TéVé

Kismalac, engedj be… – Mondj egy mesét

A farkas elől menekülő malackák épp csak becsusszannak a házukba, a fák között tovalibben Piroska, eközben Jancsi és Juliska hanyatt-homlok rohan át az erdőn. Ezzel a vérfagyasztó animációval indítja minden epizódját a Mondj egy mesét (Tell Me A Story) című új sorozat első évadja, kellő érzelmi felütést előlegezvén a történéseknek.

A tízrészes, spanyol alapra épülő sorozat születése Kevin Williamson nevéhez fűződik, aki nem más, mint a Sikoly-filmek és a Vámpírnaplók-széria producere. A thrillersorozat első évadjának szerteágazó cselekménye egy brutálisra sikeredett gyémántrablás körül bonyolódik a mai New Yorkban. Az ékszerbolti támadást három malacálarcba bújt rabló követi el, akik akciójuk során szerencsétlenségükre lelövik a biztonsági őrt és egy női vevőt. A fokozatosan kibontakozó történet a gyilkos(ok) üldözése és a gyémántért járó pénz utáni hajsza körül kristályosodik ki.

Rengeteg bankrablásos-bosszúszomjas-szexszel átitatott filmet láthattunk már életünk során, a Mondj egy mesét alkotói azonban egészen originális ötlettel rukkoltak elő

azzal, hogy népszerű tündérmesék toposzaira alapozták a váratlan fordulatokkal tarkított cselekményt. A thrillersorozat három közismert mese motívumaiból építkezik, ám nem a gyermekeknek szánt szelídített változatukból merít, hanem az eredeti, sötét ösztönökre hajazó Grimm-verziókat adaptálja. A pénz-bosszú-szex köré szerveződő film történetének Jancsi és Juliska vezérmotívuma az anyagi jólétet biztosító pénzre, a Három kismalac a bosszú vezérelte üldözésre, míg a Piroska és a farkas szál az eltévelyedett szexualitásra fókuszál – mindezt perverz vágyakkal fűszerezve. Ám a Mondj egy mesét nem szolgaian másolja a meseszüzséket, helyette némiképp kiforgatja e toposzokat eredeti jelentésükből – s ez adja a történet sava-borsát.

A három meséből szövődően látszólag három szálon is futnak az események, ám a szereplők már-már átláthatatlanul bonyolult viszonyai következtében a film végül egy tökéletes gömbhöz hasonlatos zárt univerzumot alkot. Ehhez azonban valóban szükségeltetik az irracionálisnak is teret nyújtó mesekeret, mert ennek hiányában teljességgel valószerűtlen lenne a cselekményszövés számos momentuma. Elképzelhetetlen ugyanis, hogy egy olyan többmilliós nagyvárosban, mint New York, a szereplők „véletlenszerűen” úgy tudnának egymáshoz kapcsolódni, miként azt a filmben látjuk. Ez a belterjes kapcsolati hálózat kölcsönöz szinte tökéletes dramaturgiát a sorozatnak, ám valószínűtlensége miatt némiképp gyengíti is azt.

A tündérmeséket átszövik ugyan a mindennapi élet realisztikus eseményei, ám elsősorban mégsem a valóságos külvilágról szólnak.

Cselekvési életmintákat is felkínálva azokról a mesehősökben lejátszódó belső folyamatokról tudósítanak, melyekkel a konfliktusaik során meg kell küzdeniük: a kismalacok szorongásáról, a farkasok irracionális bosszúvágyáról, Piroska nővé érésének megéléséről, Jancsi és Juliska felnőtté válásáról és testvéri szolidaritásuk megéléséről. Nincs ez másképp Liz Friedlander lélektanilag is izgalmasra komponált Mondj egy mesét sorozatának hőseivel sem, akikkel együtt szorongunk, dühöngünk, avagy drukkolunk nekik, miként Piroska alakjában Kaylának, vagy Jancsi és Juliska meneküléstörténetében Gabrielnek és Hannah-nak.

A meséknek nem feltétele a mesehősök erkölcsi megigazulása, nem is mindig a jó győzedelmeskedik, így keltve reményt, hogy a leggyengébbek is boldogulhatnak. Erre a gondolatra épül a sorozat Jancsit és Juliskát megtestesítő testvérpárjának története éppúgy, mint a malacálarcba bújt testvéreké, akik egy jobb és értelmesebb élet reményében rabolnak.

Hiszen miért is legyenek jók, ha közben elveszettnek és jelentéktelennek érzik magukat, lúzereknek, akik semmire sem viszik az életben.

A sorozat készítői alkalmazzák a mesék olyan „kellékeit”, mint Piroska piros köpenye, totem farkas álarc, igazi levágott disznófej – de mind közül kiemelt toposzuk az erdő, amely mindhárom mesének egyik központi színtere. A Mondj egy mesét atmoszférája „behúz”, mintha valóban egy ordasokkal teli sötét erdőben tévelyegnénk, ahol mind mélyebbre keveredünk, s érezzük, hogy ezer veszély leskelődik ránk. A mesékben a sötét rengetegben való bolyongás a beavatás szimbóluma egy spirituális világban, egyben olyan határszimbólum, melynek során a lélek megmerítkezik az ismeretlenség veszélyeiben, s azon áthatolva megtalálja a dolgok értelmét. Liz Friedlander rendezőként kellően ráérzett az erdő különös atmoszférájára, de még ennél is tovább lépett: New York házrengetegének erdőt idéző különleges felülnézeti képével 21. századivá varázsolta az archaikus toposzt.

A sorozat ívét az epizódok feszesre komponált dinamikája rajzolja meg, de a mesehősöket alakító karakterek is nagyban hozzájárulnak a lélektani thriller élvezhetőségéhez. A „farkasok” közül a malacokat üldöző, bosszútól szinte eszelőssé váló James Wolk nyújt hiteles alakítást a vesztesége miatt szánalomra méltó, ám mind félelmetesebbé váló üldöző szerepében. A Piroska farkasát játszó Billy Magnussen igazi karaktere lassan ölt testet, ám jókora meglepetést tartogat a kitartó nézők számára. A Szex és New York szexmániásaként elhíresült Kim Catrallt itt nagymamaként láthatjuk viszont – ez már bizony más szerepkör, de elmondhatjuk, hogy Catrall ebben is jól teljesít.

Az egyes epizódok elszórt puzzle-darabjaiból lassan összeáll a történet,

s elmondható, hogy Liz Friedlandernek sikerült bravúrosan összedolgoznia a három tündérmesét egy bonyolult lélektani thrillerré. Akik szeretik a meséket, azoknak újdonságot jelenthet újszerű, modernizált nézőpontból újraélni őket. Akik pedig úgy gondolták eddig, hogy a mese csak gyerekeknek való, talán a Mondj egy mesétől most megváltozik a véleményük.

Argejó Éva

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..