Sorozat

Kertvárosi groteszk – Tara alteregói (2. évad)

tara Míg a Tara alteregói első évada alapvetően a modern nők szerepválságának dramatizálásával alkot nagyot, addig a második szezon már az amerikai álom sajátságos kritikájaként állja meg a helyét. A tudathasadásos kertvárosi anyukáról (és személyiségeiről) fokozatosan lekopik az attrakciós jelleg, minek köszönhetően nemcsak a Gregson család „se veled, se nélküled” tragikomikumában merülhetünk el, hanem zűrzavaros élethelyzetük közösségi kapcsolatokra gyakorolt hatásában is. S mindeközben talán a normalitáshoz való viszonyunk is megkérdőjeleződik.

A második évad egy leleményesen elhelyezett szimbólum körül forog. A coming out felé közeledő Marshall egy „Hazug” feliratú, közös emlékeikkel telezsúfolt dobozt kap a különc lánytól, akivel a járás címszava alatt felmérte a női nemhez való vonzalmának fokát. A művészetekhez visszatérő hősnő aztán e tárgyat használja fel legújabb műalkotásához: egy kertvárosi mintaházat készít belőle, amelyben egy apró figura hangos berregéssel ütközik a falaknak. A kézenfekvő szimbólumról pedig azért pereghet le a hatásvadászat címkéje, mert nem egyszerűen Tara őrült helyzetét testesíti meg, hanem az évad – szigorúan nézve – háromirányú cselekményének valamennyi konklúzióját is megjelöli.

Merthogy a második szezon eseményei alapvetően három gyűjtőkörbe sorolhatóak. Leküzdve az első évad egyébként szórakoztató hibáját, az ének (Buck, Alice, T, majd Gimme) felbukkanásának attrakciós tálalását, Diablo Cody végre egyensúlyba hozta a hősnő személyes, illetve a család közösségi drámájának árnyalását. Így amellett, hogy továbbfolyik a nyomozás a tudathasadás kiváltó okai iránt, komoly hangsúlyt, s valahára valódi tétet is kap a Gregson família tagjainak zaklatott viszonyrendszere. A kreátor ráadásul már a családi ház falain túlra is kitekint, s kitüntető figyelemben részesíti a zöldövezeti környezet és a különc család visszás kapcsolatát is.

Az ének szerepeltetése ugyan háttérbe szorul, jelentőségük azonban nem halványodik el, mivel az évad a tudathasadás diagnózisán sokat pontosít. Kiderül, hogy ez egy nem lezárt betegség – új személyiségek jelennek meg, melyek közül a legjelentősebb, Shoshana Shoenbaum, a pszichiáter-én. Segítségével konkretizálódnak a tudathasadás egyes tünetei (pl. bizonyos személyiségek képesek kizárni Tarát); ugyanakkor el tudja indítani a hősnőt visszatérő gyerekkori emlékképeinek összeszedegetése felé. Annyit megsúgok a szimbólum sorvezetése végett, hogy Tara (Toni Collette) az eredendő trauma nyitját a „hazugság-ház” eredetijében találja meg.

tara2

A személyiségek dramaturgiai elnyomásával párhuzamosan kapott lendületet a családi közösség stabilitásának vizsgálata. Míg az első évad kapcsán bosszankodtam valamelyest azon, hogy a sorozat – néhány kivételes konfliktustól eltekintve – csaknem részről részre hirdette a família működőképességét, addig a második szezon már komoly teret enged a szétszakadás veszélyének. Mindezt helytállóan bizonyítja, hogy a mindeddig megbocsátónak és fatökűnek mutatott férjalak, Max (John Corbett) is rendre elveszti önuralmát: egy alkalommal verekedés miatt még börtönbe is kerül. A házaspár tagjai ráadásul önös érdekeik miatt időlegesen saját gyermekeikről is leveszik a szemüket. Így történhet meg az, hogy az amúgy kitörési kísérletekkel próbálkozó Kate (Brie Larson) kis híján prostitualizálódik, a melegségét végül felvállaló Marshall (Kier Gilchrist) pedig a kemény drogokkal is megpróbálkozik. A halmozódó titkoknak és ferdítéseknek hála pedig a „hazugság-doboz” is többletjelentéssel gazdagodik.

A kertvárosi környezetben a Gregson família sem bujkálhatott tovább. Marshall az iskolában, Kate a munkahelye kapcsán, a szülők a szomszédokkal létesítenek kapcsolatokat, Tara önimádó testvére, Charmaine (Rosemarie DeWitt) pedig a házasság küszöbén áll. Nem véletlen, hogy Diablo Cody a család valamennyi barátjának kidolgozottságára ügyelt, hiszen ezáltal a kertváros árnyoldalainak vizsgálatát a zöldövezeti közösségre is kiterjeszthette. A nyitóepizódban a közvetlen szomszéd öngyilkos lesz, az egyiptomi fiút csupán érdekkapcsolat fűzi egyetemi tanár párjához, és még sorolhatnánk. S noha a hazugság-doboz szimbolikája megengedné, a mellékszereplők jelenléte nem merül ki e sokszor látott kertváros-kritikában, általuk azt is meg tudja mutatni Diablo Cody, hogy a tudathasadásos élethelyzet nemcsak a Gregson famíliát, hanem a szűkebb környezetet is rendre megsebzi.

pammy

Tara és Max ugyanazzal a pultosnővel (Joey Lauren Adams a Képtelen képregényből) csalja meg egymást; anya és lánya saját lelki békéjének pillanatnyi biztosítása érdekében csak kihasználja az afro-amerikai hippi-művésznő (Viola Davis A segítségből) menedékét; Marshall csupán melegségének megerősítése végett veszi el legjobb barátnője (Zosia Mamet) szüzességét; Charmaine pedig pusztán egy jóléti vágyálom végett menne hozzá szerető vőlegényéhez.

A tizenkettő félórás epizód során Diablo Cody vegytiszta kertvárosi groteszket kotyvasztott a Tara alteregóiból, s a végeredményt egy sablonosságával együtt is parádés esküvő-jelenetben tálalta. Mert hiába hordoz velős társadalomkritikai olvasatot magában a Gregson família, náluk még is az a normális, ha a menyasszony mástól terhes; a koszorúslány feladatát egy csíntalan kislány-én látja el; a vendégek között pedig éppúgy helyet foglalhat egy meleg srác, ahogy egy rasszista milliomos is; nem beszélve egy Alzheimer-kóros nagyapáról (Fred Ward), és egy saját élethazugságaiba menekülő nagyanyáról. A második szezon mintha azt akarná érvényre juttatni, hogy a kertvárosi családok képesek megbirkózni önámításukkal, illetve a jogosan rájuk rótt kritikai észrevételekkel. Se vele, se nélküle – talán ebben áll az amerikai álom tragikomédiája.

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Filmtekercs szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com