Fókuszban TéVé

A hatalomvágy megeszi a lelket, a test tovább zabál – Kingdom

A Netflix egyik legújabb húzása egy koreai történelmi zombifilm, a Kingdom. Ráadásul ezek a 15. századi kosztümös környezetben megjelenő zombik képesek új fordulatot hozni az amúgy igencsak lecsócsált zsáner számára.

A koreai filmgyártás  a Vonat Busanba című alkotással kiérdemelte, hogy odafigyeljünk, amikor hozzányúlnak a zombi témához. És valóban, azt gondolnánk, hogy már minden aspektusból láttuk a zombilét nagy zabálását, az emberiség eme kegyetlen és büntető szimbolikájú végpusztulását. Erre megjelenik egy történelmi film, ahol a holtak többé nem nyugszanak…

Seong-hun Kim rendező és Kim Eun-hee forgatókönyvíró jegyzi a Kingdom eddig elkészült első hat epizódját, mely a Csoszon-dinasztia korabeli Koreába vezeti nézőit.

Hogy kerülnek zombik a 15. századba? Akkor ez most kosztümös történelmi film, vagy zombihorror? Merülnek fel az első kérdések, amikre igen megnyugtató a válasz: van itt minden! Intrika a trón körül, aprólékos és elegáns korabeli udvari ceremóniák, illetve kőkemény zombitámadás.

Vagyis a Kingdom bátran él a horror, a thriller, a fantasztikus-misztikus film zsánerjegyeivel, s a sok brutális jelenet közé még némi humort is tud csempészni.

A sorozat megértését segítheti a kor értékeinek ismerete, ugyanis ez a dinasztia viszonylag békésnek mondható, főleg a belpolitikai események domináltak. Ideológiailag ekkoriban a buddhizmus kárára a konfucianizmus örvendett nagyobb népszerűségnek. A társadalmi hierarchia, melynek élén a király állt, négy osztályt számlált: a nemességet, a középosztályt, a köznépet és a kitaszítottak rétegét. Emellett a klánstruktúra, vagyis a vérvonal jelentősége is erősödött.

A Kingdom is ezt a társadalmi képet tükrözi: a köznép éhezik, a nemesség teljesen különálló rétegként kezeli magát, a királyi házban pedig bármit, szó szerint bármit megtennének, hogy a hatalom öröklődése a vérvonal áldásán keresztül biztosítva legyen. Vagyis a király csak akkor halhat meg, ha felesége életet adott az utódnak, ellenkező esetben a nem kívánt trónörökös, Yi Chang (Ju Ji-hoon) emelkedne fel. És az sem számít, ha ez a hataloméhség a király lelkét követeli meg, elég a teste, ami viszont kegyetlenül zabál, s kórságot terjeszt.

A zombi a filmművészetben a minimális ember minimumaként, monstrumként, a fogyasztói társadalom kritikájaként, posztmodern értelmezésben az egyén megsemmisüléseként jelent meg. A ráaggatott szimbólumok sokszínűségük ellenére a büntetés jellegben egyeznek meg.

Büntetni pedig bőven van miért a Kingdom sorozat világában.

A történet főszereplője és főhőse Yi Chang, a trónörökös, aki apja halálos betegsége következményében elveszteni látszik amúgy is gyenge lábakon álló hatalmi pozícióját, ugyanis címe van, de valódi politikai ereje nincs. Csakhogy eldönti, hogy a tettek mezejére lép, és megpróbálja kideríteni, hogy apja betegsége valóban halálos volt-e, s ha igen, miként lehet, hogy mégis életben van, s a zombikirály áldatlan állapotáért ki a felelős?

Ekkor azonban enyhén szólva felturbózódnak az események, ugyanis a betegségként ábrázolt zombi-kórság gyorsan szedi áldozatait, és a következő éjjelre már egy masszív zombitámadás borzalmai kerülnek napirendi pontra.

S milyen igaz a mondás, hogy bajban mutatkozik meg az ember igazi énje. Ennek megfelelően Yi Chang tetterőssé, erkölcsössé és egy valódi vezető reményteljes alakjává növi ki magát. Ezzel szemben számos tisztségviselő a felsőbbrendűségébe kapaszkodik, s számba sem veszi azt a tényt, hogy a szörnyekké vált emberek nem érzékelik többé a társadalmi szintezést, nem válogatnak féktelen zabálásukban.

Izgalmas társadalomkritika egy éhínségben szenvedő ország tagjait lelketlen zabálógépekké tenni. A kifordult helyzet egy az egyben a királyi család kapzsiságának és hatalomvágyának a következménye. Azonban ez a helyzet az általános szabályok felülírásával is jár.

A zombik nem nézik, ki jár selyemben, csak az élő húsra mennek.

S ugyanígy, a helyzet rendezése is két szinten szükséges: a kórságot meg kell állítani, a palotából a káros vezetőket eltávolítani. Vajon melyik a nehezebb? Ha egyáltalán lehetséges akár az egyik, akár a másik.

A Kingdom sorozat pedig pont ezért lesz izgalmas, hiszen több síkon futtatja a bonyodalmakat. De nem egy rettentően szofisztikált sorozatról van szó, ugyanis a politikai helyzet gyorsan átlátható, a karakterek sablonosak, nincsenek igazán átmenetek jó és rossz között, illetve nincs az a fajta összetettség, irodalmiság, ami például az örök hivatkozási ponttá vált Three Kingdoms című kínai történelmi sorozatban.

Ha azonban nem a történelmi műfaj felől, hanem a zombifilmes oldaláról közelítjük, akkor egy pörgős, vagány darabról van szó, ami ráadásul elég érdekes környezetet kapott, s ami szimbolikus jelentésrétegeivel a zsáner egy kiemelkedőbb példájává válhat. Az első hat epizód meghozta a kedvet, várjuk a folytatást!

Avatar

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve magyar nyelv és irodalom szakon. 2008 óta publikál, 2011-ben Országos Diákzsűri tag volt. Jelenleg egy tajvani egyetemen tanul. A Nagyítás rovatot vezeti. kellermirella@filmtekercs.hu

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..