Sorozat

Királydráma és a nagypolitika – Utódlás

Mint egy étlap egy elegáns étteremben, úgy szolgálja fel az Utódlás 1. epizódja mindazt, ami várhat ránk a teljes évadban. A kőgazdag New York-i család gigaméretű média- és szórakoztató birodalma fölött már akkor elkezdődnek a játszmák, amikor a család feje még javában él. A kóstoló jól sikerült, az étvágy megnőtt.

Családi ebédhez készülődik a Roy família, de ne úgy képzeljük el, mint a jelen sorok írója és valószínűleg olvasója esetében is! Méregdrága étkészletek között, nagy kazettás, kétszárnyas ajtókon keresztül eljutva a szalonba, seregnyi szolga által előkészített ebéd lesz ez. A nagypapa születésnapi köszöntése után mindenki rendszám nélküli fekete, sötétített üveggel ellátott autóba száll, hogy a család kicsit odébb, néhány helikopterrel induljon egy kis szigetre Royék magán baseball pályájához, ahol a mexikói bevándorló család már előkészítette a finom harapnivalókat és a forró kávét, hogy senki ne érezze magát rosszul, ha nincs meg elsőre a homerun. Kinek-kinek másféle vasárnap délutáni elfoglaltság…

Valóban pedzegeti az HBO új sorozata a meglévő társadalmi problémákat, a keleti parti felső tízezer és az őket kiszolgáló szegény réteg között egyre jobban nyíló gazdasági különbségeket, de szerencsére az első rész (még) nem erre koncentrál. Hanem a családra, az apára és a négy gyerek közti kapcsolatokra és azok dinamikájára. Logan Roy (Brian Cox) ugyanis nem az a hétköznapi figura. Több milliárdos médiabirodalma most még egyben van, de az élete végén járó családfő és cégvezető 80. születésnapján összehívja gyerekeit, hogy elmondja: még 5 évig biztosan a médiabirodalom élén szeretne maradni, és a vártnál több előjogot fog adni ezután is feleségének, Marciának (Hiam Abbass), a négy gyerek mostohaanyjának. A családi fészektől messzire költözött két idősebb gyerek még csak hagyján, de az apja nyomdokaiba lépni vágyó Kendall Roy (Jeremy Strong) már dührohamain is túl van. A nagy generációváltás sosem zökkenőmentes, pláne, ha halogatják is.

Amerikában ismerős lehet a helyzet. Nyílt titok, vagy éppen annál is több, hogy az Utódlás az első rész alapján Rupert Murdoch médiavállalkozó és gyerekei kapcsolatának tükre. A 87 éves Murdoch az amerikai Fox és az angol Sky csoport CEO-ja, fia Lachlan Murdoch öröklése azonban még messze jár.

Az ilyen párhuzam alapján elképzelhető, hogy az Utódlás inkább az amerikai média és a nagypolitika viszonyával folytatja, amihez az HBO nagyon jól ért.

Ráadásul az alkotók is: a producer ugyanis – az ugyan vígjáték műfajú – Az alelnök készítése körül bábáskodott Frank Rich, rendezője pedig a sok agyatlan vígjáték után végre A nagy dobásig (Big Short) eljutó Adam McKay.

Nem kizárt persze a családi dráma felé való elindulás sem. Szépen meg vannak rajzolva a gyerekek karakterei: a törtető Kendall mellett ott van még az ingyenélő Roman (Kieran Culkin), az ügyesen helyezkedő, de kiváló mediátor lánytestvér, Shiv (Sarah Snook) és a családi ügyekből eddig teljesen kimaradt legidősebb Connor (Alan Ruck). Apjukkal való viszonyuk összetett, érdekes, már-már sorsszerű, igazi Lear királyi szerep. Ebben pedig Brian Cox van nagyon otthon, ahogy azt korábbi interjújában, Budapestre látogatva nekünk is elmesélte.

Tehát kérdés ugyan még, hogy merre indul el ez a sorozat, de nagyjából mindegy is. A felső tízezer pompája kellőképpen felkeltette az érdeklődésünket. A többi már gyerekjáték.

A sorozat június 4-től látható az HBO GO-n.

Sergő Z. András

Sergő Z. András a Filmtekercs.hu alapítója és 2022-ben bekövetkezett haláláig felelős szerkesztője volt. Aktívan követte Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film eseményeit. Érdeklődési körébe tartoztak a dokuk, a kamaradarabok, a sport- és a valláspolitika.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com