Egy életen át. Mert az élet eltelt, végérvényesen elindult az utolsó fejezet – nem mindegy azonban, milyen minőségben, milyen emberekkel körülvéve tölti az ember az utolsó éveket.

Azt hihetnénk, egy komoly drámasorozatot nézünk – mert bizony ezek súlyos témák. A Netflix azonban komédiát ígért nekünk – és bizony megkapjuk azt is. A széria kreátora, Chuck Lorre nem ismeretlen a szitkomok rajongóinak körében, hiszen olyan sorozatok alkotójaként szerzett már nevet magának, mint a Dharma és Greg, a Két pasi – meg egy kicsi, az Agymenők és Az ifjú Sheldon – a The Kominsky Methoddal azonban képes volt azt is bebizonyítani,

hogy a harsány nevettetésen túl a szív húrjait is jól pengeti.

A sorozat tökéletesen balanszot tart a huncut poénok, a szívfacsaró pillanatok és az elgondolkodtató momentumok között, és az egészből egy olyan okos és szívmelengető darab jön ki, amit sokévente egyszer lát az ember.

Persze mindez esélytelen lett volna a két főhős – és a sok-sok parádés játszótárs nélkül. Douglas az utóbbi években korrekt, de nem túl emlékezetes karakterekkel szerepelt a mozikban, a The Kominsky Methodban nyújtott teljesítménye azonban olyan filmek szofisztikált alakításait idézi, mint a Játsz/ma, az Összeomlás vagy a Wonder Boys – Pokoli hétvége. A színész karrierje során sokszor vállalt tévés feladatokat – ki ne emlékezne a San Francisco utcáinra? –:

most olyan mintha visszatérne a jól ismert, meleg kis kuckóba, ahol igazán brillírozni tud.

A szintén remek Alan Arkin mellett a kisebb szerepekben is kiváló színészeket találunk: Nancy Travis Sandy barátnőjét-tanítványát alakítja, Ann-Margret a friss özvegy Normanra rárepülő barátot, Elliott Gould – szuperironikusan – pedig önmagát – a legzseniálisabb mellékszerep azonban egyértelműen a korábban Douglasszel oly’ sokszor együtt játszó Danny DeVitóé, aki Sandy urológusaként egészen frenetikus.

Egyszerűen nem lehet nem imádni ezt a sorozatot! Hogy mi lehet a titka? Talán az, hogy nem hazudik. Kegyetlenül az arcunkba tolja, hogy élni nehéz, sokszor még annál is nehezebb, pláne, ha az ember még meg is öregszik, de azt is beismeri, hogy némi humorérzékkel és néhány jóbaráttal jó esélyünk van rá, hogy akár még élvezzük is. Nem köntörfalaz, itt-ott a másodlagos szégyenérzetünket is bekapcsolja, de épp csak annyi időre, hogy magunkra és saját nyűgjeinkre ismerjünk, és aztán képesek legyünk a The Kominsky Method hőseivel nevetni saját magunkon. Mert végtére is, mi mást tehetnénk? Esetleg még várhatjuk a második évadot…

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..